2022-04-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Har inte punkteringssäkra däck nått Ryssland än? Har det på min cykel, borde kunna finnas till armens fordon också.

Tydligen billiga kinesiska kopior av riktiga militärdäck.
Citera
2022-04-20, 23:23
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Kom bara att tänka på att ryssland kina indien är halva jordens befolkning, oj vad ensamt det är

Europa och usa är inget jämfört med stora länder.

Ja, för antal fattiga invånare har ju stor betydelse för hur respekterad armén är, eller?
90% av alla Indiens invånare bidrar inte med en endaste spänn till statskassan.
Blir lite svårt att plöja ner pengar i försvaret då.

Ryssland har ju redan bevisat deras potential med att släpa in gammalt skrot i Ukraina som inte har utvecklats ett skit sedan 70-talet.
Uppgraderingarna består mest av pansarplåtar.

Kina däremot hade varit farliga ifall de lägger den sidan till.
Men de skulle aldrig någonsin gå ut med ett full-blown krig tillsammans med Ryssland.
Finns mer att förlora än att vinna på det.
Citera
2022-04-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är skräpdäck sedan ska de "roteras" så de inte står på samma sätt längre än några veckor p.g.a. tyngden. Tror du någon ryss bryr sig om att underhålla grejerna? De som gör värnplikt får bygga hus åt de i högre rang istället.

Skickar vi riktiga däck till Ukraina så har de en konvoj av fungerande lastbilar på nolltid.
Citera
2022-04-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mmm-m..

Full rulle med transporter och ryssarna "stångar på".., men inget genombrott alls. Får nog mig att tänka efter om inte jänkarna har en ganska god bild över vad ryssarna vill företa sig, och ger "ledtrådar" till Ukrainas försvar..(har jänkarna helt hackat ryssarnas kommunikationer ? Börjar misstänka det ! )

Biden var även snabbt ute innan kriget startade och sade gång, på gång att : "-Ryssen kommer"

Betänk även med dessa nya "vapen paket" med rejäla smällare och t.o.m att det börjar skickas över MiG`s.., otänkbart bara för 2-3 veckor sedan. Helt plötsligt (och ifrån ingenstans) så är man inte rädd (för stunden iallafall) att Putin släpar fram taktiska kärnvapen. Verkar som man har underrättelser högt upp i kedjan syns jag..

Ja det var ganska uppenbart redan innan kriget startade att dom verkligen har koll på läget. Är övertygad om att det har funnits och finns, en hel del folk på den ryska insidan som utöver annan intel levererar löpande information.

Vapenleveranser kördes in i mängder redan månaderna innan för de visste mycket väl vad som var på gång. Men det intressanta är hur upptrappningen sedan dess har varit planerad från väst sida. Tror inte att det egentligen har varit så "otänkbart" mer än i media. Det är snarare olika faser som aktiverar en förutbestämd och stegvis upptrappning, kalkylerad på risker. Givetvis hade det varit fint även med truppnärvaro i dagsläget, men de är inte dumma.
Citera
2022-04-20, 23:28
Medlem
goseigens avatar
Nu börjar det komma fram, hur ryssarna tappert har bekämpat nazisterna.

Äntligen har de gjort slut på Vanda

https://www.chabad.org/news/article_cdo/aid/5495941/jewish/91-year-old-Holocaust-Survivor-Perishes-in-Mariupol-Basement.htm#utm_source=twitter&utm_medium=social& utm_campaign=tw_en

Gud vad ryssarna måste vara stolta.
Citera
2022-04-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, men ändå visade du det sönderskjutna huset.

Uppenbarligen är det skillnad på ett hus och på ukrainska mördade och våldtagna småbarn.

Just det där med medvetet är kanske du skulle göra något åt?

Här är en fråga, har Ryssland invaderat Ukraina, eller har Ukraina invaderat Ryssland? Och hur tror du det kan påverka vad som händer i olika områden?

Du är mig en blind och en tjuraktig en...

Jag visade vad H.R.W observerat och konstaterat vara olagliga skjutningar av både UA och Ryssland. Lyssnar du ens på vad folk säger eller?

Uppenbarligen gör det skillnad att se bild på döda barn kontra att höra om det för dig. Något makabert om du frågar mig.

För mig räcker det att veta om vad som sker än att sida upp och ner se bilder på eländet.

Ignorera min svar får du MEDVETET inga svar från mig heller.

Vad jag anser om Rysslands agerande har jag gett dig närmare 100 gånger svar om.

Min uppfattning? Ryssland behöver dra på sitt offensiv och placera sina rutinerade soldater i position för ett övertag att kontrollera den östra sidan. De verkar ha koncentrerat sig på att vilseleda och centrera UA:s armé.
Citera
2022-04-20, 23:33
Medlem
Så här beter sig ryssarna mot ukrainas befolkning:

https://kyivindependent.com/national/hide-the-girls-how-russian-soldiers-rape-and-torture-ukrainians/

Väst måste göra mer, det bara är så.
Citera
2022-04-20, 23:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Du är mig en blind och en tjuraktig en...

Jag visade vad H.R.W observerat och konstaterat vara olagliga skjutningar av både UA och Ryssland. Lyssnar du ens på vad folk säger eller?

Uppenbarligen gör det skillnad att se bild på döda barn kontra att höra om det för dig. Något makabert om du frågar mig.

För mig räcker det att veta om vad som sker än att sida upp och ner se bilder på eländet.

Ignorera min svar får du MEDVETET inga svar från mig heller.

Vad jag anser om Rysslands agerande har jag gett dig närmare 100 gånger svar om.

Min uppfattning? Ryssland behöver dra på sitt offensiv och placera sina rutinerade soldater i position för ett övertag att kontrollera den östra sidan. De verkar ha koncentrerat sig på att vilseleda och centrera UA:s armé.

Ja, ja ignorerar då inte dina svar, som kan sammanfattas med att du tycker de behöver dra på sin offensiv.

Har de våldtagit och mördat för få de senaste dagarna?

Ja man kan förstå att du är ledsen.

Berätta lite om vad du egentligen vill göra med Ukrainas folk. Var inte blyg.
Citera
2022-04-20, 23:36
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Jo. Starlink går väl dock inte att slå ut så lätt rent fysiskt.

Jsg är ingen expert på telekrigföring eller jätteinsatt i den aktuella tekniken överhuvudtaget, men de borde ju kanske kunna störsända och sabotera kommunikationen. Allt som inte går i tråd går ju rimligtvis via någon form av radiovågor och borde ju kunna påverkas av störsändning, tänker jag.

Av Mikolas twittrande framgick att han använder den lokala operatören Kyivstar. När striderna i Debaltsevo pågick 2015 läste jag reportage där ukrainska soldater klagade på att de inte kunde tala i vare sig radio eller mobiltelefoner på grund av störsändningar, vilket förstås skapade stora problem för dem. Nu har det inte kommit några sådana rapporter alls.
Citera
2022-04-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Ja, för antal fattiga invånare har ju stor betydelse för hur respekterad armén är, eller?
90% av alla Indiens invånare bidrar inte med en endaste spänn till statskassan.
Blir lite svårt att plöja ner pengar i försvaret då.

Ryssland har ju redan bevisat deras potential med att släpa in gammalt skrot i Ukraina som inte har utvecklats ett skit sedan 70-talet.
Uppgraderingarna består mest av pansarplåtar.

Kina däremot hade varit farliga ifall de lägger den sidan till.
Men de skulle aldrig någonsin gå ut med ett full-blown krig tillsammans med Ryssland.
Finns mer att förlora än att vinna på det.
Kina har omfattande problem med korruption inom armen som Ryssland har.
Du får befattningar med mutor inte kompetens.

Vidare så är den kinesiska armen mer anpassad för att kontrollera och hantera befolkningen än något regelrätt krig.

Kan Kina bli farliga i framtiden? Absolut, men vägen ditt är långt när det gäller kompetens.

Varken Europa, USA eller Kina vill kriga med varandra då respektive länder skulle drabbas väldigt hårt vid ett eventuellt krig.
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Det kommer ta decennier att gå igenom allt som hackarna kommit över. Sitter nog en och annan svensk skattesmitare här i landet som oroar sig över just detta. Och jag kunde inte bry mig mindre. Får hoppas bara nått går att använda i närtid och i motattacken på ryssäcklen.
I don't think people fully appreciate just how much, after invading Ukraine, people are hacking Russia. There are multiple hacks a week and it's only increasing. For first time in internet history Russia is fair game for cyber attacks, and this is what it looks like
...
817gb from Roskomnadzor, agency that monitors and censors mass media (!)
79gb from Transneft, world's largest oil pipline company, state-controlled
15gb from Rosatom, the state nuclear energy agency and major exported of uranium
2.4gb from RostProekt, a construction company
...
110gb from MashOil, manufacturer for drilling, mining, and fracking industries
22gb from the Central Bank of Russia
5.9gb from Thoriz Corp, investment firm owned by an oligarch billionaire
52gb from Marathon Group, another investment first owned by another oligarch
...
15gb from the Russian Orthodox Church's charitable wing
65gb from Central Legal Services, mostly emails
483gb from Mosekspertiza, state-owned firm
786gb from VGTRK, state-owned broadcaster that runs dozens of TV/radio stations (!)
244gb from Petrofort
...
145gb from Aerogas, oil and gas industry
35gb from Forest, logging firm
116gb from Tver Governor's office, appointed by Putin
150gb from the city of Blagoveshchensk
...
Whew... there's still a lot more. It's going to take months and years to look through all of this data. It's hard to picture how this will affect Russia going forward. It's massive.
...
446gb from the Ministry of Culture (!)
221gb from the education department of Strezhevoy
440gb from Technotec, oil and gas industry
726gb from Gazprom, oil and gas manufacturer
400gb from Continent Express, travel agency
...
222gb from Gazregion, construction company that does gas pipelines (hacked by 3 different hacktivists at the same time lol)
107gb from Neocom Geoservice, oil, gas, and drilling engineering
...
1.2gb from Synesis Surveillance System
9.5gb from General Dept of Troops and Civil Construction (works with ministry of defense)
160gb from Tendertech, financial and banking processing firm
...
Those last four datasets: those were from TODAY. I know there are several more in the DDoSecrets backlog as well. It's insane.
https://twitter.com/micahflee/status/1516521193808875527

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Av Mikolas twittrande framgick att han använder den lokala operatören Kyivstar. När striderna i Debaltsevo pågick 2015 läste jag reportage där ukrainska soldater klagade på att de inte kunde tala i vare sig radio eller mobiltelefoner på grund av störsändningar, vilket förstås skapade stora problem för dem. Nu har det inte kommit några sådana rapporter alls.

Lite olika teorier. Ukraina kanse fått in bättre telesystem från väst som är störsäkrare. Ryssarna kanske inte störsänder så mycket för att dom slår ut sitt eget samtidigt. Ryssarna kanse har brist på störsändare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in