2022-04-17, 15:33
Medlem
Psykologistudents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Att svara på denna fråga är som att förklara varför jorden är rund.
Det är 2022, att inte ha viss insikt i denna fråga och blankt neka den är snarare uppseendeväckande.

Förklara det för mig då. Men ge mig fakta, inte konspirationsteorier.
Citera
2022-04-17, 15:54
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologistudent
Detta inlägg bygger på observationer i sociala medier.

Hur kommer det sig att så överraskande många påstådda nationalister, patrioter, Sverigevänner osv har tagit Rysslands sida i den här konflikten?

Dessa grupper av människor påstår sig värna om det västerländska och Sveriges bästa, men ändå väljer de att ställa sig bakom det österländska Ryssland som under de senaste decennierna haft som främsta mål att destabilisera västvärlden och våra demokratier.

Inte ens när Putin hotade att attackera Sverige med kärnvapen ändrade de åsikt om hans storhet.

FOTNOT: Naturligtvis har den stora majoriteten av svenska nationalister ställt sig bakom Ukraina och emot ryska statens hot emot västvärlden, men antalet Putin-supporters bland de som påstår sig värna om Sverige har varit mycket högre än man kunnat ana i en sån här situation.

För att dom bildar sig en egen åsikt, människor i den kretsen tycker om att se helhetsperspektiv. Tiden med folkölstinna skinnskallar är över, dom är jävligt pålästa numera.
Citera
2022-04-17, 16:08
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Om du menar på Flashback så ser du ganska många konton här som är relativt nyreggade eller har varit sovande, plötsligt blivit aktiva, och som uttalar sig proryskt. Ofta på lite bristfällig svenska. Tror du de är svenska nationalister? Personligen tror jag de är betalda troll. Jag vet dock några fåtal signaturer som funnits länge och postat mycket i politik- och invandringstrådar som kan vara äkta.
Senast redigerad av Herostratos 2022-04-17 kl. 16:12.
Citera
2022-04-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
För att dom bildar sig en egen åsikt, människor i den kretsen tycker om att se helhetsperspektiv. Tiden med folkölstinna skinnskallar är över, dom är jävligt pålästa numera.

Är folkölstinna sandpapperskallar pålästa? Skulle inte tro det?
Citera
2022-04-17, 16:11
Medlem
Duerfs avatar
De som har korkade åsikter om övrigt kommer ha korkade åsikter om invasionen av Ukraina. Det är därför de här människorna tappar masken ibland och börjar yra om judar, Hunter Biden och Obama.
Citera
2022-04-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Ja, det kryllar av homosex- och transaktivister i svensk förskola och skola. Likadant ser det ut i USA och flera andra vita västländer. Jag har personligen kommit i kontakt med flera stycken på olika dagis och skolor där mina barn har gått. På ett dagis var det t o.m. två stycken "könsbytare" (kvinna till "man", tror jag, nu för tiden vet man inte alltid) i olika stadier av processen. På ett av mina barns skolor så är rektorn en fet lesbian, en gammal "bull dyke", som arrangerade en hel vecka med massa pridegrejer där 6-åringarna bl.a. läste en bok av en känd judisk "könsbytare".

Det är inte heller primärt på några biologilektioner som det pratas om homosexualitet utan propaganda för normaliserande och populariserande av homosexualitet, transgrejer och "könsbyte" sker hela tiden i alla möjliga sammanhang. De hjärntvättar systematiskt barn som är så små att de inte ens kan prata (1 - 2 år) med böcker om homosexualitet och trans. Detta förekommer sedan flera år tillbaka på massor av dagis runt om i hela Sverige.
Det var inte svar på min fråga. Jag kan ställa den igen: Är det verkligen pedofilaktivister som pratar om homosexualitet på biologilektionerna?
Citera
2022-04-17, 16:52
Medlem
För en nationalist är ju både EUs och Rysslands imperialism givna hot.
Så utgångsläget är ju jämt - sedan är det mest en fråga om vilket imperium som är det största hotet mot nationen; Just nu är det ju klart att EUs (Och dess förespråkares) postnationalism gör större åverkan på den svenska nationen - medan Rysk postnationalism attackerar den ukrainska nationen.

I grunden blir det en fråga om vilket av två onda ting som är minst dåligt i varje given situation.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-04-17 kl. 16:55.
Citera
2022-04-17, 16:55
Medlem
Ryssland är det sista stora och mäktiga vita landet som driver en nationalistisk inriktning. Putin har aktivt arbetat med att elda på de nationalistiska strömningarna i Västvärlden. Om Putin ersätts av någon som inte intresserar sig nämnvärt för nationalism så försvinner allt nationalistiskt inflytande av betydelse i den vita världen.
Citera
2022-04-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ryssland är det sista stora och mäktiga vita landet som driver en nationalistisk inriktning. Putin har aktivt arbetat med att elda på de nationalistiska strömningarna i Västvärlden. Om Putin ersätts av någon som inte intresserar sig nämnvärt för nationalism så försvinner allt nationalistiskt inflytande av betydelse i den vita världen.

Putin är en imperialist och hans Ryssland ett imperium - ryssen stödjer nationalism när det gynnar dess intressen och attackerar nationalism när den är emot dess intressen.

Exempelvis motverkar Ryssland tjetjensk och ukrainsk nationalism - medan EU uppmuntrar ukrainsk nationalism.
På samma sätt motverkar EU exempelvis fransk nationalism - men Ryssland gynnar denna.

Du har samma mönster de senaste 100-200 åren; Ryssen gynnade länge diverse slavisk nationalism i Österrike-Ungern och Osmanska riket, medan Tyska imperiet gynnade exempelvis Ukrainsk nationalism i Ryssland.
Tyska Imperiets stöd till ukrainsk nationalism är anledningen att Ukraina existerar idag; Det ville göra landet till en tysk lydstat - men Kaisern förlorade kriget och Lenin återerövrade landet som istället blev en SSR.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-04-17 kl. 17:08.
Citera
2022-04-17, 17:05
Medlem
Slackoffs avatar
Svenska nationalister används av Putins betalda kommunister i deras propaganda.
https://blogg.vk.se/janhagglund/2022/03/22/svenska-pansarskott-har-natt-azov-bataljonen-precis-som-vi-varnat-for-redan-2018-forbjod-usas-kongre ss-allt-stod-till-dessa-hogerextremister/

Så tro inte att svenska nationalister är de enda som är pro ryska i Sverige.
Vänster putinister påverkar förmodligen debatten i högre grad än de till höger.
Citera
2022-04-17, 17:26
Bannlyst
Citat:

Vadå fakta? Måste det alltid vara fakta? Vilka slags fakta? Som att man ska avkrävas att veta exakt allting. Då blir det inga trådar. Ja hur är man funtad? Det är alltid 10-15% som är ena jobbiga djävlar och resten är det inte. Vi är väl nyfikna och trotsiga och nöjer oss inte med de enklaste påståenden och våra motståndare är lata och saknar moral och vill bara känna till den enklaste vägen till att vinna fördelar där ute i samhället.
Citera
2022-04-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Putin är en imperialist och hans Ryssland ett imperium - ryssen stödjer nationalism när det gynnar dess intressen och attackerar nationalism när den är emot dess intressen.

Exempelvis motverkar Ryssland tjetjensk och ukrainsk nationalism - medan EU uppmuntrar ukrainsk nationalism.
På samma sätt motverkar EU exempelvis fransk nationalism - men Ryssland gynnar denna.

Du har samma mönster de senaste 100-200 åren; Ryssen gynnade länge diverse slavisk nationalism i Österrike-Ungern och Osmanska riket, medan Tyska imperiet gynnade exempelvis Ukrainsk nationalism i Ryssland.
Tyska Imperiets stöd till ukrainsk nationalism är anledningen att Ukraina existerar idag; Det ville göra landet till en tysk lydstat - men Kaisern förlorade kriget och Lenin återerövrade landet som istället blev en SSR.
EU uppmuntrar inte ukrainsk nationalism. EU uppmuntrar ett fritt och självständigt Ukraina, men det är något helt annat än att uppmuntra en nationalstat. EU är emot nationalism överallt i alla dess former. Den enda egentliga motpolen mot detta är Ryssland, och det är därför som nationalisterna stöder dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in