2022-04-19, 19:22
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja och jag tror det var flera orsaker. 1. Västländerna vill inte ge bort sina vapen, de tycker att de behöver dem själva. 2. De ville inte provocera Ryssland, de trodde Ryssland skulle starta kärnvapenkrig. 3. De trodde att Ukraina ändå skulle förlora ganska fort så då ville de inte slösa bort vapnen/låta Ryssland erövra dem.

Tror på sista alternativet. Ukraina har nu visat sig kapabla att få tillgång till dessa vapen.
Citera
2022-04-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Inte alls. Jag har i över ett decennium förutspått den svenska statens fall. Du har väl hängt med i media? Eller vill du skylla svenska inrikespolitiska misslyckanden på ryssen? Perfekt för svenska regeringen att hitta en yttre fiende att peka på när landet faller samman i våldsamheter. Kriget i Ukraina är perfekt för västledare som vill avleda uppmärksamheten från självförvållade problem.
Du verkar ha en skruv lös. Nu hade vi rejäla kravaller i helgen, 3 lindrigt skottskadade kravallister, några skadade poliser. Det är rätt irrelevant egentligen, då ryssarna under de senaste 8 veckorna mördat tusentals barn i Ukraina, med syftet att boosta barnamördare V.Puttins popularitet så han kan sitta kvar med båda händerna i statskassan ett tag till.

Ryssland är slut, där finns inte längre någon återvändo. Visst drar Puttlers militära fiasko uppmärksamheten ifrån andra frågor, men det kan du inte skylla på någon annan än skitstöveln i Kreml.
Citera
2022-04-19, 19:23
Medlem
Lawlines avatar
https://russianlosses.online/

Senaste förlusterna för rySSland. Uppdaterat för 4 timmar sen.
Citera
2022-04-19, 19:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skulle tippa på att tyngre ukrainska mekförband börjar bli svåra att uppbåda i stridsdugligt skick, underligt vore det annars, givet de strider de varit involverade i, i runt 2 månader nu. Materiel och människor är nog tämligen slutkörda på sina håll.

Fördelen Ukraina har är att de kan sätta upp nya förband, föröva dem och också komplettera stridströtta och materielnötta förband i relativ säkerhet i västra Ukraina. Ja, ryssen når dit, men är inte kompetent att omöjliggöra ukrainska administrativa förbandstyper och krigsansträngningen i sin helhet. Detta förutsätter dock att deras tillströmning av relevant materiel fortgår (det är inte läge att börja utbilda om ukrainska stridsvagnsstyrkor på helt andra vagntyper o.s.v.).

Ryssmaterielen som sådan är inte heller problemet stridseffektmässigt, något Ukraina visat med all önskvärd tydlighet. Anledningen till att ryssarna inte får yssmaterielen att fungera hjälpligt är deras dåliga taktiska uppträdande, horribla materielunderhållssituation, låga moral och, som det verkar, obefintliga hantverksskicklighet bland lägre officerare på taktisk nivå, d.v.s. löjtnanter, kaptener och majorer.

När det blev uppenbart att det här inte skulle bli någon promenadseger för ryssarna började jag tämligen omgående oroa mig för ojämnheten i materieltillgången. Ryssland har helt enkelt mycket mer tandlösa Östryssar utan framtidstro och gamla T-62 och T-72or på lager än Ukraina kan uppbåda. Det betyder att Ryssland kommer att ha kvar en rudimentär mekaniserad angreppsförmåga långt efter att den ukrainska i praktiken upphört att existera, ÄVEN OM Ukraina som hittills tillfogar ryssarna rejäla förluster i människor och materiel OCH den ryska förrådsställda materielen kräver stora insatser för att bli hjälpligt stridsduglig.

Ja jag håller med, vad jag menade var att defensivt som Ukraina stridit hittills så kan de klara sig trots att de får mindre tyngre vapen (Se bara på Mariuspol), men för anfall måste de ha tunga vapen. De har förlorat många som du säger, men de har också tagit över en del Ryssland övergivit.

Jag tror också man klagat lite för mycket på de i grunden Sovjetiska vapnen. De är inte Rysslands största problem utan att de inte kan använda dem, de kan inte ge dem bränsle, de kan inte laga dem när de får småproblem, de kan inte dra upp dem när de fastnar i lera. Ukraina tar ju över ryssarnas fordon, de drar upp dem ur leran, de skickar dem till en verkstad och lagar dem. Ryssarna bara lämnar dem.

När Ukraina köper t.ex. gamla tyska stridsvagnar planerar de månader och framåt. De måste inte bara överleva idag, de måste också planera för många års krig eller hot om krig mot Ryssland. Dessutom så måste ju också Ukraina utbilda nya trupper på stridsvagnar. Om de utbildar på tyska istället för sovjetiska tar inte längre tid.
Citera
2022-04-19, 19:27
Medlem
donald12s avatar
Ytterliggare en fin video där rySSka fordon hittas med drönare för att sen magiskt explodera i stora rökpuffar

https://www.youtube.com/watch?v=VYJDVjMSx4Y
Citera
2022-04-19, 19:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Hur går Putlers Donbass offensiv, väldigt tyst i dagsläget...
Citera
2022-04-19, 19:29
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Zelensky borde nu lägga ner vapnen och gå med på en delning. Han kan väl inte låta sina landsmän bli slaktade på samma sätt som Hitler lät tyska folket lida. Är det förlorat så är det.

Ge det nån vecka till så är ryssen utkastade från Ukraina!

Ryska offensiven har gått i stå. Snart vänder det!
Citera
2022-04-19, 19:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jämförelsen är fullt relevant. Jag använder samma argument som rysshatarna.

Du menar alltså att du håller med mig om att Ryssland är svaga.

Det låter bra det.

Om du vill kan du skapa en tråd där du kan skriva om USAs svaghet under Kubakrisen.
Citera
2022-04-19, 19:30
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Pentagon gick just ut med att det för nuvarande enbart är en begränsad offensiv och att de fortfarande inte gått in med full styrka från ryskt håll. Vad de väntar på är oklart. Kanske vill mjuka upp motståndet i någon veckan innan man trycker plattan i mattan.
Citera
2022-04-19, 19:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom

Väldigt sakta än så länge, de bombar på med missiler och artilleri men verkar inte ta så värst många kilometer i mark, runt Izum som är en strategiskt viktig punkt verkar inget hända.
Citera
2022-04-19, 19:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Tror på sista alternativet. Ukraina har nu visat sig kapabla att få tillgång till dessa vapen.

Tror du det bara var det alternativet? Det var mycket tal om att inte NATO skulle hamna i krig med Ryssland, kärnvapen etc. Retoriken mot Ryssland och Putin var också mildare. Innan Biden kallade Putin för krigsförbrytare.
Citera
2022-04-19, 19:34
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Zelensky borde nu lägga ner vapnen och gå med på en delning. Han kan väl inte låta sina landsmän bli slaktade på samma sätt som Hitler lät tyska folket lida. Är det förlorat så är det.
Jag tror att det snart blir aktuellt att bryta loss en del av Ryssland och ge till Ukraina som kompensation för den terrorism de ryska kackerlackorna sysslat med i Ukraina sedan februari. Kaliningrad ligger exempelvis nära Ukraina geografiskt. Världsledarna bör snart börja planera för ett övertagande av Kaliningrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in