2022-04-20, 06:23
Medlem
Hej Flashback! Igår ramlade jag och min handled tog mycket stryk. Ambulans kom då jag också skadade ryggen vilket jag i början trodde va den värsta skadan jag fått. Men det började kännas bättre pga adrenalin osv så ambulansen åkte därifrån.

Direkt efter kände jag min hand var helt död och gick därför till akuten. Fick röntga och hade två sprickor i handleden. Tänkte hela tiden att nu ska jag f”n försöka få något utskrivet. Va där väldigt länge och sa min smärta är grov så fick först alvedon men de hjälpte inte så sluta med att ja fick 2st ”morfin” som ja trpr va oxynorm. Gick hem utan allt för svår smärta tänkte de va lugnt.

Men ca 04 på natten vakna jag efter att ha sovit 3-5 h och har extremt ont. Handrn bultar mycket och även nedre rygg/svanskota gör mycket ont nu när oxyn släppt. Tagit alvedon men de gör ytterst lite då ja är van vid att ta tram lite då och då. Det var något ja tänkte sluta me helt eftersom det på senaste blivit lite mkt och känner ibland mig lite tom osv / deprimerad. Men nu behöver jag det eller något annat mycket. Frågade om man kan få något liknande som jag fick av de (spela dum) utskrivet och ta hem. Men läkaren sa att jag får ta alvedon hemma och dessa är narkotika och inte något man får utskrivet i första hand…

Men de sa att jag skulle ringa om smärtan va för grov och det är den verkligen. Anledningen till att ja gör detta inlägg e för att jag skulle behöva tips på hur man kan lyckas få t.ex tram/kodein/morfin/oxy utskrivet för denna smärta. Tänker att ja sla ringa sjukhuset snart men behöver tips på vad man kan säga. Sorry för stavfel skriver med fel hand då det var min bästa hand som är helt gipsad just nu. Men uppskattas verkligen hjälp!

Mvh
Citera
2022-04-20, 06:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyckerinte
Hej Flashback! Igår ramlade jag och min handled tog mycket stryk. Ambulans kom då jag också skadade ryggen vilket jag i början trodde va den värsta skadan jag fått. Men det började kännas bättre pga adrenalin osv så ambulansen åkte därifrån.

Direkt efter kände jag min hand var helt död och gick därför till akuten. Fick röntga och hade två sprickor i handleden. Tänkte hela tiden att nu ska jag f”n försöka få något utskrivet. Va där väldigt länge och sa min smärta är grov så fick först alvedon men de hjälpte inte så sluta med att ja fick 2st ”morfin” som ja trpr va oxynorm. Gick hem utan allt för svår smärta tänkte de va lugnt.

Men ca 04 på natten vakna jag efter att ha sovit 3-5 h och har extremt ont. Handrn bultar mycket och även nedre rygg/svanskota gör mycket ont nu när oxyn släppt. Tagit alvedon men de gör ytterst lite då ja är van vid att ta tram lite då och då. Det var något ja tänkte sluta me helt eftersom det på senaste blivit lite mkt och känner ibland mig lite tom osv / deprimerad. Men nu behöver jag det eller något annat mycket. Frågade om man kan få något liknande som jag fick av de (spela dum) utskrivet och ta hem. Men läkaren sa att jag får ta alvedon hemma och dessa är narkotika och inte något man får utskrivet i första hand…

Men de sa att jag skulle ringa om smärtan va för grov och det är den verkligen. Anledningen till att ja gör detta inlägg e för att jag skulle behöva tips på hur man kan lyckas få t.ex tram/kodein/morfin/oxy utskrivet för denna smärta. Tänker att ja sla ringa sjukhuset snart men behöver tips på vad man kan säga. Sorry för stavfel skriver med fel hand då det var min bästa hand som är helt gipsad just nu. Men uppskattas verkligen hjälp!

Mvh

Inte en chans i helvetet att du får något av ovanstående utskrivet. Tyvärr men sant.
Läkare är livrädda att skriva ut dessa mediciner pga dess beroendeframkallande effekt .

Nu verkar du vara väldigt insatt i just viken sort av medicin du vill ha och indikerar att
du vill ha just dessa i rusningssyfte . Pillertorsk är 7000 gånger värre än en liten spricka
i handleden. Rid ut smärtan cupcake,själv haft sprickor i handleden. Går över.
Citera
2022-04-20, 06:35
Medlem
Tack för svar! Jag förstår lite det jag tänkte också… blir väl att lösa själv på gatan eller försöka klara mig utan… Tänker att om jag justerar en karta/halv karta tram att jag slutar efter den är slut och smärtan gått bort. Ska även flytta till en stad ja ej känner någon alls så kommer även sluta med röka då också vilket ja tänkt göra länge men e svårt när alla man känner här gör det pch känner alla plugs osv. Det är bara 2v kvar så då kommer jag garanterat sluta, tänker en halv karta skadar inte mer nu när jag har ont.
Citera
2022-04-20, 07:19
Medlem
TheJackets avatar
Ja alltså. Tumregeln för att få något starkt utskrivet är väl just att inte be om det...
Citera
2022-04-20, 07:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Tack för svar! Jag förstår lite det jag tänkte också… blir väl att lösa själv på gatan eller försöka klara mig utan… Tänker att om jag justerar en karta/halv karta tram att jag slutar efter den är slut och smärtan gått bort. Ska även flytta till en stad ja ej känner någon alls så kommer även sluta med röka då också vilket ja tänkt göra länge men e svårt när alla man känner här gör det pch känner alla plugs osv. Det är bara 2v kvar så då kommer jag garanterat sluta, tänker en halv karta skadar inte mer nu när jag har ont.

Jag fick ett par sprickor i handleden efter en tur på presenning nedför en slalombacke som jag gick med
ett par månader. Den uppdagades efter en kväll på stan med boxning som jag knäckte ett par knogar och då såg vi sprickan. Ont och ont gör det ju inte (smärttröskel) men det går över . Se till att de lindar
om handleden lite lätt så du inte gör för stora belastningar på den.

Jag tänkte bara röka brass i en månad i vetenskapligt syfte.. det vart 17 år.

Underskatta inte piller. Ovannämnda var bara en jämförelse .
Citera
2022-04-20, 07:44
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja alltså. Tumregeln för att få något starkt utskrivet är väl just att inte be om det...

Oja .. Å försöker man spela dum så genomskådar läkaren en på 3 röda. Denne har nog träffat
på fler pundare än vi dödliga kan stava till.

Bara bocka och buga å tacka för nån kraftig Panodil eller Alvedon.
Jag fick tex Naprocur när jag bröt fingrarna sist och de jävlarna är snäppet starkare
än Hubba Bubba.
Citera
2022-04-20, 07:52
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Mvh

Pillerknaprare i all ära, men har man så ont som du beskriver att du har så borde man rimligtvis få hjälp med att hantera smärtan!

Tycker du ska beskriva för dom precis hur ont du har, och säga till om att alvedonen inte hjälper.
Du kommer ju knappast få ut en burk med 98st OxyNorm för det, men det finns ju mindre frpk att få.
Tror inte läkaren tänker att den minsta pkt om 14st kommer få dig beroende.

Eftersom ambulans var inblandad så antar jag att du slog dig ganska rejält dessutom.
Att behöva utstå smärta för att en läkare blir skitnödig över att skriva ut ett mindre recept på smärtstillande efter en olycka är bara idiotiskt.

Edit: Är väl medveten om vilka ärkesvin till läkare det finns, som menar på att Alvedon botar allt från ett stukat finger till en bruten ryggrad. Typ.
Citera
2022-04-20, 08:35
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Beror ju helt på din medicinska historia också, har du psykisk ohälsa/missbruk noterat i journalen blir det jädrigt svårt.
Jag fick halta runt i en månad med två sprickor i båtbenet utan något starkare än receptbelagd Alvedon, tills jag svimmade på jobbet av smärta och de fick tummen ur.

Men ett rör Treo Comp borde du kunna få tycker jag men gäller att fråga på rätt sätt. Gå inte runt och lukta hasch när du går till doktorn osv men det enklaste är nog att fråga någon av kompisarna om de kan ordna fram en karta tramadol.
Citera
2022-04-20, 10:10
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-04-20, 11:08
Medlem
Ja asså har gips nu upp till armbågen det var två sprickor. Men jag förstår dock hjälpte dock alvedon lite tog 1000mg och lyckades somna. Men hur bra är det egentligen att käka så mycket alvedon? Borde välva hälsosammare egentligen att ta typ tram då elr något i mindre mängder, vet inte. Men ska man testa ringa de och säga typ Alvedon funkar inte kan inte sova eller göra något/fungera normalt, typ har testat både alvedon och ipren men inget funkar. Dock den medicin jag fick där på akuten funkade och undrar om man kan få några spnna eller liknande utskrivna? Ska man ringa eller gå dit och hitta någon läkare/ reception?
Citera
2022-04-20, 11:09
Medlem
LiquidSwordss avatar
Tramadol är för stigmatiserat för att du ska få det.
Säg att du har jätteont men är superkänslig för NSAIDs så om dom ska ge dig citodon ge dig lågdos kodein/morfin istället. Finns 5 mg morfin det kanske du kan satsa på. Alternativt Tapentadol (starkare än tram så tveksamt), eller den där oxycodone som är blandad 5mg/2,5mg naloxone (minns ej namn).

Edit: Tapentadol heter Palexia i Sverige eller något sånt. Buprenorfin används också som smärtstillande i mikroskåpsdoser, det heter inte sub utan något annat också.
Senast redigerad av LiquidSwords 2022-04-20 kl. 11:12.
Citera
2022-04-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jag fick ett par sprickor i handleden efter en tur på presenning nedför en slalombacke som jag gick med
ett par månader. Den uppdagades efter en kväll på stan med boxning som jag knäckte ett par knogar och då såg vi sprickan. Ont och ont gör det ju inte (smärttröskel) men det går över . Se till att de lindar
om handleden lite lätt så du inte gör för stora belastningar på den.

Jag tänkte bara röka brass i en månad i vetenskapligt syfte.. det vart 17 år.

Underskatta inte piller. Ovannämnda var bara en jämförelse .

Ja det är lätt hänt att åren flyger. Men det var 2 stora sprickor har alltså fått gips upp till armbågen ja ska ha nu i 4 veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in