2022-04-17, 20:28
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Var det inte när dom kapitulerade som dom skulle skjutas? Har för mig du antydde det tidigare.
Deserterar man över till fienden under brinnande krig så kan jag mycket väl tänka mig att andra mycket stenhårda strafflagar gäller och då är ju din länk helt ointressant. Är väl inte så många år sedan Sverige avskaffade dödsstraff i krigstid har jag för mig.

Fast deserterar man handlar det inte om att gå över till fiendens sida. Desertera är det när man drar från striden.
Citera
2022-04-17, 20:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Är utomlands nu under påsk i ett av mina favoritländer.
Det brukar vara nedlusat med ryssar här men nu var dom alla borta.
Det kanske är det enda positiva med det tragiska kriget i Ukraina, att man slipper träffa på ryssar?
Så impopulär som ryssen har blivit kanske det är en livslång bonus?
Har det börjat gå in för den gemene ryssen hur alla avskyr dem?

Det finns gott om "statements" för Ukraina däremot. Stadshus som har Ukrainska flaggan med slagord som "vi står med Ukraina" etc. Skönt att se att världen därute är normal medan man blir fylld av obehag av att se vad vissa rysstroll skriver här.
Citera
2022-04-17, 20:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Några byar till runt Kharkiv befriade från ryssar.

https://liveuamap.com/en/2022/17-april-ukrainian-military-in-counteroffensive-in-kharkiv
Intressant. Tillsammans med offensiven längre söderut ser det ju nästan ut som att de försöker sig på en kniptångsmanöver. Blir spännande att följa utvecklingen här.
Citera
2022-04-17, 20:32
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ett nytt gäng tillfångatagna ukrainare. Man funderar på hur de ska husera alla dessa krigsfångar? Flera tusen i Donbass nu. Eftersom ukrainarna skjuter ihjäl de ryssar de får tag på finns det ju heller inte så många att växla dem mot.

https://twitter.com/AZmilitary1/status/1515749068127014919
Hur många ryssar har dödats nu?
Citera
2022-04-17, 20:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Intressant. Tillsammans med offensiven längre söderut ser det ju nästan ut som att de försöker sig på en kniptångsmanöver. Blir spännande att följa utvecklingen här.

Yes, hoppas att Ukrainarna har styrkan nu att fortsätt att trycka på det är mycket mark som måste återtas för att få till en kniptång men de verkar ju ha fått upp ångan där.
Citera
2022-04-17, 20:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, deras stolthet är sänkt till botten av havet. Solovyov är en stor pajas och bör betraktas som en betald skådespelare. Han kan ändra åsikter fullständigt från dag till dag om det är vad som passar Putin-regimen.

Högst troligt att Ryssland kommer utse någon syndabock inom militären för detta fiasko så att all ilska bland befolkningen över att Moskva sänktes riktas mot denna person istället för regimen.
Haha, ja jag tänkte samma sak själv att de vill hitta syndabockar för att rädda Putler. Men det händer ändå lite i hans debattprogram för de är väl direktsända antar jag. Så det finns ju en liten chans iaf att någon med egna åsikter får komma till tals där. Sen kan man ju titta på de för att se hur hjärntvättade ryssarna är.
Citera
2022-04-17, 20:39
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Zelenskyj säger att de Ukrainska soldater som ger upp i Azovstal kommer att skjutas enligt Ukrainas krigslagar.

Ingen verkar ifrågasätta vad Zelenskyj håller på med alls. Han verkar inte ha någon sympati för sina landsmän överhuvudtaget.

“…. the Kiev nationalist regime, according to the radio intercept, forbade negotiations about surrendering," the Ministry claimed.

Zelensky vill nog inte riskera att AZOV individer från Mariupol överlever.

En AZOV befälhavare i M. sade ju att de förråtts. Och nu säger Z. att de skall avrättas.

Inte otroligt att de kommer "bränna Z. levande" om de överlever, och får tag på honom.
Citera
2022-04-17, 20:40
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vi får se hur de behandlar britterna de tog häromdagen nu t.ex.

Källa?
Citera
2022-04-17, 20:41
Medlem
Bombolenats avatar
Nygrävda gravar i Irpin. Det här är vad de invaderande våldtäktsorcherna har åstadkommit.

Är du på deras sida förtjänar du att ligga i en soptunna och ruttna.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/u57cin/these_are_the_new_cemeteries_in_irpin_the_photo/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-04-17, 20:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, hoppas att Ukrainarna har styrkan nu att fortsätt att trycka på det är mycket mark som måste återtas för att få till en kniptång men de verkar ju ha fått upp ångan där.
Ja och UAF verkar snart ha rensat upp området runt Kharkiv så att Röda Armén enbart kan fortsätta bombningarna där med kryssningsmissiler. Ren ondska att fortsätta bomba Kharkiv utan nån mening alls.
Citera
2022-04-17, 20:44
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Inte heller så otänkbart. Finns ett klipp där Ukrainarna upptäcker att det bara är skum i det reaktiva pansaret på en på en ryss-grill (stridsvagn).

Här är jag inte någon expert och blir gärna rättad. Men aktivt pansar är en metallplatta (måhända skumfylld tänker jag) som skjuts ut automatisk mot ett tex inkommande p-skott och får p-skottet att aktiveras en bit ifrån vagnen. Kanske skall vara så att den är skumfylld?
Senast redigerad av greta75 2022-04-17 kl. 20:48.
Citera
2022-04-17, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Kamrat, vem fan tar med sig blinda atrapper och ammunition till ett riktigt krig? När man tror hela tiden att ni inte kan komma med mer verklighets frånvända ursäkter så slår ni rekord efter rekord.

Rex är en gammal bidragsnazist som försöker damma av sig och hitta sina fötter. Förstå att det är svårt att hänga med lögnerna även inom den egna kretsen och sedan när argumenten skall synkas med smuts som serber, araber och ryssen blir det snudd på omöjligt.
Senast redigerad av Krakem 2022-04-17 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in