Citat:
Ursprungligen postat av
Neroxx
Men dåså, då är det ju mer vettigt. Man kunde nästan i din text tolka det som att du endast hade information som hade härkomst från ryska medier, tyckte mig inte se några spår av nyans eller mellanting direkt. Men med denna nya information får jag då helt sonika lita på du tar info överallt.
Angående propagandan så har du rätt när der kommer till den Ukrainska och Ryska militära informationsflödet. Där tjänar parterna av naturliga skäl att inte ge ut information som kan skada ens egna soldater, samt även ge ut medveten falsk information för att förvilla sin fiende.
Media i väst har ju inget direkt intresse i att förmedla en felaktigt bild (vilket dock finns en risk att göra när man referar till sidornas militära informationsflöde). I informstions "kriget" ingår ju även de ledande (Zelensky och Putin). Problemet som jag ser med ryskmedia är att dessa jobbar direkt (och är helt eller delvis styrda) under staten , vilket innebär att informationen löper större risk att vara propaganda åt Putin för att ge en bättre bild. Detta kan ju även härledas till 2014 och innan dess. Jag vill dock vara tydlig här att allt som skrivs inte behöver vara osanning, men risken ser jag som högre vilket gör det svårt att värdera informationen från ryska medier.
Vet du... Jag inser även att detta krig inte behövt inträffa ifall Ryssland inte startat en invasion. Visst Ukraina skulle förstås kunnat gå med på att avsäga sitt självbestämmande, men det är en väldigt svår sak att ge upp. Och till stor del en sak som gör en till en egen suverän stat, avsäg dig den och du har gett upp ditt land.
Du kan kanske inte se spår av nyans för att du har en tendens att se allt i svartvitt.
Skillnaden på propagandan från öst och väst är att den östliga är uppenbar. Tass, Sputnik och RT är direkt eller indirekt ägda av ryska staten. Västmedia är inte alltid direkt ägda av staten, bortsett från Sverige då, utan styrs på ett mer förfinat sätt. Västmedia mycket mer styrt än du verkar ana.
All denna propaganda från Väst sedan invasionen har ett specifikt mål. Att få med sig opinionen i att USA/NATO blandar sig i direkt i konflikten. All propaganda syftar till att mjuka upp oss inför den kommande direkta inblandningen. Man kommer skicka NATO-trupper till Ukraina för att sedan påstå att man inte på något sätt provocerar Ryssland.
För varje dag som går blir ett kärnvapenkrig mer troligt. Krigshetsarna har inga gränser, speciellt inte de på andra sidan atlanten. De har aldrig haft en krig på eget territorium och därför är de inte försiktiga.
Det största problemet är att inga av de nuvarande ledarna har någon erfarenhet av något världskrig under sin levnadstid. Därför kommer de tyvärr inte kunna förstå faran och stoppa utvecklingen i tid.
Ledare som Reagan, Mitterand, De Gaulle, Kohl och Brezniev hade redan satt sig ner vid förhandlingsbordet och löst denna konflikt. De ville inte återuppliva WW2. Dagens ledare för "små".
Hela tiden under kalla kriget hade man alltid en kommunikation och visste vart gränsen gick. Det har vi inte idag. Därför är denna kris mycket allvarligare än Kuba-krisen.