Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag känner till dom och dom tillhör samma kategori som de galna nationalistiska facisterna i västra Ukraina. Skillnaden är att dom inte är rådgivare till Putin. Sen är det helt omöjligt för Ryssland och Ukriana att skaka av sig sitt förflutna för även om Sovjet var skit så åstakom dessa två länder otroligt mycket industriellt och tekniskt tillsammans. Det ger för många en känsla av stolthet även om ultranationalister i västra Ukriana gör allt för att förvrida eller skriva om historien.
Varför inte ta en titt på Banderasrörelsen eller "A new Eurasian far right rising" som är aktiv i Ukraina idag och har kopplingar ända upp till regeringen. Några namn här Arsen Avakov och Andriy Biletsky bland andra. Zelenskyj är helt i ultranationalisternas händer som numera är beväpnade till tänderna och gör han oönskade kompromisser med ryssarna så dödar dom honom helt enkelt. Ett avtal eller fred blir med andra ord svårt för honom om han inte försöker rensa bort dom närmast makten. Kanske det var ett första drag av honom att lämna nationalisterna i Azovstal till öde. Det blir nog svårt för CIA vill gärna ha kvar dom eftersom dom agerar nyttiga idioter där många är inbäddade i SBU numera.
Ukraina och Ryssland är tillsammans med Vitryssland broderfolk som delar kultur och språk. Putin har inga planer att utrota Ukrainare mer än att slå ut dessa ultranationalister som förgiftar folket med hat.
Jag har ingen som helst detaljkunskap vad Putins ideologi och syn världen är utan får utgå från vad han säger, skriver och gör. Det är lite märkligt att många verkar veta så mycket om vad Putin tänker. Vad man kan se nu grovt är att han tänker ordna fred för folket i Donbas, försökte ordna ett avtal om NATO och slå ner på ultranationalister i Ukraina samt avmilitarisera landet som blivit ett stort hot. Sen är det mycket troligt att Ryssland på ett eller annat vis lägger beslag på delar av östra och södra Ukraina eftersom förhandlingar inte fungerar. Efter detta tycker jag det är tydligt att Ryssland mer eller mindre lämnar väst bakom sig och koncentrerar sig på asien som utvecklas.
Bara en realistisk syn på det hela utan känslor inblandade som är så vanligt för andra i tråden.
Som Putin har sagt att gillar Ivans Ilyins böcker och hänvisar till honom i sina tal. Han försöker bete sig som en ledare som Ivan I beskriver. Dessa två herrar ser också Ukraina som en det av Ryssland. Det förklarar första fasen i kriget och varför man valde den planen.
Hur Ukraina kunde ses som ett hot är väldigt underligt. Jag tror att Putin är rädd för att Ukraina kommer att lyckas bli en demokrati. Precis som Kina är sura för att Taiwan har blivit en demokrati.
Det finns mycket information om Putin på nätet
En bra serie är The Putins files PBS Frontline
https://www.youtube.com/watch?v=iqY-ufUZsDc&list=PL_pPc6-qR9Zzqyps3_JmrNG6h2kMXGfEE&index=2