Citat:
Ursprungligen postat av
Razamataz
Jag tror det är viktigt här att inte gå på rysstrollens narrativ som bygger helt på att en betydande del av Ukraina består av nazister, så är inte fallet. Viktigt att syna deras lögner som de bygger sin argumentation på.
Det högerextrema partiet Svoboda fick i senaste parlamentsvalet 2019 så få röster att de hamnade under spärren och därför inte fick några mandat alls.
Vad gäller Azov består de idag av en stor blandning personer, fortfarande finns säkert högerextrema personer där, men det tidgare huliganliknande ledargarnityret har bytts ut i samband med att de blivit mer inkorporerade i den ukrainska armen. Ukraina har med andra ord redan gjort upp med Azov-kulten om man använder ditt uttryck.
Jag håller inte helt med, även om jag hyser större sympatier för vad du skriver än med de nydanade pro-ryska antinazisterna som kan vara antisemiter men samtidigt ser ser "nazzister" som måste utrotas i varenda buske.
Ukraina har, om inte flirtat med, så i alla fall sett mellan fingrarna med nazisympatisörer under många år och använt dessa som nyttiga idioter.
Många med nazi-anknytning har åkt från andra länder, inklusive från Sverige, till Ukraina för att slåss. Men det är i viss mån förståeligt. Ukraina har inte riktigt råd att hålla sig med en värdegrundspolis men därmed inte sagt att problemet inte finns och har funnits där. Under INGA omständigheter ger det Ryssland någon som helst rätt att invadera Ukraina. Absolut inte.
Visst finns här rysstroll, de flesta har konton som är nyreggade, men Baggebo1 är inget rysstroll, tror jag. Det finns personer som tror att Sveriges och Europas räddning från illumiati, NWO, judarna, frimurarna, katolikerna, HBTQI, prideparader, dekadens och globalisering är att liera sig med Ryssland. Detta eftersom Putin är emot allt som även dessa personer ser som problemet med den nuvarande västvärlden.
Skogsmaran menar att de har fel. Putin och Ryssland har ingen lösning för Europa. Bara slaveri.
Edit: och bara för säkerhets skull så håller jag med om att Ukraina varit på rätt väg och att nazism inte har en stark ställning bland Ukrainare i gemen. Jag känner flera Ukrainare och har varit där flera gånger. Jag har hittills räknat till tre i den perifera bekantskapskretsen som aldrig mer kommer svara på epost från skogsmaran.