2022-04-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ryssland är oberoende avseende mat och energi. Det är inte EU. Du kan inte käka en Twitteraktie. Punkt och slut.
Ryssland är en av världens största exportörer av spannmål, men är beroende av importerat utsäde för sin produktion, liksom reservdelar till de maskiner som håller produktionen körande. När det gäller olja saknar Ryssland know-how, industri och reservdelar för att hålla produktionen uppe (den är redan ner ca 5% och väntas fortsätta tappa).

Trots att du ser Ryssland som en ekonomisk supermakt så har 25% av befolkningen fortfarande utedass; BNP/Capita ligger strax efter Costa Rica (märk väl att det var innan sanktionerna sattes in och de väntas dra ner Ryssland på bättre afrikansk nivå); korruption och medellivslängd är, enligt internationella studier, på afrikansk nivå.

Jag, och många med mig, tål 100kr mer i månaden för bensin; 200 mer för el; 200 mer i matbudget; 1% högre ränta på studielånet. Vi får väl beställa ett billigare vin när vi går ut och äter gott, eller så tar vi de hundringarna från de semesterresor som inte blivit av de senaste 2 åren pga Coronan.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker denna dag av domedags-ryssoffensiv har varit lite av en antiklimax. Vad gjorde Ryssland? Vad uppnådde de? Mördade en massa civila och förstörde städer med bomber och granater?

De har tydligen fått order om att inte göra för stora rörelser eftersom de har en tendens att spränga sig själva i luften
Citera
Medlem
Jag tror ändå att det vi ser är den ryska offensiven. Ja den är långsam. Ryssland behärskar inte bliezkrieg utan försöker mala ned motståndet bit för bit och flytta fram baslägren.

Men genom att det går så långsamt hinner ukrainska styrkor föra fram mer trupp och materiel som strömmar in i landet.

Jag tror på en ukrainsk armé inne i Donbass (utan dass) och en utspridd armé precis utanför Donbass som om en månad kan klämma ryssen från två håll. Ryssland kommer att avancera några mil till men når inte riktigt gränserna till Donbass oblast mot övriga Ukraina.

Det kan se tokigt ut det Ukraina gör men dom har säkert funnit ett sätt att strida vidare kanske minst ett år och då är Ryssland helt kört. Och avsätta Putin? Han kommer att självdö och Lavrov får ersättas av Maggan, nej jag menar haggan Zavkova.
Citera
2022-04-19, 19:56
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Oroa dig inte.
Jag är fortfarande för Rysslands rätt att freda sig gentemot NATO's och USA' s manupilation av Ukraina och jag gläds av kampen mot ukrainas militära förband som är sprungna ur nazismen.
Jag har fortfarande inget emot reguljär ukrainsk militär eller ukrainare som folk.
Men attackerar Ryssland ett EU-land och speciellt våra finska grannar, ja där stannar min sympati helt.
Du misstar kappvänderi med "fler tankar i huvudet samtidigt".
Allt är inte svart eller vitt.

Skönt att se att du börjar mjukna lite nu efter massmord, massförstörelse, våldtäkter och en sinnessjuk barnamördare. Du kommer förmodligen ångra dig när du inser att NATO inte har med Ukraina att göra vilket många har försökt förklara för 100 ggr. minst. Sedan tror jag knappast att områdena runt om KIEV var sprungna ur nazism såsom du försöker intala dig själv. Möjligtvis där ryssarna befinner sig nu, men de är en minoritet fortfarande. Hur svårt ska det vara att förstå? Du kan väl lägga ihop ett och ett för en gångs skull?
Citera
2022-04-19, 19:56
Medlem
StigEngstroms avatar
Ni får rätta mig om detta är ytterst korkat men jag förstår inte varför det skulle vara så viktigt att faktiskt uppnått en seger till 9 maj?
Det är ju klart för alla vid det här laget att Putler skapar sin egen sanning för vanliga dödliga i Ryssland och räds inte för 5 öre att dra igång lögner.
I värsta fall får regimen förmedla bilden om att målen i Donbass är uppnådda och att Ukraina åkte på redigt med pisk? Befolkningen tycks ju alltid svälja deras propagandalögner ändå.
Citera
2022-04-19, 19:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja kör Ryssland fast i ett ställningskrig i Donbass kommer man inte kunna hävda någon seger. Området tillhör dessutom Ukraina. Är ryssarna medvetna om det?

Man vill ju ta hela Donetsk och Luhansk. Luhansk så är man nära men har ännu inte hela. Symboliskt viktigt för Ryssland att ta hela dessa provinser innan de fastar i ett ställningskrig.
Citera
2022-04-19, 19:57
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Här är äkta video på sjunkande Moskva.

Från Al Jazeera.

https://www.youtube.com/watch?v=ZKqhQI1FSCc

https://news.sky.com/story/ukraine-war-images-of-russian-warship-moskva-before-it-sank-emerge-online-heres-what-they-show-us-12 593024

CNN:

https://www.youtube.com/watch?v=MQfQBMuyNOg
Citera
2022-04-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazislayer
Är juden på nazisternas sida så kvittar det om dom är judar eller inte. Sympatiserar man med nazis då ska man skjutas.

Eller så är det Ryssland som har blivit det nya tredje riket och Ukraian är snart på väg in i EU
Citera
2022-04-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Azov tshirt? Han har en huvtröja på sig vad jag kan se.
Det går inte att lita på ett ord som sägs av krigsfångar i fångenskap.

Du har inte sett den andra filmen där han har en azov tshirt.

Exakt men försök övertyga putin hardliners i denna tråden om det
Citera
2022-04-19, 20:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
De har tydligen fått order om att inte göra för stora rörelser eftersom de har en tendens att spränga sig själva i luften

De får inte åka för långt från generalen för då överger de sina fordon och springer. Därför de inte kommer så långt och generalerna dör hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror ändå att det vi ser är den ryska offensiven. Ja den är långsam. Ryssland behärskar inte bliezkrieg utan försöker mala ned motståndet bit för bit och flytta fram baslägren.
Men genom att det går så långsamt hinner ukrainska styrkor föra fram mer trupp och materiel som strömmar in i landet.
Jag tror på en ukrainsk armé inne i Donbass (utan dass) och en utspridd armé precis utanför Donbass som om en månad kan klämma ryssen från två håll. Ryssland kommer att avancera några mil till men når inte riktigt gränserna till Donbass oblast mot övriga Ukraina.
Det kan se tokigt ut det Ukraina gör men dom har säkert funnit ett sätt att strida vidare kanske minst ett år och då är Ryssland helt kört. Och avsätta Putin? Han kommer att självdö och Lavrov får ersättas av Maggan, nej jag menar haggan Zavkova.

Jag tror också detta är deras offensiv, jag tror dessutom den startade för 2-3 dagar sedan.
Citera
2022-04-19, 20:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Eller så är det Ryssland som har blivit det nya tredje riket och Ukraian är snart på väg in i EU
Det är det jag tror SVT försöker påskina. Trams. Putin är ingen Hitler-epigon på långa vägar, men det funkar ju uppenbarligen än i dag att skrämmas med nazismen.
Citera
2022-04-19, 20:03
Medlem
Det är klart att många är bekymrade över det teknologiskiftet som efterhand sker i den Ukrainska armén. Den är nu under utbildning mitt i brinnande krig.

Viss del av teknologin och systemen kan man använda men om några månader blir det en enorm förstärkning.

So what om Ryssland klarar att "erövra" hela Donbass, hur skall dom kunna hålla det? Skall dom gräva ned sig och bli bombade av party-Johnsons avancerade artilleri? Ni förstår nog Rysslands problem. Dom hade räknat med en ganska enkel seger men hamnar nu i ett helvete.

Jag hävdar för 1000:e gången i denna tråd. Att ockupera mark är inte samma sak som att kontrollera den. Man klarar inte detta, man får inget gynnsamt fredsavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in