2022-04-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidSwords
Tramadol är för stigmatiserat för att du ska få det.
Säg att du har jätteont men är superkänslig för NSAIDs så om dom ska ge dig citodon ge dig lågdos kodein/morfin istället. Finns 5 mg morfin det kanske du kan satsa på. Alternativt Tapentadol (starkare än tram så tveksamt), eller den där oxycodone som är blandad 5mg/2,5mg naloxone (minns ej namn).

Edit: Tapentadol heter Palexia i Sverige eller något sånt. Buprenorfin används också som smärtstillande i mikroskåpsdoser, det heter inte sub utan något annat också.

Det låter bra, ingen aning om NSAIDs är för något men ska man säga det? Antar att man inte ska börja nämna saker som oxy elr typ tram de lär kanske förstå vad man är ute efter då?
Citera
2022-04-20, 11:17
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyckerinte
Det låter bra, ingen aning om NSAIDs är för något men ska man säga det? Antar att man inte ska börja nämna saker som oxy elr typ tram de lär kanske förstå vad man är ute efter då?
NSAIDs = Ipren, alvedon, treo etc. sånt som är dåligt för levern mao.

Om jag var du skulle jag säga att jag druckit mycket för många år sen och levern tagit stryk, så ifall hon/han tänkte ge dig citodon ge dig inte 30/500 versionen utan ren kodein/morfin 5mg tror jag är det lägsta.
Citera
2022-04-20, 11:19
Medlem
Citat:
NSAIDs = Ipren, alvedon, treo etc. sånt som är dåligt för levern mao.

Om jag var du skulle jag säga att jag druckit mycket för många år sen och levern tagit stryk, så ifall hon/han tänkte ge dig citodon ge dig inte 30/500 versionen utan ren kodein/morfin 5mg tror jag är det lägsta.

Ahh låter mycket bra!! Men ska man ringa säga det över luren eller gå dit? Vet ju inte riktigt vem ja ska prata med väl där kanske akuten som jag var på igår?
Citera
2022-04-20, 12:23
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyckerinte
Ahh låter mycket bra!! Men ska man ringa säga det över luren eller gå dit? Vet ju inte riktigt vem ja ska prata med väl där kanske akuten som jag var på igår?
Har du redan varit där (på akuten) är det nog kört tyvärr, men testa ett samtal till din husläkare/den som hade ditt ärende på akuten och se. GL
Citera
2022-04-20, 13:40
Medlem
Citat:
Har du redan varit där (på akuten) är det nog kört tyvärr, men testa ett samtal till din husläkare/den som hade ditt ärende på akuten och se. GL

Ja var där igår de va j”vligt otrevliga om ja ska va ärlig nästan alla där, kändes som de drog ut på saker o grejer precis innan jag skulle gå hade fått 1 oxy piller sa att jag behövde en till tog säkert 15min flr de att hämta ett piller och en liten mugg med vatten… men 1177 sa bara att de kanske gipset som sitter fel att ja skulle gå till akuten igen och kolla med de, ev få något utskrivet men känns väldigt jobbigt att sitta där o vänta igen, tog säkert 7-8h att va där igår. Blir nog att träffa plugen o hämta en karta tram istället går mycket fortare, har för ont måste städa och grejer det ska nog en tram lösa.
Citera
2022-04-20, 14:52
Medlem
Såvida man inte är riktigt allvarligt skadad och typ är inkapabel att ta sig ur sängen utan smärtstillande verkar många läkare va rätt restriktiva med sådana piller tyvärr. Men sen verkar det va mycket skillnad mellan olika läkare, vet vissa som fått opiater/opioder i stora mängder för totala skitsaker medan andra fått veka grejer som treo komp efter rätt omfattande kirurgiska ingrepp, så gäller väl att ha tur med vilken läkare man får träffa. Ärligt talat är det nog mindre jobb att bara köpa nåt från nån dealer. Är just för sådana situationer som du befinner dig i som jag har ett litet nöd-förråd av smärtstillande hemma kan uppstå situationer där det är bra att ha.
Senast redigerad av Jemi0052 2022-04-20 kl. 14:54.
Citera
2022-04-20, 15:01
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Inte en chans i helvetet att du får något av ovanstående utskrivet. Tyvärr men sant.
Läkare är livrädda att skriva ut dessa mediciner pga dess beroendeframkallande effekt .

Nu verkar du vara väldigt insatt i just viken sort av medicin du vill ha och indikerar att
du vill ha just dessa i rusningssyfte . Pillertorsk är 7000 gånger värre än en liten spricka
i handleden. Rid ut smärtan cupcake,själv haft sprickor i handleden. Går över.

Det verkar vara lite varierande om man får morfin utskrivet eller inte, när min blindtarm rök så fick jag 24st 100mg utskrivna, men när min kollega genomgick samma procedur så fick han bara hälften av vad jag fick (samma år & samma sjukhus men en annan läkare). Man ska dock som sagt vara förbaskat försiktig med opiater när det kommer till smärtstillande, ska vara en förbaskat jobbig apa att ha på ryggen.
Citera
2022-04-20, 15:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Om du har 5% av din pundaraura du uppvisar här i tråden när du pratar med läkaren så är sannolikheten att du får narkotika utskrivet obefintlig.
Citera
2022-04-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om du har 5% av din pundaraura du uppvisar här i tråden när du pratar med läkaren så är sannolikheten att du får narkotika utskrivet obefintlig.

Hahah pundaraura den va bra! tror inte jag kommer få utskrivet helt ärligt
Citera
2022-04-20, 15:34
Medlem
cybergrodans avatar
Säger absolut inte nu att du är missbrukare men OM du nu är det så genomskådas det direkt. Jag jobbade en sväng på akuten förut och efter bara någon dag kände man igen en missbrukare, då är jag inte ens läkare... Men det är också tragiskt på ett sätt, för även missbrukare kan råka ut för jäkligt smärtsamma grejer och behöver ju då såklart smärtlindring som vem som helst, dessutom ofta i högre doser eftersom de tolererar mer. Problemet är ju dock att ytterst få är ärliga med vad de tar samt hur mycket, och då blir det ju omöjligt att ge rätt dos.

Med det sagt, nej du kommer mest troligt inte få något starkare utskrivet. Vill du öka chanserna så var ärlig med att du tagit Tramadol tidigare (samt om det är något mer), är du ärlig och verkligen har ont på riktigt kan du säkert få med dig några få tabletter t.ex. Oxynorm hem. Minns en kille som hade jäkligt ont och som berättade om sitt missbruk, han fick ta sig till akuten och hämta om det nu var 2 tabletter varje dag under några dagars tid tills den värsta smärtan var över.
Citera
2022-04-20, 15:36
Medlem
vadsadusadus avatar
Det är lite av en balansgång om hurvida man kan och ska be om specifika preparat, särskilt starkare än Alvedon och Naproxen. Är man typ helt ovetande kan de hända att de försöker intala en att det inte går att få starkare, men är man för specifk och kräver visst preparat kan de dra öronen år sig eftersom man normalt inte ska veta hur det känns att ta starka smärtstillande. Men att kunna påtala att Alvedon och Ipren inte hjälper dig ett dugg och fråga hur de kan hjälpa dig lösa det kan ge dig lågdos av något starkare.

Nu verkar du inte helt oförmögen att själv plocka upp en karta tramadol hos nån, så då hade jag gjort det om jag var du för att slippa stämplen i journalen till om du verkligen behöver smärtstillande nån gång i framtiden.
Citera
2022-04-20, 17:47
Medlem
Du kan säkert få något starkare utskrivet men då blir ett uttag med få tabletter. Fick tramadol utskrivet när jag opererade boobsen men tyckte det sög. Andning blev påverkad och det var läskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in