Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Detta kanske är den största förlusten för Putin och Ryssland med detta idiotiska krig - all modernisering som ska ha hänt de senaste 20 åren nånting verkar bara vara trams och varför ska man då lita på något annat ryssarna gör eller påstår att de gör?
Jag finner det väldigt intressant att Turkiets regering/regim sakta verkar komma lommandes tillbaka till väst nu, trots att den turkiska befolkningen fortfarande är på "ryska" sidan (ca 2/3) - jag tror knappast att man gjort någon moralisk omvärdering, men däremot tror jag man börjar få lite tvivel och rentav panik gällande hur bra ryska grejer egentligen är! Hur smart var det egentligen att köpa S-400? Det låter ju avancerat på pappret, men det bedrövliga sätt som ryssarna skött Ukraina-kriget på får säkert många att tvivla.
(Rysslandsvänliga/handlande) Indien är ett annat exempel, Boris Johnson på säljturné där nyss och han behöver kanske färre argument än någonsin, typ "Våra grejer fungerar. De kostar mer än de ryska prylarna, men som ni ser producerar de bara skit".
Detta misstroende kommer döda det sista av rysk konkurrenskraft internationellt, när så småningom gas/olja till Europa stoppas. Putin-regimen har dömt sitt land till att bli ett U-land inom 10 år. Kan gå betydligt snabbare också.
En annan mycket intressant närbesläktad fråga är om även Kina är väldigt överskattat.
Ryssarna skulle ta Warszawa på 3 dagar och nå spanska gränsen på 2 veckor i ett all-out-war mot Nato trodde man. Lublin, Siedlce och Bialystok är polska städer som ligger ca 5 mil från vitryska gränsen och det är typ så långt in i Ukraina som ryssarna tagit sig hittills.
Alla expertbedömare verkar tagna på sängen, men det påminner om Sovjet på 70-talet. Allt som presenterades för politbyrån var hittepå-siffror, vilket CIA också gick på.
Ryssland har ett U-lands korruption, medellivslängd och Geni-koefficient, och snart också BNP/Capita (låg strax efter Costa Rica och beräknas nå ner mot afrikansk nivå under 2022).