2022-04-19, 20:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja skrämmas med nazismen är ju precis vad ryssarna gör hela tiden.
Men visst finns det många likheter med Hitler. Däremot så vet ju Putin att Hitler misslyckades fullständigt och vill ju inte ta efter honom helt och hållet. Han tror han är smartare än alla de stora despoterna i historien genom att undvika deras misstag. Han har en mycket stor fördel mot de tidigare och det är kärnvapnen. De gör honom mer eller mindre oåtkomlig. Dessutom har han byggt upp en säkerhetsapparat runt sig själv som saknar motstycke i världshistorien. Han kan hålla på och kriga hur mycket han vill, men kan lugnt sitta kvar vid makten tills han dör.
Man kan å andra sidan påstå att Putin gjort misstag som Hitler inte gjorde. Antingen har man inte laddat tillräckligt för krig eller så har folk i Putins närhet ljugit för honom.

Wehrmacht var i toppskick inför krigsutbrottet och höll dessutom jävligt länge trots svårigheter med att ersätta förlorade enheter i samma takt som Sovjet. Däremot tror jag att Putin inser att han inte kan föra krig på flera fronter samtidigt. Han kan ha lärt av historien, absolut. Det var inte långt ifrån att Hitler lyckades, men han gjorde sedan ett antal misstag och felbedömningar.

Putins Ryssland har heller ingen statsideologi som förmår mobilisera massorna och förbereda dem på krig mot halva världen. Hitlers Tyskland var väl rustat för det totala kriget — som givetvis ändå gick åt pipan av olika skäl. Det var döden för Hitler. Jag tror nog att Putin förstår att även han hänger löst om någon lyckas med det von Stauffenberg misslyckades med.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-04-19 kl. 20:22.
Citera
2022-04-19, 20:19
Medlem
Duvlorts avatar
Mödrar och anhöriga vill ha svar av Kreml:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/anh%C3%B6riga-kr%C3%A4ver-svar-om-moskvas-f%C3%B6rlisning-1.70913012
Citera
2022-04-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mera artilleri till Ukraina från USA, den här gången ska det ryska problemet för USA lösas

Misstänker att Boris i London tänker likadant..

https://liveuamap.com/en/2022/19-april-biden-we-will-send-more-artillery-weapons-to-ukraine

Jag är mest spänd på om det dyker upp några MQ-9. perfekt att plåga ryssar med som ligger på försvar

Men mer artilleri är nice
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
En av Azovs baser i Mariupol. Behövs nog renoveras en del.
https://t.me/intelslava/25943

Haha ni hittade en fritidsgård, bombade den och kallar den Azovs bas. Lite paranoia varning på dig.
Azov verkar följa dig 24/7
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/anh%C3%B6riga-kr%C3%A4ver-svar-om-moskvas-f%C3%B6rlisning-1.70913012

Verkar som att merparten av besättningen sjönk med båten eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är det jag tror SVT försöker påskina. Trams. Putin är ingen Hitler-epigon på långa vägar, men det funkar ju uppenbarligen än i dag att skrämmas med nazismen.

Den som inte tycker att nazism är skrämmande behöver vård.
Och Ryssland är i många stycken en spegelbild i sin retorik av Tredje Riket.
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror ändå att det vi ser är den ryska offensiven. Ja den är långsam. Ryssland behärskar inte bliezkrieg utan försöker mala ned motståndet bit för bit och flytta fram baslägren.

Men genom att det går så långsamt hinner ukrainska styrkor föra fram mer trupp och materiel som strömmar in i landet.

Jag tror på en ukrainsk armé inne i Donbass (utan dass) och en utspridd armé precis utanför Donbass som om en månad kan klämma ryssen från två håll. Ryssland kommer att avancera några mil till men når inte riktigt gränserna till Donbass oblast mot övriga Ukraina.

Det kan se tokigt ut det Ukraina gör men dom har säkert funnit ett sätt att strida vidare kanske minst ett år och då är Ryssland helt kört. Och avsätta Putin? Han kommer att självdö och Lavrov får ersättas av Maggan, nej jag menar haggan Zavkova.
Jag tror du har helt rätt, om några månader är Ukraina i Moskva och sjunger Slava Ukraina.
Citera
2022-04-19, 20:27
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

Stackarna får väl med tiden ett brev om att deras son/make avled i strid vid ett annat tillfälle efter Moskvas förlisning.
Kreml fixar biffen...
Citera
2022-04-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att det snart blir aktuellt att bryta loss en del av Ryssland och ge till Ukraina som kompensation för den terrorism de ryska kackerlackorna sysslat med i Ukraina sedan februari. Kaliningrad ligger exempelvis nära Ukraina geografiskt. Världsledarna bör snart börja planera för ett övertagande av Kaliningrad.
Det vore dumt. Ukrainas gränser från 1994 ska givetvis återställas.

I Europa finns en radda enklaver och exklaver, men då Europa väster om Puttler-Ryssland är civiliserade så ha man kunnat lösa dessa problem. Helt omgiven av Schweiz ligger staden Büsingen-am-Hochrein som tillhör Tyskland och Campione D'Italia som tillhör Italien. Inte ens under Andra Världskriget orsakade detta några större rabalder, utan de överenskommelser som fanns respekterades av både Hitler och Mussolini. Och vill man göra det komplicerat så rekommenderas Baarle där det finns Nederländska enklaver i Belgiska exklaver (om man ser det från belgarnas sida) https://sv.wikipedia.org/wiki/Baarle

Vad gäller Kaliningrad så fördrevs den tyska befolkningen i krigets slutskede, så den nuvarande befolkningen är rysk. Och varken Polen eller Litauen skulle må bra av 1 miljon ryssar som ovilliga medborgare.

En delning av Ryssland hade bara lett till ännu mer revanschism, en framtida fred måste lösas på ett sätt där Ryssland på någon väster återintegreras i den civiliserade världen. Hur det ska gå till är jag inte rätt man att lösa.
Citera
2022-04-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Man kan å andra sidan påstå att Putin gjort misstag som Hitler inte gjorde. Antingen har man inte laddat tillräckligt för krig eller så har folk i Putins närhet ljugit för honom.

Wehrmacht var i toppskick inför krigsutbrottet och höll dessutom jävligt länge trots svårigheter med att ersätta förlorade enheter i samma takt som Sovjet. Däremot tror jag att Putin inser att han inte kan föra krig på flera fronter samtidigt. Han kan ha lärt av historien, absolut. Det var inte långt ifrån att Hitler lyckades, men han gjorde sedan ett antal misstag och felbedömningar.

Putins Ryssland har heller ingen statsideologi som förmår mobilisera massorna och förbereda dem på krig mot halva världen. Hitlers Tyskland var väl rustat för det totala kriget — som givetvis ändå gick åt pipan av olika skäl. Döden för Hitler. Jag tror att Putin inser att även han hänger löst om någon lyckas med det von Stauffenberg misslyckades med.

Det kan jag hålla med om. Detta krig verkar ganska dåligt förberett. Att Putin tog beslutet att gå till anfall berodde på att han kände att tiden höll på att rinna ut, men ändå kunde han inte låta bli. Att ta åtminstone en del av Ukraina har säkert varit hans dröm så länge han har suttit vid makten.
Men ju längre tiden gick desto mer västorienterat skulle Ukraina bli och de blev även allt starkare ekonomiskt och militärt. Jag tror även att han liksom Hitler trodde på att de högre makterna skulle vara med honom. Ukrainarna skulle ge upp eller gå över till den ryska sidan. Ryssarna skulle hyllas som befriare , men så blev det ju inte riktigt.
Citera
2022-04-19, 20:31
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

Tror nog att flera lyckades evakuera, finns bilder på fartyget efter träffen medans den fortfarande flöt och då verkar stora delar av fartyget ha klarat träffen bra. Men hälften lär nog ha åkt med fartyget ner.

https://www.rferl.org/a/russia-moskva-sinking-sailor-deaths-quiet/31809581.html
Citera
2022-04-19, 20:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Tvivlar på det, det finns bilder på henne i dagsljus, kraftig slagsida och hon brinner, men havet är lugnt och överlevande borde kunna räddas.
Problemet är att Kreml alltid ljuger, nu sade de att alla hade räddats vilket är orimligt, hade de gått ut med att förlusterna är små hade det varit trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in