2022-04-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Missen många gör när de går in i den här serien är att de inte är tillräckligt uppriktiga och tonar ned utseendets betydelse. Det blir sånt där som att han ska se trevlig ut och så vidare.

Man vill inte framstå som ytlig. Och det är inte på utseendet tidigare relationer stupat. Men man bortser från att den urskiljningen gjordes den med. Från första början.

Kanske har tjejer som söker programmet tidigare valt partner efter utseende och så har det gått åt skogen. Nu vill de pröva något nytt. Men att helt strunta i utseendet går inte, och då blir en del säkert överraskade av sina egna känslor när de märker hur stark betydelse utseendet ändå har för de flesta.
Citera
2022-04-19, 17:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Kanske har tjejer som söker programmet tidigare valt partner efter utseende och så har det gått åt skogen. Nu vill de pröva något nytt. Men att helt strunta i utseendet går inte, och då blir en del säkert överraskade av sina egna känslor när de märker hur stark betydelse utseendet ändå har för de flesta.

Fast 28.45 in i första avsnittet säger Märtha "Han låter snygg, tycker jag. Han har sexig röst" då hon lyssnat på hans förinspelade tal.

Om hon uttrycker sig så frekvent, så säger ju bara det vad hon är ute efter.

Däremot är ju expertpanelen psykologer och dylikt, och såna försöker alltid intala sig "utseende spelar ingen roll". De lever i någon slags illusion att utseende spelar ingen roll.
Och allt de företar sig blir därför fel.

Har ett litet grannbarn med psykologer till föräldrar här.
Barnet är för övrigt ginger.
Barnet har varit fet hela uppväxten, och jag begriper inte föräldrar som blundar för sådant.
Jag var själv väldigt mån om att mitt barn skulle få en hälsosam start, så hon INTE skulle få matstörningar vid tonåren (som jag själv hade delvis).

Föräldrar som inte gör ett skit när barnen är feta är aningslösa imo.
När jag tog upp det med sambon, att jag inte begrep mig på det sa han:
"De är båda psykologer (föräldrarna) så de tänker att det är insidan som räknas".

Jag tycker faktiskt det kan ligga något i det uttalandet.
Psykologer FÖRNEKAR utseendets betydelse in absurdum.
(Kan nog inte ha med sådana i en sån här expertpanel i ett tv-program.)
Senast redigerad av dialektiker 2022-04-19 kl. 17:58.
Citera
2022-04-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbrodd

- I mitt inlägg efter första avsnittet luftade jag viss oro inför det här parets utsikter. Den rädslan känns, tyvärr, befogad nu. ”Min största farhåga var att hon skulle komma ut glad, se mig och bli lite besviken, men det var inte fallet. Hon log fortfarande väldigt mycket”, säger Axel hoppfullt efter vigseln. .

Axel hade kunnat komma undan med sitt utseende om han haft självförtroende. Men den där meningen avslöjar hans svaga inre.

Vadå det viktigaste att hon inte blir besviken? Har man självförtroende ger man det man har och struntar i om hon gillar en.
Senast redigerad av Keus 2022-04-19 kl. 18:13.
Citera
2022-04-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Matchmakarna skaffade sig väl en bild av Märtha som en intellektuell, progressiv, lite sökande brud som går igång på likasinnade, när hon i själva verket säkert mest bara vill ha en klassiskt snygg och okomplicerad snubbe. Hon spelade ned det i prospektet för att inte verka ytlig och nu står hon där. Till hälften skräckslagen, till hälften förbryllad över hur det här missförståndet kunde uppstå: Jag sa väl inte nåt om nån tönt?

För Axel står hoppet till att han inte dumflinar sig igenom serien som han gjorde bröllopskvällen utan konfronterar hennes ointresse på en gång. Inte för att det kan rädda deras relation men för att han ska kunna gå ur detta med hedern i behåll. Han är säkert rätt kille för rätt många där ute men troligtvis sneglar han åt för höga hyllor.

Jag är övertygad om att experterna har mycket mer koll än vad vi tror. Någon skrev att experterna inte förstår hur viktigt utseendet är. Det där tror jag inte alls. De lär inse detta precis som oss andra men däremot så skapar det bättre TV om allt inte är rosenrött. Någon skrev att det är en chans på tre att produktionen kommer att försöka hitta den sökandes drömpartner och de siffrorna är sannolikt hyffsat korrekta.

Om man nu ska skapa kärlekspar så är det inte särskilt svårt. Para ihop två personer i 30-35 års åldern som är hyffsat lika och som är desperata efter familj och barn. De kommer då att vara väldigt överseende gentemot sin partner för att nå sin dröm. Även detta förstår experterna.

Första avsnittet var en vinst för produktionen. Det blev kärlek i "kärleksparet". Det blev svalt i "bråkparet" och bögarna med vänner levererade i den planerade festen mellan landet och stan. Dessutom lyckades de få med hästbruden i leken igen.
Senast redigerad av Keus 2022-04-19 kl. 18:06.
Citera
2022-04-19, 18:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbrodd

- I mitt inlägg efter första avsnittet luftade jag viss oro inför det här parets utsikter. Den rädslan känns, tyvärr, befogad nu. ”Min största farhåga var att hon skulle komma ut glad, se mig och bli lite besviken, men det var inte fallet. Hon log fortfarande väldigt mycket”, säger Axel hoppfullt efter vigseln.
.

Fruktansvärt sorgligt.
Anspråkslösa krav.
Axel är glad så länge någon inte blir hyperbesviken.

Det ÄR inget kul, att möta någon supersnyggo heller (som är i en helt annan nivå än en själv).
Varken som man eller kvinna. Det är bäst om man ligger på samma nivå.
Detta kan ju alla erfara. Om det är ojämnt så riskerar man ju att bli lämnad.

Jag är glad att jag inte har en jättehunk till man. Även när man kommer upp i åldern så får man ju inte ha denne ifred isåfall.
Gäller både män och kvinnor.
Citera
2022-04-19, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Märtha sökte för att hitta sig själv och våga visa känslor sa hon i senaste avsnittet.
Fruktansvärt egoistiskt i så fall.
Citera
2022-04-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator

Ingen slump skulle jag tro. Produktionen vet vilka tittarna gillar. De som är osympatiska riskerar en skräckmatchning eftersom tittarna kommer att vilja se dem straffade.
Citera
2022-04-19, 19:02
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Märtha sökte för att hitta sig själv och våga visa känslor sa hon i senaste avsnittet.

Citat:
Ursprungligen postat av epadator

Det är i de fallen nån vill "hitta sig själv" det INTE fungerar. Bättre gå till en paykolog om man vill komma i bättre kontakt med sina känslor. När Edvin och Matilda var med sa E att han såg det mer som en kul grej, och ville inte fortsätta vara gift (om jag minns rätt). Även Elina kändes som att hon hade fullt upp i sitt liv och killen fick hänga med på alla hennes grejer. De par som verkligen vill satsa på att hitta nån, jobbar för att det ska funka och har nåt gemensamt går det bra för. T ex tacoparet, Maxine och Emil och Miha och Niclas.
Citera
2022-04-19, 19:14
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeK
Jo men den bruden verkar ha mycket att erbjuda eller?

Om man inte ens hittat sig själv kanske man borde inte söka förhållanden till att börja med, som att gå in på en finrestaurang utan pengar men beställa mat.

Hur gammal är hon inte som dessutom inte hittat sig själv? Lider hon kanske av mentala svårigheter?
Håller med dig där, hon borde försöka hitta sigsjälv och lära känna sina känslor utan att involvera en annan person i ett förhållande. Ännu värre med någon hon inte ens känner som vid första mötet är deras bröllop. Borde vara olagligt.
Citera
2022-04-19, 21:07
Medlem
Macchiatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
Man längtar genast tillbaka till Jonas och Martin, som (om någon av dem nu inte kände en stark attraktion) var mer förberedda på att maskera sina känslor bakom glättighet.

Märtha verkar inte vara begiven på den sortens spel, vilket kanske på sitt sätt är beundransvärt, men då måste man, kanske lite elakt, undra varför hon sökte till programmet, eller åtminstone varför hon verkar så oförberedd på situationen. Hennes strategi för att hantera bristen på (initial) attraktion blir en ytlig artighet och att be om respit (”vi får bara landa lite i det här”).

Mycket bra analys och formuleringar hatter1719!. Jag hade gärna läst din kulturspalt i gammelmedia.

Att inte ha med Rom på topp-50 ens skulle vara en dealbreaker för mig. Den eviga staden liksom. Sunkiga London åker folk till för att "där bor så coola människor". En gång trodde jag också det, innan jag insåg att de enda punkarna i Camden var polacker som åkt dit för att de trodde det skulle finnas riktigare punkare där. Allt kändes som en kuliss från 80-talet med turister som statister.
Citera
2022-04-19, 21:07
Medlem
Märtha och Axel har ingen chans tillsammans. Min årslön är inte skrytbar men jag sätter den på att det skiter sig.
Om bögparet fortsätter tillsamman blir jag ordentligt förvånad men är inte beredd att sätta mina surt förvärvade slantar.
Citera
2022-04-19, 21:41
Medlem
Märtha verkade inte känna någon kemi eller attraktion alls. Hon var helt undvikande i kontakten. Initierade ingen fysisk kontakt och hon undvek att titta på Axel under hela kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in