2022-04-18, 17:37
Medlem
Chinatowns avatar
Läs gärna hela tråden innan du kommenterar. Tack på förhand.

Det här är ingen tråd för mig att försöka hitta en köpare utan jag vill bara ha tips på hur jag ska gå tillväga.

Sedan snart två decennier tillbaka har jag samlat på mig DVD och Blu-Ray. Det har blivit en relativt stor samling. Personligen älskar jag att ha ett rum som en stor samling/butik på samma sätt som t.ex. bokläsare har sina bibliotek eller musiker har speciellt rum för att öva och ha allting musik därinne. Sanningen är att min DVD/Blu-Ray samling börjar ta stor plats. Samtidigt vet jag att det är många filmer jag t.ex. köpt billigt och aldrig kommer se igen.

Tanken är att behålla en del, men rensa ut sådant som jag vet aldrig kommer titta på igen.

Ett alternativ är att gå till Stadsmissionen med det jag har. Vilket jag kanske kommer med filmer som inte går att sälja alls. Samtidigt vet jag att de fåtal butiker som köper in dessa saker är mycket petigare idag än förr. För tio år sedan kunde man sälja in vad som helst för en liten slant. Nu är kunderna färre och oftast ute efter ovanliga/äldre filmer. Butiksägarna har mer film än vad de kan hantera och köper bara in saker de vet kommer sälja. "Nyare" filmer som finns på Streaming eller som ständigt visas på TV är svårsålt.

Vad har jag för alternativ? Känner ni till någon butik eller dylikt som tar in alla möjliga filmer. Säljer billigt och köper in för ännu billigare pris.

Hoppa gärna över omogna kommentarer som "släng skiten" eller "streama istället gubbe ^^". Det ger mig inget. Jag antar att det finns andra personer i liknande position som min. Om inte idag så längre fram. Har du gjort liknande som jag tänker göra? Hur gick du tillväga?
Citera
2022-04-18, 17:40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det finns massor med köp/sälj-grupper på facebook där man kan sälja filmer, det tråkiga är att dom inte är värda något men nöjer man sig med vad som betalas så får man dom sålda.
Citera
2022-04-18, 17:51
Medlem
Kvarnvideo kanske håller på än? Annars är ju tradera ett alternativ
Citera
2022-04-18, 17:51
Medlem
Turbomachines avatar
Så som jag ser på det är att dvd skivor inte har något värde om det inte är en jätteovanlig titel som inte finns på bluray.
Bluray skivor skulle jag försöka sälja på Tradera.
Citera
2022-04-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Läs gärna hela tråden innan du kommenterar. Tack på förhand.

Det här är ingen tråd för mig att försöka hitta en köpare utan jag vill bara ha tips på hur jag ska gå tillväga.

Sedan snart två decennier tillbaka har jag samlat på mig DVD och Blu-Ray. Det har blivit en relativt stor samling. Personligen älskar jag att ha ett rum som en stor samling/butik på samma sätt som t.ex. bokläsare har sina bibliotek eller musiker har speciellt rum för att öva och ha allting musik därinne. Sanningen är att min DVD/Blu-Ray samling börjar ta stor plats. Samtidigt vet jag att det är många filmer jag t.ex. köpt billigt och aldrig kommer se igen.

Tanken är att behålla en del, men rensa ut sådant som jag vet aldrig kommer titta på igen.

Ett alternativ är att gå till Stadsmissionen med det jag har. Vilket jag kanske kommer med filmer som inte går att sälja alls. Samtidigt vet jag att de fåtal butiker som köper in dessa saker är mycket petigare idag än förr. För tio år sedan kunde man sälja in vad som helst för en liten slant. Nu är kunderna färre och oftast ute efter ovanliga/äldre filmer. Butiksägarna har mer film än vad de kan hantera och köper bara in saker de vet kommer sälja. "Nyare" filmer som finns på Streaming eller som ständigt visas på TV är svårsålt.

Vad har jag för alternativ? Känner ni till någon butik eller dylikt som tar in alla möjliga filmer. Säljer billigt och köper in för ännu billigare pris.

Hoppa gärna över omogna kommentarer som "släng skiten" eller "streama istället gubbe ^^". Det ger mig inget. Jag antar att det finns andra personer i liknande position som min. Om inte idag så längre fram. Har du gjort liknande som jag tänker göra? Hur gick du tillväga?

Du kan sälja det till en secondhand butik.
Citera
2022-04-18, 18:07
Medlem
Hugin86s avatar
Kommer upp lite retro butiker här och där. Dom lär köpa allt du vill bli av med på en gång. Men annars köp å sälj på f boken. Finlir få mer betalt så 😁
Citera
2022-04-18, 18:25
Medlem
BigFatCones avatar
Det är mer eller mindre omöjligt att sälja för några vettiga pengar. Det är bara samlare som är intresserade och dom har ju redan sin samling. Dom flesta har trots allt samma filmer som alla andra.
Citera
2022-04-18, 18:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skivesset i Malmö köper. Men det blir nog inte några större pengar.
Citera
2022-04-18, 18:34
Medlem
Steinbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Så som jag ser på det är att dvd skivor inte har något värde om det inte är en jätteovanlig titel som inte finns på bluray.
Bluray skivor skulle jag försöka sälja på Tradera.
En massa extramaterial som att få hela filmen kommenterad av regissören och huvudskådis är ju guld.
Citera
2022-04-18, 18:42
Medlem
Pratar vi tusentals filmer?orkar du sälja de stycke vis eller är det hela partiet som ska väck?
Löspris för en dvd är väl kanske max 20spänn, blu-ray är knappast mer värt idag
Bästa pengarna är väl att sälja styckevis men det är ju ett jäkla hästjobb.
Citera
2022-04-18, 19:05
Medlem
Steinbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Pratar vi tusentals filmer?orkar du sälja de stycke vis eller är det hela partiet som ska väck?
Löspris för en dvd är väl kanske max 20spänn, blu-ray är knappast mer värt idag
Bästa pengarna är väl att sälja styckevis men det är ju ett jäkla hästjobb.
Kolla in på tradera så tar de ofta hutlösa priser gör dvd/blu-ray jävligt ofta 200 spänn eller mer.
25-150 kr är också vanligt!
Jag handlar själv ofta filmer 🎥 där. Frakten är ofta kännbar.
Citera
2022-04-18, 19:46
Medlem
snoamers avatar
Blocket eller köp och sälj på facebook. Fysisk DVD-handel har idag tyvärr dött ut, och värdet på dessa sjunkit. Ha inte några förhoppningar på att få några större summor för din samling.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in