2022-04-17, 21:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Yes du har rätt. Men desertera ses väl i krigstid som ett mycket allvarligt brott och kan ge t.om ge dödstraff i många länder så det är inget att förstora upp som om det är specifikt för just Ukraina menar jag.

Helt korrekt.
Citera
2022-04-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ett helt bisarrt uttalande att omnämna Ryssland som humanitär stormakt.

Helt i linje med vad den här paranoida galningen brukar skriva. Det är inte ens i närheten av det mest bisarra som skrivs.

Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Alltså, Putin agerar i någon form av egenintresse med styrkan av den ryska staten och en stor del av de ryska medborgarna som stöttepelare.
Att Ryssland, under Putin, agerat i humanitärt syfte utan underliggande agenda är något som kräver bevis. Extraordinära uttalanden kräver extraordinära bevis.

Humanitära syften är en tanke som inte ens existerar bland Putin och alla siloviki runt honom. Tvärtom anses våld, militär erövring och förtryck vara det som ger regimen legitimitet.
Citera
2022-04-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Har någon sett en bra källa på vilka Putin arresterade? i R.

Första jag hittade...

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2022/04/17/brit-shaun-pinner-captured-in-mariupol-paraded-on-russian-tv/amp/
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Nja, inte riktigt. Det är sprängmedel utanpå vagnen. Sprängmedel mellan metallplattor. De exploderar när de träffas av en rsv-stråle eller projektil. Syftet är att störa och ta udden av rsv-strålen från granater som skjuts med t.ex. svenska pansarskott eller RPG-7 och minska effekten av pilprojektiler från andra stridsvagnar.

Lysande, alltid gött att bli debunkad av någon som vet. Kollade lite youtube om reaktivt pansar och förstod även då att min uppfattning var fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrgbw
Azov vad jag förstått är till största del homosexulla som inte har nån plats i samhället
Ok, ja då får dom det inte så dåligt om dom skulle kapitulerar till dom ryska styrkorna. Fast stake har dom det får man erkänna, hålla ryssen på avstånd är visar ju på mandom mod och morske män.
Citera
2022-04-17, 21:09
Medlem
Det är söndag kväll, och för att liva upp den följer en beskrivning hur kryssaren Moskva sjönk...

https://www.youtube.com/watch?v=_22g3x15itE&t=89s
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ju lite trist för Vitryssar och Ukrainare då dom måste vifta med sitt pass då ingen egentligen hör eller ser skillnad på folken. Lite underligt att man särskiljer folk beroende på nationalitet och en gräns som alltid varit flytande i deras område. Så en etnisk ryss född i Ukriana är biologiskt en bättre människa där än om denne blivt född i Ryssland (västra delen) och det lustiga är att denne lik förbannat är slav. Låt oss hata Vittryssar och Ukrainare lika mycket bara för att dom är slaver, samma kultur och har ett liknade språk. Jag menar, ju mer hat ju skönare måste det väl bli för er?

Märkligt, men å andra sida gör jag väl ibland likadant och slår ner på en enskild grupp.

Det har säkert gått in hos gemene ryss nu att väst hatar dom och tydligen alltid gjort. Där gjorde du och andra Putin och Kina en stor tjänst att samla folket i Ryssland, grattis.

Jag personligen har inget otalt med vitryssar och ukrainare älskar jag. Jag ska besöka Kiev så fort jag kan. En ryss som inte beter sig som Putin-ryss är också okej så det har egentligen inget med etnicitet eller biologi att göra (och ingen som påstått det heller).

Men det är klart att det blir en kollektiv skam om ett folk tror att de är guds utvalda folk och börjar missionera den aggressivt genom att skövla andra länder.

Sen är det där med att "väst" alltid har hatat dom bara trams. Hela folket borde erbjudas KBT och nationellt ta itu med vanföreställningar och påhittat offerskap. Ryssland var nära att bli våra kompisar i det lilla fönstret som uppstod efter Sovjets fall. Jag brukar ibland se metallicas spelning i Moskva 1991 och tycka att det fanns en väldigt god grund för en global gemenskap. Men nu har de valt Nordkoreas väg istället.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-04-17 kl. 21:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Mer beslagtagna västvapen i Izyum-området. Ser mycket sånt nu, just därifrån. Påstår också att ryssarna vunnit stort här:
https://t.me/RVvoenkor/8406

Det här är faktiskt rätt larvigt,

Ryssarna kan visa upp 750 erövrade antitankvapen och ammunitionslådor.

Ukraina kan visa upp 750 sönderbrända ryska tanks med tornet bortskjutet.
Citera
2022-04-17, 21:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Intressant. Tillsammans med offensiven längre söderut ser det ju nästan ut som att de försöker sig på en kniptångsmanöver. Blir spännande att följa utvecklingen här.

Drömmen för Ukraina är att de kan nå fram till Kupjansk vid floden, men det är fem mil dit.

Att man öht kan fundera över sådant som du tänkte på är ett tydligt tecken på hur dåligt det går för ryssarna. Kharkiv ligger inte långt från gränsen, men staden är inte alls i närheten av att vara belägrad.
Citera
2022-04-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du anser att Ryssland har rätt till en "buffertzon" för att skydda sig? Tycker du att medlemmar i NATO kan kräva en buffertzon till Putins vapen? Vilka krav skulle Polen, Lettland och Litauen kunna ställa på Belarus? Hade det varit OK att de invaderar för att säkerställa det?

Säger inte att jag anser honom att ha den rätten alls. Ser det mer som en eventuell kompromiss?
Vad han anser om NATO är ingen hemlighet.
Citera
2022-04-17, 21:13
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Ryssland omhändertar skadade ukrainska soldater. Ukraina mördar regelmässigt ryska fångar och sårade.

Oavsett om det du säger är sant eller inte så får du nog titta längre tillbaka än den pågående konflikten. Ryssland har inte direkt utmärkt sig för sin humanitet i form av altruistiskt stöd till andra under de senaste decennierna.
Citera
2022-04-17, 21:14
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Har någon sett en bra källa på vilka Putin arresterade? i R.

Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Första jag hittade...

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2022/04/17/brit-shaun-pinner-captured-in-mariupol-paraded-on-russian-tv/amp/

I Ryssland. Ej Eng. soldater.

Ett antal höga Ryssar påstås ha arresterats.

Putin 'arrests the man who invented Putinism' in purge of 150 spy chiefs as he turns on his inner circle in hunt for scapegoat for disaster in Ukraine
Vladislav Surkov and 150 FSB agents have been detained, Russian reports say
The 'ideologist' helped Putin's election success and pushed for Ukraine invasion
He is allegedly involved in embezzling £4bn for undercover network in Ukraine
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in