2022-04-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Tänk på att många här inne är tangentbordskrigare. Stora i truten, men förmodligen de sista att lämna tangentbordet. Självklart skall det slutas mörda på båda sidor och sitta ner och förhandla.

Ja man kan fundera på varifrån krigsivern kommer. Datorspel som "Call of Duty"? Revolt mot allt man fått lära sig som barn om att fred är bra och krig dåligt?
Citera
2022-04-21, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
För att sammanfatta: rysstrollen i denna tråd tycker att Mariupol har fallit och att Ukraina har ett ansvar att skapa "fred" genom att ge upp territorier. De betonar vikten av "självständighet" för de ryskockuperade Donetsk och Luhansk samtidigt som de ger traditionella kängor åt EU och USA som syndabockar.
Det här är till stora delar ett amerikanskt proxy-krig, även om Zelensky spelar sin roll mer aggressivt och livaktigt än hans uppdragsgivare i Washington nog hade väntat sig. Att EU har dragits in så djupt är beklagligt, jag skulle föredragit att både Bryssel och olika regeringar runt om i Europa hade haft mer is i magen och vågat ställa mer krav på Ukraina.

Kommenterade den strategiska bilden bakom och runt kriget, samt Ukrainas och Västs agerande, här:

(FB) Ukraina använder civila som mänskliga sköldar

Citera
2022-04-21, 10:21
Medlem
Kriget börjar definitivt närma sig sitt slut.

Det är DYRT att kriga. Jag tror Putin har uppnått det han vill (snart).

Båda sidorna kan paradoxalt presentera en seger.

Ukraina skiter i NATO men sätter sikte på EU.

Ryssland har landkorridor till Krim och har "befriat Donetsk och Luhansk".

Nej detta är över vilken dag som helst.
Citera
2022-04-21, 10:23
Medlem
ja det svänger fort mellan hopp och förtvivlan, det är svårt att hänga med i alla turer

vad är det som gäller i dagsläget? 10 års krig eller detta?

"När kriget gått in på fjärde veckan återkommer Zelenskyj till att han är redo för att sätta sig med den ryske presidenten Vladimir Putin och börja förhandla.

– Förhandling är enda sättet att få slut på kriget, säger han till CNN.

– Om det så bara finns en procents chans för oss att stoppa kriget tycker jag att vi måste ta den chansen.

– Skulle dessa försök misslyckas innebär det ett tredje världskrig."

https://www.expressen.se/nyheter/zel...enda-vagen-ut/

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger sig vara villig att fortsätta samtalen om en kompromiss om Donbasregionen med Ryssland, rapporterar nyhetsbyrån Reuters"

https://sverigesradio.se/artikel/nya...nd-och-ukraina
Citera
2022-04-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

Ryssarna kan nog nöja sig med kontroll över Krim och Donbass, samt landtunga däremellan. Men kommer krigshetsarna i väst att acceptera detta? Eller kommer de att fortsätta sätta civilisationen på spel för att uppnå ett totalt ryskt nederlag och Putins fall?
Citera
2022-04-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Ryssarna kan nog nöja sig med kontroll över Krim och Donbass, samt landtunga däremellan. Men kommer krigshetsarna i väst att acceptera detta? Eller kommer de att fortsätta sätta civilisationen på spel för att uppnå ett totalt ryskt nederlag och Putins fall?

Jag tror faktiskt inte att dom behöver ha ett regelrätt krig för det. Om dom fortsätter skruva upp dessa sanktioner så kommer det förr eller senare leda till ett missnöje internt i Ryssland.
Citera
2022-04-21, 10:30
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Att titta på rubelsn "kursåterhätning" är meningslös, eftersom den inte handlas på en öppen marknad.
(om du nu inte tittar på den svarta marknaden....)

Jo, det är väl sant. Och visst har vanliga ryssar drabbats av ekonomin, men inte på långt när så mycket som folk här hade hoppats på. Att man vill göra så och straffa ryssar som inte har nånting med kriget att göra tycker jag personligen är osmakligt. Sanktioner har aldrig fungerat.
Citera
2022-04-21, 10:31
Medlem
Citat:

Det tror inte jag, ryssland behöver försvara områdena de ockuperade, och det kommer bli svårt i takt med att ukraina växlar från försvar till offensiv. (kommer behövas mycket yngre vapen, som vi nu ser börjat leveraras).

Och sanktionerna kommer inte försvinna, så "det dyra kriget" fortsätter tills ryssland lämnat Ukrainskt territorium (det inkluderar donbass och krim enligt resulution ES 11-1)
Citera
2022-04-21, 10:34
Medlem
X3treams avatar
Man får hoppas Mariupol är värd sin vikt i saffran. Putin har ödelagt Ryssland ekonomiskt och prestigemässigt, måste vara en otroligt viktig stad med tanke på att man gör det. Militären är totalt förnedrad.

Många tror att inte sanktionerna biter, de är totalt ekonomisk okunniga. Se på hur Venezuela har utvecklats de senaste 10 åren, där har vi Ryssland fast 5 gånger värre. Många tror att Kina ska vara lösningen för Ryssland, problemet är att de har stora demografiska och ekonomiska problem.

Allt detta för att kunna visa sin oerhörda vinst av Mariupol! Putin är och förblir en simpel taxitjuv.
Senast redigerad av X3tream 2022-04-21 kl. 10:36.
Citera
2022-04-21, 10:34
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte att dom behöver ha ett regelrätt krig för det. Om dom fortsätter skruva upp dessa sanktioner så kommer det förr eller senare leda till ett missnöje internt i Ryssland.

Det kan jag gå med på. Bara de slutar leverera vapen.
Citera
2022-04-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det tror inte jag, ryssland behöver försvara områdena de ockuperade, och det kommer bli svårt i takt med att ukraina växlar från försvar till offensiv. (kommer behövas mycket yngre vapen, som vi nu ser börjat leveraras).

Jag tror inte att Ukraina kommer att försvara Luhansk/Donetsk. Det är bara min teori. Vi pratar om ett område där det bor 80-90% ryssar och där många har sina sympatier där.

Visst, det är områden som tillhör Ukraina men jag tror Ukraina nöjer sig med att få behålla 90% utav landet.
Citera
2022-04-21, 10:36
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det här är till stora delar ett amerikanskt proxy-krig, även om Zelensky spelar sin roll mer aggressivt och livaktigt än hans uppdragsgivare i Washington nog hade väntat sig. Att EU har dragits in så djupt är beklagligt, jag skulle föredragit att både Bryssel och olika regeringar runt om i Europa hade haft mer is i magen och vågat ställa mer krav på Ukraina.

Kommenterade den strategiska bilden bakom och runt kriget, samt Ukrainas och Västs agerande, här:

USA, EU m.fl. är inblandade genom sina vapenleveranser. Något som ryssarna inte hade räknat med, liksom så mycket annat som de missbedömde. Ur ryskt perspektiv har vi också propagandatjafset om USA som "uppdragsgivare" och mycket annat.

Om man nu ska anse dessa som inblandade så är steget inte långt till att skicka trupper. Själv anser jag att man bör skicka fredsbevarande trupper till de mindre konfliktdrabbade delarna, t ex Kiev, Odessa och Dnipro. Därmed kan det frigöras ukrainska trupper därifrån som kan eliminera de ryska slöddren i sydost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in