Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Jag skulle tippa på att tyngre ukrainska mekförband börjar bli svåra att uppbåda i stridsdugligt skick, underligt vore det annars, givet de strider de varit involverade i, i runt 2 månader nu. Materiel och människor är nog tämligen slutkörda på sina håll.
Fördelen Ukraina har är att de kan sätta upp nya förband, föröva dem och också komplettera stridströtta och materielnötta förband i relativ säkerhet i västra Ukraina. Ja, ryssen når dit, men är inte kompetent att omöjliggöra ukrainska administrativa förbandstyper och krigsansträngningen i sin helhet. Detta förutsätter dock att deras tillströmning av relevant materiel fortgår (det är inte läge att börja utbilda om ukrainska stridsvagnsstyrkor på helt andra vagntyper o.s.v.).
Ryssmaterielen som sådan är inte heller problemet stridseffektmässigt, något Ukraina visat med all önskvärd tydlighet. Anledningen till att ryssarna inte får yssmaterielen att fungera hjälpligt är deras dåliga taktiska uppträdande, horribla materielunderhållssituation, låga moral och, som det verkar, obefintliga hantverksskicklighet bland lägre officerare på taktisk nivå, d.v.s. löjtnanter, kaptener och majorer.
När det blev uppenbart att det här inte skulle bli någon promenadseger för ryssarna började jag tämligen omgående oroa mig för ojämnheten i materieltillgången. Ryssland har helt enkelt mycket mer tandlösa Östryssar utan framtidstro och gamla T-62 och T-72or på lager än Ukraina kan uppbåda. Det betyder att Ryssland kommer att ha kvar en rudimentär mekaniserad angreppsförmåga långt efter att den ukrainska i praktiken upphört att existera, ÄVEN OM Ukraina som hittills tillfogar ryssarna rejäla förluster i människor och materiel OCH den ryska förrådsställda materielen kräver stora insatser för att bli hjälpligt stridsduglig.
Ja jag håller med, vad jag menade var att defensivt som Ukraina stridit hittills så kan de klara sig trots att de får mindre tyngre vapen (Se bara på Mariuspol), men för anfall måste de ha tunga vapen. De har förlorat många som du säger, men de har också tagit över en del Ryssland övergivit.
Jag tror också man klagat lite för mycket på de i grunden Sovjetiska vapnen. De är inte Rysslands största problem utan att de inte kan använda dem, de kan inte ge dem bränsle, de kan inte laga dem när de får småproblem, de kan inte dra upp dem när de fastnar i lera. Ukraina tar ju över ryssarnas fordon, de drar upp dem ur leran, de skickar dem till en verkstad och lagar dem. Ryssarna bara lämnar dem.
När Ukraina köper t.ex. gamla tyska stridsvagnar planerar de månader och framåt. De måste inte bara överleva idag, de måste också planera för många års krig eller hot om krig mot Ryssland. Dessutom så måste ju också Ukraina utbilda nya trupper på stridsvagnar. Om de utbildar på tyska istället för sovjetiska tar inte längre tid.