2022-04-20, 06:58
Medlem
Nu får vi hoppas att Ukraina får de förstärkningar de behöver i tid.
Censuren slår till med järnhand här, på östfronten alltså hehe
Citera
2022-04-20, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu är ju inte jag ryss eller ens för kriget, så du har säklart fel! Däremot inser jag att detta krig inte hade behövt inträffa om förhandlingar skötts bättre av Z.i

Jodå du är ryss antingen du vill det eller ej. Du har tydligt visat vad du tror på och hjälper Plutte sprida lögner och propaganda.
Citera
2022-04-20, 07:01
Medlem
Zelensky såg märkbart svettig ut i det nattliga talet han höll.

Charkiv, Dnipropetrovsk, Mariupol - ukrainarna är praktiskt taget omringade på alla fronter i dessa områden.

Oerhört tragiskt att de ukrainska styrkorna tvingar kvar de civila i stålverket, som mänskliga sköldar.

Fram till kl 13 är det fri passage ut. Ta den!
Citera
2022-04-20, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Intressant om bakgrunden till konflikten i Ukraina.

Pöbeln behöver antagligen icke göre sig besvär, men andra kan finna nedan av intresse.

Nedan handlar om hur NATO skapade konflikten mellan Ryssland och Ukraina.

https://youtu.be/GEIFwLKlq1Q
Orkar inte med Kim Iversen men var läst Jacques Baud’s propaganda.
Problemet med Jacques är ju att han vill framstå som neutral men läser man hans essey lägger han all skuld på väst/Ukraina.
Han nämner inte någon gång Putins nationalistiska drömmar om att återställa gamla gränser. Klart som fan Putin skulle in i Ukraina oavsett. Men det som bli än mer märkligt är att han inte tror Ryska trupper fanns i östra Ukraina 2014 fram till Krigets start 2022.
Finns många sidor på kriget och vad som ledde fram till det men inget som rättfärdigar denna slakt på civila.
Citera
2022-04-20, 07:03
Medlem
mossadmartins avatar
DN skriver att Ukraina nu får stridsflygplan från Väst. Men inte vad eller från vem.

Nån som vet?
Citera
2022-04-20, 07:03
Medlem
Saknar ryssen helt kapacitet att bedöma vad som funkar eller inte? Varför fortsätter de att göra mängder av små framstötar som misslyckas?
Är det inte bättre att hålla linjen om man inte har kapacitet att åstadkomma något?
Citera
2022-04-20, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
DN skriver att Ukraina nu får stridsflygplan från Väst. Men inte vad eller från vem.

Nån som vet?
F-35?
Citera
2022-04-20, 07:07
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
F-35?

Knappast.
Citera
2022-04-20, 07:08
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
F-35?

Det är väl mer troligt att det är MIG-plan, har ukraina ens några piloter som har utbildning på F-35? (förutsatt att det är tänkt att det ska vara Ukrainska piloter).
Citera
2022-04-20, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Men dåså, då är det ju mer vettigt. Man kunde nästan i din text tolka det som att du endast hade information som hade härkomst från ryska medier, tyckte mig inte se några spår av nyans eller mellanting direkt. Men med denna nya information får jag då helt sonika lita på du tar info överallt.

Angående propagandan så har du rätt när der kommer till den Ukrainska och Ryska militära informationsflödet. Där tjänar parterna av naturliga skäl att inte ge ut information som kan skada ens egna soldater, samt även ge ut medveten falsk information för att förvilla sin fiende.

Media i väst har ju inget direkt intresse i att förmedla en felaktigt bild (vilket dock finns en risk att göra när man referar till sidornas militära informationsflöde). I informstions "kriget" ingår ju även de ledande (Zelensky och Putin). Problemet som jag ser med ryskmedia är att dessa jobbar direkt (och är helt eller delvis styrda) under staten , vilket innebär att informationen löper större risk att vara propaganda åt Putin för att ge en bättre bild. Detta kan ju även härledas till 2014 och innan dess. Jag vill dock vara tydlig här att allt som skrivs inte behöver vara osanning, men risken ser jag som högre vilket gör det svårt att värdera informationen från ryska medier.

Vet du... Jag inser även att detta krig inte behövt inträffa ifall Ryssland inte startat en invasion. Visst Ukraina skulle förstås kunnat gå med på att avsäga sitt självbestämmande, men det är en väldigt svår sak att ge upp. Och till stor del en sak som gör en till en egen suverän stat, avsäg dig den och du har gett upp ditt land.

Du kan kanske inte se spår av nyans för att du har en tendens att se allt i svartvitt.

Skillnaden på propagandan från öst och väst är att den östliga är uppenbar. Tass, Sputnik och RT är direkt eller indirekt ägda av ryska staten. Västmedia är inte alltid direkt ägda av staten, bortsett från Sverige då, utan styrs på ett mer förfinat sätt. Västmedia mycket mer styrt än du verkar ana.

All denna propaganda från Väst sedan invasionen har ett specifikt mål. Att få med sig opinionen i att USA/NATO blandar sig i direkt i konflikten. All propaganda syftar till att mjuka upp oss inför den kommande direkta inblandningen. Man kommer skicka NATO-trupper till Ukraina för att sedan påstå att man inte på något sätt provocerar Ryssland.

För varje dag som går blir ett kärnvapenkrig mer troligt. Krigshetsarna har inga gränser, speciellt inte de på andra sidan atlanten. De har aldrig haft en krig på eget territorium och därför är de inte försiktiga.

Det största problemet är att inga av de nuvarande ledarna har någon erfarenhet av något världskrig under sin levnadstid. Därför kommer de tyvärr inte kunna förstå faran och stoppa utvecklingen i tid.

Ledare som Reagan, Mitterand, De Gaulle, Kohl och Brezniev hade redan satt sig ner vid förhandlingsbordet och löst denna konflikt. De ville inte återuppliva WW2. Dagens ledare för "små".

Hela tiden under kalla kriget hade man alltid en kommunikation och visste vart gränsen gick. Det har vi inte idag. Därför är denna kris mycket allvarligare än Kuba-krisen.
Citera
2022-04-20, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Zelensky såg märkbart svettig ut i det nattliga talet han höll.

Charkiv, Dnipropetrovsk, Mariupol - ukrainarna är praktiskt taget omringade på alla fronter i dessa områden.

Oerhört tragiskt att de ukrainska styrkorna tvingar kvar de civila i stålverket, som mänskliga sköldar.

Fram till kl 13 är det fri passage ut. Ta den!

"fri" passage menar du? finns nog ingen i Ukraina som vågar lita på ryska löften längre. Att det är lika farligt eller rent av farligare att vara civil har visat sig när Bucha återtogs.
Citera
2022-04-20, 07:11
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin

Nån som vet?
Ukraina får in tunga vapen från en rad olika länder. Nya leveranser varje dag.

Ryssland kan inte ens tillverka missiler längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in