2022-04-17, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det här kriget är inte mycket annorlunda än andra krig jag följt. Det är heller inte mitt krig. Det är ett krig mellan Ryssland och Ukraina och jag tycker dom ska lösa det själva utan att dra med oss andra in i samma helvete.

Lika bra att vi börjar bekämpa cancersvulten ryssland redan nu än att vänta tills den sprider sig till oss.

Citat:
Vill du hjälpa så skicka pengar till någon Ukriansk kyrka eller hjälporganistaion, kanske du ska åka ner och döda lite ryssar åt dom

Been there done that.

Citat:
eller varför inte bara låta andras åsikter vara ifred utan angrepp så vår land kan föregå med gott demokratiskt exempel.

Om "andras åsikter" är att ryssland fritt ska få begå vidriga övergrepp så har du missat definitionen helt på "åsikt". Det ryssland ägnar sig åt är inte åsikter, utan det är rena handlingar. Det är skillnad på åsikt och handling.

Ditt inlägg är dessutom väldigt ironiskt: du uttrycker en åsikt om hur du tycker att andra inte ska ha åsikter om andras åsikter.
Citera
2022-04-17, 23:41
Medlem
Det är viktigt för den övergripande berättelsen om hur kriget går för Zelensky och västvärlden att hävda att man kämpade till sista man i Mariupol.

Den berättelsen kommer att upprätthållas även om många trupper i slutändan kapitulerar...

Propaganda-budskapet är viktigare än liv.
Citera
2022-04-17, 23:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag är svensk din trångsynta människa och skriver bättre än dig trots att jag missar ibland.

Är det första gången du upplever ett krig? Är du ett barn? Utvecklingstörd?

Krig är ett helvete som har drabbat många länder som Vietnam, Korea, Afganistan, Irak, Syrien, Libyen, Jemen etc och vem ligger oftas bakom?

Det här kriget är inte mycket annorlunda än andra krig jag följt. Det är heller inte mitt krig. Det är ett krig mellan Ryssland och Ukraina och jag tycker dom ska lösa det själva utan att dra med oss andra in i samma helvete.

Vill du hjälpa så skicka pengar till någon Ukriansk kyrka eller hjälporganistaion, kanske du ska åka ner och döda lite ryssar åt dom eller varför inte bara låta andras åsikter vara ifred utan angrepp så vår land kan föregå med gott demokratiskt exempel.
Nu tycker jag du ska knipa igen kakluckan!

Det krig mordor-ryssland startat i Ukraina innehåller skeenden vi inte sett sen 2a världskriget i Europa.

Vietnam?? Det har skett mer krigsbrott på 2 månader i Ukraina än vad det skedde i Vietnam på 20 år.
Tillbaka under den sten där du bor, tack på förhand din obildade putler-fan.
Citera
2022-04-17, 23:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, om de skulle försöka slå sig ut kommer de säkert att dö. Det är ca. sju mil till närmsta ukrainska förband, och de lär inte ha mycket till fordon för snabb transport.

Deras chans är väl att detta komplex är så fantastiskt stort att olika grupper kan smyga sig ut och klara sig, men då pratar vi nog just om förband i gruppstorlek.

Problemet är att ingen har skakat fram information om hur denna bunker ser ut. Dessutom har stålverkets ägare sagt att det har byggts bombförsvar sedan 2014, vilket jag tolkar som att stålverkets arbetare inte alls hade någon gigantisk bunker att fly till.

Det enda vi har är att vissa försäkrar att det finns en jättebunker som skall skydda 40 000 stålarbetare...

Vi borde skicka in en svensk ubåt med attackdykare som evakuerar dem havsvägen. Sen minera hela skiten. Det hade varit något för ryssarna att bita i!
Citera
2022-04-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Högutbildade är en ingen börda. De är en tillgång.

Syftar nog på Ukrainaska flyktingar. De är nog av alla sorter. Men välkomna förstås.
Senast redigerad av YBB641 2022-04-17 kl. 23:47.
Citera
2022-04-17, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1515716818853416967?t=1EmekP3VvlryBNRFdU9xSg&s=19

Favorit i repris 🤣🤣🤣

Hur i hela helvete...
Den ryska korruptionen är väl ganska avgörande i det här kriget ändå.
Citera
2022-04-17, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Utvecklingsstörd rysk rasist och våldtäktsman på TV förklarar att ukrainare måste utrotas för att bara tanken om att vara ett eget, självständigt folk och land äcklar honom.

Hur mördar vi enklast och effektivast såna här undermänniskor?

De är EXAKT likadana som nazisterna de drömmer om och kommer i kalsongerna till.

https://youtu.be/53RFNtBxr1c

Geolocation + kryssningsrobot!
Citera
2022-04-17, 23:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
En lön från Kremlin.

Yes! Husse i Kreml betalar
Citera
2022-04-17, 23:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Hur i hela helvete...
Den ryska korruptionen är väl ganska avgörande i det här kriget ändå.
Ja, ryska korruptionen kan sätta krokben för dom. 😀
Citera
2022-04-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Tågtrafiken mellan Ryssland och Finland har upphört ja, men har för mig att biltrafik fortfarande är möjligt.
Det kanske var det jag läste för en vecka sedan. Dom ska väl ha visum utfärdat också kan jag tänka mig. Det kan ju inte ha varit så många tiotusentals som flytt då som en del ger sken av för vägen till väst är väl för många enklast via Finland då flyg inte fungerar längre. Inga större skriverier om många ryssar som lämnar Ryssland den vägen i alla fall.
Citera
2022-04-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det är viktigt för den övergripande berättelsen om hur kriget går för Zelensky och västvärlden att hävda att man kämpade till sista man i Mariupol.

Den berättelsen kommer att upprätthållas även om många trupper i slutändan kapitulerar...

Propaganda-budskapet är viktigare än liv.

Det är ingen del av propagandakriget. Ryssland har redan gjort självmål genom mord våldtäkt plundring. Ingen kommer säga någonting mot dem om de ger upp nu. Budskapet är redan ute. Ingen här har heller svårt att förstå att Ukrainas försvar inte kan vara överallt samtidigt när de blivit anfallna av världens största land. De gör vad de kan, och bättre än vad hela världen trodde var möjligt i den situationen.
Senast redigerad av YBB641 2022-04-18 kl. 00:00.
Citera
2022-04-17, 23:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt Jahvets sammanställningar verkar kriget ha intensifierats något. 200 döda ryska soldater sista dygnet. 11 utslagna tanks. Det börjar öka igen. 20 utslagna bepansrade fordon och 13 andra motorfordon. Ganska bra. 2 flygplan är bra men bara 1 helikopter är lite för svagt.

Förlusterna kommer snart att öka. Jag hoppas att Ukraina förmår flytta in mer eldkraft i Donbass, ju mer kriget drar ut på tiden, desto mer kan dom få in och det kommer modernare vapen också. Dom är dock ganska duktiga på gammal sovjetisk krigsmaterial.

Ryssarna har svårt att bygga upp positionerna för rejäla offensiver, det verkar stelt och dåligt organiserat. Ett evigt duttande.

OK.. Hur många stridsvagnar och flygplan har Ukraina fått in sedan kriget började?? Det kanske är så att det är något enklare för ryssarna att ersätta utslagna stridsvagnar och nedskjutet flyg.

Det går inte att trycka tillbaka armen med enbart infanteri. Ukraina måste få mer hjälp med införsel av tunga vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in