2022-04-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om dina lån löper till juni så kan dom ju fortfarande stiga under tiden...

Betalade ränteskillnaden, 900kr lite sånär vilket känns billigt för att slippa vänta och ta ev risk.
Citera
2022-04-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Oh jääävlar, det är sånna ”skit räntor” de erbjuder nu alltså? Jag var ju nervös förra september då man började se corona inflationen komma. Band på 5 år till 1,23 och tjöt ihjäl mig följande månader när min förutspådda räntestegring uteblev.

Men man kanske inte var så dum ändå haha.

Jag tror många vant sig vid 0.90-1.4% sedan många år, får man då plötsligt 2.1-2.6% så klart man reagerar men då ska man ta i beaktning att förr var det normalt med räntor 10-14% under 90-talet så det är väl fortf låga räntor trots allt.

Visst hade jag kunnat sitta still i båten och ha rörligt och följa utvecklingen men tror på räntor upp mot 3% iaf och då känns 2.19% i fem år helt ok. Jag behöver tryggheten med att veta vad jag ska betala, dels pga belåningsgraden (71%) men också pga låg inkomst.

Kan man så anser jag nog att man ska fortsätta med rörligt om man har de marginalerna, är man mer i min sits så är bundet på fem år att rekommendera då jag själv drog slutsatsen att på tre år så kommer räntorna inte falla tillbaks, snarare tvärtom.
Citera
2022-04-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Under 50% belåning och Private banking kund hos Avanza. Det är inte jättehöga krav att uppfylla för att få den räntan.
Kollade precis kraven. Definitionsfråga om det är höga krav eller inte, minst 10 mille placerat hos Avanza, och låg belåningsgrad.
Snyggt jobbat
Citera
2022-04-09, 16:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Kollade precis kraven. Definitionsfråga om det är höga krav eller inte, minst 10 mille placerat hos Avanza, och låg belåningsgrad.
Snyggt jobbat

Hoppsan! Trodde det räckte med tre miljoner!
De erbjuder så låg ränta att det inte lönar sig att sälja aktier och amortera bort lånet.

Det vore privatekonomiskt vansinne att amortera bort mitt bolån. Får se om det fortsätter löna sig även när räntorna ökar.

Kommer utdelningen för aktierna som motsvarar bolånet att täcka räntekostnaderna?
Ja sannolikt.

Många gånger tänker jag att det skulle vara skönt att vara helt skuldfri men jag skulle faktiskt förlora på det rent ekonomiskt.

Det finns dock en janteuppfattning om att det är viktigast av allt att inte ha några skulder, det stämmer inte så länge man har tillgångar som balanserar skulderna.
Citera
2022-04-09, 16:28
Medlem
Citat:
Hoppsan! Trodde det räckte med tre miljoner!
De erbjuder så låg ränta att det inte lönar sig att sälja aktier och amortera bort lånet.

Det vore privatekonomiskt vansinne att amortera bort mitt bolån. Får se om det fortsätter löna sig även när räntorna ökar.

Kommer utdelningen för aktierna som motsvarar bolånet att täcka räntekostnaderna?
Ja sannolikt.

Många gånger tänker jag att det skulle vara skönt att vara helt skuldfri men jag skulle faktiskt förlora på det rent ekonomiskt.

Det finns dock en janteuppfattning om att det är viktigast av allt att inte ha några skulder, det stämmer inte så länge man har tillgångar som balanserar skulderna.
3 mille är gränsen för PB, men då är det 0,89% som gäller. >10 mille ger 0,69%.

Håller helt med, nästan svårt att inte få ett snitt på utdelningen som överstiger räntekostnaden. Lönar sig att ligga på 50% belåningsgrad, amorteringsfritt i ditt fall. Sen har du ränteavdraget på det också.

Skaffa en ny värdering och utöka bolånet till 50% var femte år, så snart du kan göra en amorteringsgrundande värdering. Då optimerar du belåningen maximalt
Citera
2022-04-09, 16:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
3 mille är gränsen för PB, men då är det 0,89% som gäller. >10 mille ger 0,69%.

Håller helt med, nästan svårt att inte få ett snitt på utdelningen som överstiger räntekostnaden. Lönar sig att ligga på 50% belåningsgrad, amorteringsfritt i ditt fall. Sen har du ränteavdraget på det också.

Skaffa en ny värdering och utöka bolånet till 50% var femte år, så snart du kan göra en amorteringsgrundande värdering. Då optimerar du belåningen maximalt

Sedan kan man belåna portföljen hos Avanza till tio procent och upp till tre miljoner kronor i belåning betalar man noll procent ränta! Det är lågt!
Citera
2022-04-09, 17:00
Medlem
52920€ kvar på huslånet
Referensränta 3 månaders euribor -0,524%
Marginal 0,690%

Totalränta 0,166%
Citera
2022-04-09, 19:12
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Varför band du på tre år till 1,92% om det var dåligt?

Jag tycker Nordeas räntor är höga över lag, men kan inte byta bank pga sjukpension
Om jag löser det i dag så är ränteskillnadskostnaden noll. Hellre 3år till 1,92% än rörligt

Har som tur är bara 8% belåning
Citera
2022-04-09, 19:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag tycker Nordeas räntor är höga över lag, men kan inte byta bank pga sjukpension
Om jag löser det i dag så är ränteskillnadskostnaden noll. Hellre 3år till 1,92% än rörligt

Har som tur är bara 8% belåning

Ja det är nog bättre med 1,92% de kommande tre åren än de förra tre åren.
Citera
2022-04-19, 13:58
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Danske bank upp från 2,11 till 2,7 över påskhelgen (på en treårig).
Det går undan nu.
Citera
2022-04-25, 15:04
Medlem
Har 1,78% ränta (ca) idag på mitt bolån men det är dags att binda det på nytt och räntorna har gått upp en del ser jag hos Swedbank där jag har mitt bolån (billigaste 1 år 2,24%).

Nu är bolånet inte högt 300 000kr lite drygt som jag tänkte betala av på 3 max 4 år.

Tänkte binda det först på några år men räntan på 2 år ligger på 2,59% och 3 år 2,79% vilket jag tycker är mycket.

Är det någon annan bank som har bättre räntor?
Kollade lite på Compricer men deras kurser stämmer inte med vad som står på tex Swedbank.
Citera
2022-04-25, 18:44
Medlem
1,12% rörligt hos Stabelo. Räntebetalningen per månad ligger på runt 500 kr. Känns knappt värt att amortera som det är nu. Hade tidigare Swedbank som tog bra mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in