2022-04-19, 08:15
Medlem
Bajsolle1s avatar
Ser billig ut typ typ UNISEX sportfiskare på JULA Försvaret beställer ny nordisk stridsuniform

https://f7td5.app.goo.gl/Z7v5W5
Citera
2022-04-19, 08:20
Medlem
HBStoffels avatar
Är det något försvarsmakten kan så är det materiel, funktion före form. Känner mig helt lugn när skattepengar går till det.
Citera
2022-04-19, 08:24
Medlem
Rasputin420s avatar
Halva svenska armén i den bilden
Citera
2022-04-19, 08:27
Medlem
Smugumins avatar
Onödigt att köpa nya uniformer till soldaterna, låt dom istället få klä sig med donerade/privata kläder och ha ett blått band kring armen.
Citera
2022-04-19, 08:30
Medlem
Är inte 18,500 per uniform jäkligt mycket?
Citera
2022-04-19, 08:35
Medlem
Det ser ut vindtygskläder som kostar några hundra lappar, färgen är okey, likt en färgskala som en älg eller varg. Ser tunna ut och låg kvalite, de var bättre förr, uniformer som höll och AK4 som skjöt genom "allt".
Citera
2022-04-19, 08:39
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Är inte 18,500 per uniform jäkligt mycket?

Beror på hur länge dom kan användas. Vet inte vad 1st kalsong kostade när det begav sig år 2000 men fortfarande bästa kalsongerna jag äger så här 20+ år efter att dom tillverkades.
Citera
2022-04-19, 08:56
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Är det något försvarsmakten kan så är det materiel, funktion före form. Känner mig helt lugn när skattepengar går till det.

Ja numer, för 35 år sedan köptes plötsligt spräckliga fältuniformer, utan att det gick att motivera, (jo andra länder hade det och såg coola ut, men lite mer kött på benen bör man ha)

Blir nog bra det här, och är det ett samköp med övriga norden så är det ännu bättre.

Undra vilka modifieringar som komner krävaspå de svenska plaggen som gör dem dubbelt så dyra som Finlands.

LL
Citera
2022-04-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Det ser ut vindtygskläder som kostar några hundra lappar, färgen är okey, likt en färgskala som en älg eller varg. Ser tunna ut och låg kvalite, de var bättre förr, uniformer som höll och AK4 som skjöt genom "allt".
Det du ser är utsidan. Skalkläder kallas det. Används även inom modernt friluftsliv. Är det kallt har man saker under, saker som också ingår i inköpet.
Citera
2022-04-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
FMV, inte FM.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Halva svenska armén i den bilden
Bara en i bilden är svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Färgen? Tänk efter lite.
Citera
2022-04-19, 09:16
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ja numer, för 35 år sedan köptes plötsligt spräckliga fältuniformer, utan att det gick att motivera, (jo andra länder hade det och såg coola ut, men lite mer kött på benen bör man ha)

Blir nog bra det här, och är det ett samköp med övriga norden så är det ännu bättre.

Undra vilka modifieringar som komner krävaspå de svenska plaggen som gör dem dubbelt så dyra som Finlands.

LL

Om du tänker på M90 täckningen så märkte jag att den är sjukt effektiv i svenka naturen, speciellt om man jämför med "rundare" teckning så som den brittiska. Något jag själv märkte när det samövades med andra nationer. Ska även fungerat bra i jungelversionen som användes i bla Kongo. Men det är säkert inget måste.

Helt klart, vi är ju samma skrot och korn som övriga scandinavien så helt rätt att sammarbeta. Sen får man vänta och se vad nuvarande personal säger om den, men brukar vara gedigna tester bland olika förband innan man tar in något nytt.

Kan det vara så att finland redan har materiel som sverige behöver kompletera med där med en större kostnad?
Citera
2022-04-19, 09:39
Medlem
Snaskalasets avatar
Håller med. Ser ut som något som hade kunnat på fiskeavdelning för funktionskläder på typ Jysk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in