2022-04-20, 19:25
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Matkoma står och trampar vatten. De har mist sin passion och sitt driv. Detta är ett jobb för dem nu och då är det inte lika roligt längre. Det är bara rullader av sellouts och sponsring liggandes i PK-marinader.
Dessutom börjar det här jäkla vegantramset från Anton stå en upp i munnen.. Man vill bara ge han den fetaste högern i mannaminne så att han kanske kan bli en vettig människa igen.
Ja, "kan vi äta för X kronor på Y" har man tröttnat på för ganska länge sen.
Citera
2022-04-20, 19:42
Medlem
ja måste in med ny kreativitet..annars tittar man hellre på de 3 från Gbg
Citera
2022-04-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag kikade på Matkomas siffror över visningar senaste året och även om något slags "snitt" på visningar ligger runt 150-200k per filmklipp så är det ganska många filmer som inte ens når upp till 100k, trots att de legat uppe i 6-12 månader.

Exempelvis:

Kan du gissa receptet med bara bilden som hjälp?
https://www.youtube.com/watch?v=O6Ls6Hx690o
77k visningar trots att klippet är tio månader gammalt.

Kan du gissa vilken Subway-macka detta är?
https://www.youtube.com/watch?v=Ao00epSbGAk
72k visningar, klippet är ett år gammalt.

Vi gör återbesök på våra mest populära inspelningsplatser!
https://www.youtube.com/watch?v=11ZfpKAnv6s
83k, tre månader gammalt.

Riktig kock VS Matkoma! Vem kan gissa alla ingredienser i hemlig maträtt?
https://www.youtube.com/watch?v=9Ky7oQ9mhxw
97k visningar, elva månader gammalt.

Vi tar båten genom Göteborgs centrum!
https://www.youtube.com/watch?v=hp0tKAHEIlY
99k visningar, sju månader gammalt.

Vi åker på roadtrip!!
https://www.youtube.com/watch?v=8eI0O67P8Qs
60k visningar, fem månader gammalt.

Etcetera. Det finns fler sådana här klipp.

Såhär ser det ut. Och varför jag snöar in på visningar OCH tid är för att klipp automatiskt får visningar över tid. Att då ha klipp som har legat ute i ett halvt till ett år och ändå inte fått mer än 60-70k visningar på en kanal med 336.000 prenumeranter är... udda, to say the least. Det innebär alltså att bara var sjätte eller sjunde prenumerant faktiskt har sett klippet trots att de haft ett helt år på sig, om vi då skulle utgå ifrån att alla visningarna sker inför prenumeranter. Så är naturligtvis inte fallet i verkligheten. Jag följer en del stora Football Manager-kanaler och de brukar hävda att bara tio procent av de som tittar faktiskt prenumererar, resten av visningarna är randoms som glider in via rekommendationerna i högerspalten.

Nu kanske vi inte behöver utgå ifrån att det är lika illa för Matkoma, men låt oss ge dem the benefit of a doubt och gissa att varannan tittare är en prenumerant som tittar när notisen ploppar upp att nytt content är släppt. På en av dessa 60-90k-visningarfilmerna är det då alltså bara var tolfte till femtonde prenumerant som orkar titta på det content som skapas. Och detta utgår alltså ifrån att jag räknar med att bara hälften av visningarna kommer från rekommendationer. Det kan vara ännu värre. Det vet bara Adam och Anton.

Jag satt och funderade på det här nu en stund. Det här är tydliga indikationer på att kanalen har gått i stå och att det har hållit på länge. Jag tittade ju som sagt bara på senaste året. Äldre videor har ju naturligtvis fler visningar, många uppemot halvmiljonen och ibland över miljonen och till och med mer. Filmen "Besöker Gatuköket med Sveriges största portioner!?" är knappt fyra år gammal och har 1,7 miljoner visningar. Samtidigt har klippen som var mer gym- och träningsinriktade (Matkoma hade ju en egen Hoffa Kaos-period för 3-4 år sedan) riktigt pissiga siffror, en del videor når fortfarande inte upp till 100k trots att de är tre år gamla. Men, som sagt, Det vi tittade på var senaste året och det vi ser är en uppförsbacke med bromsarna fullt påslagna.

Hur länge går det att försörja två vuxna män med influencertörstiga flickvänner på en kanal som knappt genererar 100k visningar trots att man har 336k prenumeranter?

sponsorer kompis,sponsorer,utan deras stora sponsorer hade dom inte kunnat plocka ut den lönen dom gör,varje månad var
Citera
2022-04-21, 10:38
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Matkoma står och trampar vatten. De har mist sin passion och sitt driv. Detta är ett jobb för dem nu och då är det inte lika roligt längre. Det är bara rullader av sellouts och sponsring liggandes i PK-marinader.
Dessutom börjar det här jäkla vegantramset från Anton stå en upp i munnen.. Man vill bara ge han den fetaste högern i mannaminne så att han kanske kan bli en vettig människa igen.
Jag vet inte hur känslig du är för veganprat, men det är ju verkligen 0,01% veganprat i deras klipp.

I övrigt så förstår jag att dom trampar lite vatten. Det är ett jävligt svårt koncept att utveckla.
Många vill ju ha ”Ät si och så mycket”-innehåll, det visar ju siffrorna.
Men hur lätt är det drygt sex år in i karriären och sex år äldre?
Så jävla kul kan det inte vara att äta ihjäl sig hela tiden, framförallt inte efteråt.
Det kan inte heller vara nyttigt.

Själv föredrar jag när dom lagar mat på olika sätt. Framförallt när dom mer eller mindre verkar winga det och inte tänkt igenom allt, så att något går fel, då är det som roligast.
Citera
2022-04-21, 10:54
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Jag vet inte hur känslig du är för veganprat, men det är ju verkligen 0,01% veganprat i deras klipp.

Det spelar ingen roll hur mycket/lite prat det är om det. Bara det faktum att han är någon halvveganvariant och jämt ska välja vegetariskt/veganskt alternativ är för mycket.
Det går i samma spår som PK och feminism.

Vettiga människor äter kött och skäms inte för det.
Citera
2022-04-22, 00:00
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Det spelar ingen roll hur mycket/lite prat det är om det. Bara det faktum att han är någon halvveganvariant och jämt ska välja vegetariskt/veganskt alternativ är för mycket.

Så det är känsligt?
Citera
2022-04-22, 04:24
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Så det är känsligt?

Inte känsligare än att det får mig att än mindre vilja kolla på deras kanal.. Det är inte direkt så att det håller mig sömnlös om nätterna.
Citera
2022-04-22, 07:03
Avslutad
Citat:

Jag kan också tycka att det inte är riktigt samma sak när de ska göra nån stor grej som det där raggarhaket och verkligen pressa gränserna och så kör Anton någon jävla sojaburgarvariant gjord på blomkål samtidigt som Adam trycker i sig högrevsburgare eller grillkorvar. Det är ju inte jämförbart. Jag har av nyfikenhet provat ett flertal olika vegetariska/veganska alternativ och saker som Quornfärs är inte alls samma sak som nötfärs, sedan får veganerna säga vad de vill. Att ständigt välja det vegetariska alternativet är att välja en fuskkod, för köttkoman är en del av grejen när man trycker stora mängder.

Det kan jag hänga upp mig på, det erkänner jag villigt.
Citera
2022-04-22, 07:49
Medlem
Nya siffrorna har kommit till Bolagsverket.

Rejält omsättningsökning för grabbarna senaste året.
Man går från en omsättning på drygt 2 miljoner upp till drygt 3 miljoner.
Citera
2022-04-22, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag kan också tycka att det inte är riktigt samma sak när de ska göra nån stor grej som det där raggarhaket och verkligen pressa gränserna och så kör Anton någon jävla sojaburgarvariant gjord på blomkål samtidigt som Adam trycker i sig högrevsburgare eller grillkorvar. Det är ju inte jämförbart. Jag har av nyfikenhet provat ett flertal olika vegetariska/veganska alternativ och saker som Quornfärs är inte alls samma sak som nötfärs, sedan får veganerna säga vad de vill. Att ständigt välja det vegetariska alternativet är att välja en fuskkod, för köttkoman är en del av grejen när man trycker stora mängder.

Det kan jag hänga upp mig på, det erkänner jag villigt.

+1
De enda som blir kul att titta på då är Adam som faktiskt gör något. Antons sojaburgare hoppar jag förbi.
Citera
2022-04-22, 18:51
Medlem
.-.-.s avatar
Är Anton den enda veganen i världen som äter kött?
Citera
2022-04-22, 19:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Är Anton den enda veganen i världen som äter kött?

Han är inte vegan. Han bara föredrar vegansk kost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in