Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Nu försöker du blanda bort korten. Gasen ger dem pengar och är ett helt annat ämnesområde.
De bröt avtalet kring Ukrainas suveränitet och gränser, alltså är det meningslöst att skriva avtal med dem om Ukrainas suveränitet och gränser oavsett om man tror sig kunna värka fram något obegripligt svepskäl till att en avtalsbrytare skall gå att lita på.
Inga kort blandas bort. Jag tar ju upp att även om Ryssland ligger i krig med Ukraina så hedras ändå gasavtalen. Ryssland tänker heller inte nationalisera utländska tillgångar läste jag tidigare. Lite annat än väst som beslagtar privata Ryssars tillgångar och även delar av statskassan och det är inte alls bra för världsekonomin och tilliten för systemet (krig eller inte). Det är många länder nu som ser över sin självförsörjning och var dom placerar sina tillgångar i framtiden, bara det en stor förlust för USA och dollarn.
Jag tror alla bryter avtal om dom ser ett hot mot sitt lands säkerhet, framför allt om dom är en stormakt. De flesta trodde att kalla kriget och sovjet var ett överspelat kapitel och att NATO som var dimensionerat för det inte behövde växa. Expansionen av NATO blev ju till slut ett stort hot för Ryssland eftersom landet dessutom var den utpekade fienden. Sen att ultranationalisterna fick makt efter 2014 i Ukraina med sin hat och krigsretorik knappast gjorde saken bättre.
Vad jag kan se så håller Ryssland avtal lika bra som Kina och USA och det är ju trist att ingen tror på det för då tar ju detta krig aldrig slut och Ukraina blir helt förstört vad det gäller infrastuktur och ekonomi.
Det här har ju jag och andra skrivit om åtskilliga gånger om här men det hjälper knappast utan vi kan lämna det därhän innan trådvakterna hugger och kör igång skaderegleringen och propagandan.