2022-04-20, 21:49
Medlem
vallpojkens avatar
Haha, fan vad smarta de är, ryssorcherna Ukrainarna behöver inte ens skjuta, de tar kål på sig själva.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dronarbilder-fran-tjernobyl-ryska-trupper-gravde-skyttegravar-i-forbjudna-zonen
Citera
2022-04-20, 21:49
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Dom hade betydligt fler än 200 stridsvagnar, och sen har nato sen 3e aprill skickat stridsvagnar till ukraina.

Ukraina hade ca drygt 1200 stridsvagnar vid krigets inledning, varav många äldre modeller. Ryssarna hade en påstådd styrka på 15000 stridsvagnar men många av dessa har vi ju sett bilder på när de står och rostar sönder på öppna uppställningsplatser. Tom de som står under tak så ju helt förstörda ut.
Citera
2022-04-20, 21:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Nu är jag inte den som blundar för saker och fördömer båda sidorna...

Denna observation från Human Rights Watch tycker.

https://youtu.be/yR6dX56amW4

Inget var övervakat då!

Men du, det är ju sedan 2014.
Citera
2022-04-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Nej, Netflix-aktien föll idag pga rapporter från UK att man 200.000 har sagt upp sina abbonnemang och att dom bedömer att fler kommer göra detsamma.
Dels har Netflix prisat ut sig själva som dyraste streamingtjänsten, och dels finns det flera faktorer till att folk får det sämre i UK. Framförallt Brexit.
Ja folk har sagt upp sina abbonemang pga inflationen. När det blir dyrare att leva så måste du dra ner på kostnaderna. Man drar ner på abonnemang före mat.
Citera
2022-04-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske, man skulle ha någon lista med allt vad Ukraina fått från olika länder.

Det såg ut att stämma. Kan bli m777 från Kanada och PZH 2000 från Holland (bandhaubits).
Citera
2022-04-20, 22:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Igor Girkins/Strelkovs analys av kriget och slaget om Donbas.

https://mobile.twitter.com/mdmitri91/status/1516796704816832512/photo/3

Vem är Igor Girkin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin
Hoppades att Strelkov skulle dö 2014, men han har troligtvis rätt här.
Citera
2022-04-20, 22:04
Medlem
Donbass området är nu hett i kriget, är man intresserad strategi och vad som händer, det som msm inte berättar, så kan jag rekommendera denna strateginörd han har mycket kunskap, vad som händer idag och vad som hände tidigare i Donbass.
https://m.youtube.com/watch?v=_u_F0JVAQaE
Citera
2022-04-20, 22:04
Bannlyst
Ryssland testskjuter Satan 2 , en missil förstör ett land i ukrainas storlek.

https://www.youtube.com/watch?v=hfmcxTy-zKI

Väst har ingen atombomb som är i närheten av satan2.
Citera
2022-04-20, 22:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Ser också ut som ryssen försöker sig på att avancera mot Kharkiv igen. Ny omslutning på gång?

En skolboksmässig offensiv från rysk sida skulle vara följande:

Mål: erövra hela Donbass.

Inledd då med avlastningsangrepp på flankerna (typ Kharkiv, Kherson och det där Zapo... någonting). Bind på så vis upp ukrainsk trupp som ju måste försvara dessa punkter även om de genomskådar dig.

När det väl är gjort (efter en, två, tre dagar) slå då ut huvudanfallet i centrum för att nå ditt mål: Donbass.

Dra sedan tillbaka flankstyrkorna för att ytterligare konsolidera tagen terräng (alternativt stanna kvar med dem om motståndet är svagt och se detta som en bonusvinst).

Under hela operationen ber du till gud och hoppas att du har räknat rätt, att dina underlydande gör som du säger och att Putin, Shoigu eller Gerasimov inte ringer och lägger sig i vad du håller på med.
Citera
2022-04-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Inte du, för du tycker det är bra det som händer.

Har du något hjärta kan du förstå att det som händer nu inte på något vis är ett bra eller proportionerligt svar.

Men du kan inte ta de orden i din mun.

Och om krig - den som förklarar krig har förstås ansvar. Det kan inte vara så svårt att inse. Putin hade kunnat ta sig en drink istället, satt sig och spelat EU4, och sagt, "ok soldaterna har övat färdigt och kan åka hem".

Det är inte en situation där man skall skärskåda Putins själsliv och fråga sig varför han har blivit som han har blivit.

Bara försök att förstå att hans order har skapat så otroligt mycket mer lidande och död, och det vill inte jag ha, men du verkar tänka annorlunda.

Lägga ord i andras är din preferens? Att inte svara en annan?

Ryssland kände sig hotad av NATO samt inte tänkte tillåta mord på människor i östra delen av donbass.

Rätt? NEJ! Vad är det som du inte förstår?

Bespara mig ditt förminskade av min åsikt och citera var jag någonsin har yttrat mig om jag jag tycker det Putin/Ryssland är bra?

Du väljer medvetet att läsa, återigen.
Svar på frågan = ingen respons.

Är 100 liv och 2 barns liv i Donbass inget värt för dig då det inte matades ut i västmedia? Vem är det som inte har ett hjärta?!
Citera
2022-04-20, 22:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hoppades att Strelkov skulle dö 2014, men han har troligtvis rätt här.

Ja, han verkar inte positiv direkt, och han är ju tydligen en av dem som varit inblandad i mycket av det som hänt både i Donbass och Krim sedan 2014 (han var bla försvarsminister i DPR ett tag), så blir ju svårt att anklaga honom för att vara köpt av väst. Det tillsammans med Shojgus uttalande om den ryska krigsmakten så här långt gör att det känns väldigt tveksamt att det blir något av den ryska våroffensiven. Är dock mycket nyfiken på hur de ryska myndigheterna ska spinna detta till den nionde maj. Kanske väntar de till den 30 december istället (hundraårsdagen av sovjets bildande) och tror att se lyckats bättre då?
Citera
2022-04-20, 22:08
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Vad sköt Ryssarna mot Mykolaiv (1h sen), 15sec och omöjligt att räkna antalet smällar ca50-200st.

Eller träffade dem ett amunitionslager?

Tja, det var i den staden som det gudsförgätna - och nu hädangångna - skeppet ”Moskva” byggdes för ca 40 år sedan. Orcherna ville väl inte att fler lika fula flytetyg skulle produceras…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in