2022-04-19, 10:15
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Om du tänker på M90 täckningen så märkte jag att den är sjukt effektiv i svenka naturen, speciellt om man jämför med "rundare" teckning så som den brittiska. Något jag själv märkte när det samövades med andra nationer. Ska även fungerat bra i jungelversionen som användes i bla Kongo. Men det är säkert inget måste.

Helt klart, vi är ju samma skrot och korn som övriga scandinavien så helt rätt att sammarbeta. Sen får man vänta och se vad nuvarande personal säger om den, men brukar vara gedigna tester bland olika förband innan man tar in något nytt.

Kan det vara så att finland redan har materiel som sverige behöver kompletera med där med en större kostnad?

M60, som i alla andra avseenden är sämre än M90 syntes lika illa i naturen, den camouflerade liksom sig själv efter några dagar i fält.

LL
Citera
2022-04-19, 10:18
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Beror på hur länge dom kan användas. Vet inte vad 1st kalsong kostade när det begav sig år 2000 men fortfarande bästa kalsongerna jag äger så här 20+ år efter att dom tillverkades.
Har du inte muckat än?
För du stal väl inte kronans fillingar?
Citera
2022-04-19, 10:23
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Har du inte muckat än?
För du stal väl inte kronans fillingar?

Du kanske är för ung men det var inga problem att köpa kronans matriel "förr i tiden". Idag är vad jag vet pennan och svärdet som står för försäljning.
Citera
2022-04-19, 10:25
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
M60, som i alla andra avseenden är sämre än M90 syntes lika illa i naturen, den camouflerade liksom sig själv efter några dagar i fält.

LL

Haha, jo det är säkert sant även om dessa var före min tid. Samma gäller vinterkamoflaget, som gärna fick vara gul/brun/begie och inte kritvitt.
Citera
2022-04-19, 10:36
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Haha, jo det är säkert sant även om dessa var före min tid. Samma gäller vinterkamoflaget, som gärna fick vara gul/brun/begie och inte kritvitt.

Härregud! M59 menar jag, M60 var permisuniformen!

LL
Citera
2022-04-19, 10:39
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Härregud! M59 menar jag, M60 var permisuniformen!

LL

Jag förstod vad du menade. Ingen skada skedd. :)
Citera
2022-04-19, 10:56
Medlem
Blir nog camo på den också när den börjar serieproduceras. Läste nånstans att även om uniformen är samma i alla ingående länder, så skulle varje land ha sitt eget val av färg/camouflage.
Citera
2022-04-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Är inte 18,500 per uniform jäkligt mycket?

hahahah jo det motsvarar fan en full tank bensin
Citera
2022-04-19, 12:32
Medlem
Om 18 500:- st är korrekt, då låter det som typ Karolinska sjukhuset, där ett par stödstrumpor kostade 6000:-. Det luktar korruption...
På Jula kan man köpa tåligare ställ för 499:-, rea 299:-.
Ålning medelst hasning i den nya uniformen, 30 meter, då är den förstörd, utsliten.
En häftig kamoflageuniform kommer nog, så våra skrivbordsmilitärer, posörer, kan dansa i prideparaden och se coola ut.
Det var bättre förr..
Tex, Valpen, Terrängbil 11 etc, svenska grejer, som funka. Idag "Galten" etc fordon som kostar en förmögenhet st, men som inte är bättre, fältmässigt.
Vad får vi för skatten, egentligen?
Citera
2022-04-19, 12:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Är inte 18,500 per uniform jäkligt mycket?
Förefaller ruskigt dyrt, man borde fått minst dubbla antalet uniformer, men kanske det ingår andra detaljer i "uniformssystemet". Även Finland beställer samma, men med lite annat tryck...
Citera
2022-04-19, 12:36
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Om 18 500:- st är korrekt, då låter det som typ Karolinska sjukhuset, där ett par stödstrumpor kostade 6000:-. Det luktar korruption...
På Jula kan man köpa tåligare ställ för 499:-, rea 299:-.
Ålning medelst hasning i den nya uniformen, 30 meter, då är den förstörd, utsliten.
En häftig kamoflageuniform kommer nog, så våra skrivbordsmilitärer, posörer, kan dansa i prideparaden och se coola ut.
Det var bättre förr..
Tex, Valpen, Terrängbil 11 etc, svenska grejer, som funka. Idag "Galten" etc fordon som kostar en förmögenhet st, men som inte är bättre, fältmässigt.
Vad får vi för skatten, egentligen?
Jag tvivlar starkt på att du på Jula kan köpa något som håller överhuvud taget, särskilt inte en funktionell uniform, men ja, det är dyrt likväl.
Citera
2022-04-19, 12:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag tycker att man borde ha samma uniformer som i 91:an:

https://seriersant.se/image/cache/catalog/Serietidningar/serietidn4/0754-24-2017-1000x1000.jpg

Eller i Raskens:

https://cdn.ebs.newsner.com/wp-content/uploads/sites/13/2017/09/raksneks1200x630.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in