Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Vad vi hittills sett är att det finns ett antal mha filmer identifierade individer som bla kastar gatsten direkt mot poliser. De är också anhållna. Nu är det upp till någon åklagare att formulera ett åtal och jag kan inte se varför man inte skulle föjla lagen och åtala för just mordförsök.
OK. Men läste du inte inläggen jag hänvisade till?
Rekvisiten för Försök till mord är att vederbörande skall haft uppsåt (avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt) att döda SAMT att skadan/effekten av gärningen di facto hade kunnat leda till döden. Jag tror väldigt få som kastar sten från 10-15 meters avstånd har uppsåt att döda OCH jag tror att relativt få stenkast från det avståndet, dessutom mot skyddsbeklädd polis, direkt skulle kunna leda till döden. Så utifrån det vi hittills sett så ser jag det som omöjligt med, åtal och framförallt fällande dom, för Försök till mord.
...Då brukar den oinsatta sikta in sig på likgiltighetsuppsåt ("dom har ju iallafall varit likgiltiga inför att polisen kunde dött....") Då måste man se till hur likgiltighetsuppsåt prövas. Detta prövas då i två steg, där man måste kunna svara JA på båda för att kunna döma någon:
1. Har personen varit medveten om risken för effekten?
(Har personen varit detta går man vidare till nästa steg...)
2. Har personen varit likgiltig inför effekten?
....och jag skulle vilja säga att det skulle rykt redan på punkten 1. För visst är gemene man medveten om att det finns en generell risk att dö om man får en sten i huvudet. Men om kastet sker från ett avstånd av 10-15 meter mot en skyddsbeklädd polis. Då skulle jag säga att både den FAKTISKA RISKEN och MEDVETENHETEN om risken är väldigt liten.