Citat:
Ursprungligen postat av
Silvret
Man kan uttrycka sig utan att ägna sig åt pajaskonster. Jag kan kritisera Socialdemokraternas politik här på Flashback. Jag behöver inte ställa mig på torget och bajsa på deras partiprogram för att visa mitt missnöje. Det är bara förargelseväckande och osmakligt.
Men om en sosse blir riktigt riktigt ledsen då? Eller blint rasande för att man rent ut säger att löntagarfonder är en dålig eller rent av idiotisk idé? Bör du tystas helt då eller byta tvingas skruva ner retoriken till att idén om löntagarfonder bara inte är helt perfekt i alla detaljer?
Citat:
Var Sverige på 50- och 60-talet inte ett framgångsrikt land???
På vissa sätt ja, på andra inte. På det hela taget ett mycket bättre land då, det medger jag. Jag är inte riktigt så gammal att jag kan göra en rättvis jämförelse men jag har svårt att se att man skulle tycka att det vore en god idé att exvis sammanblanda olika folk som uttryckligen inte vill leva tillsammans under fredliga villkor som idag. Det var ju ingen slump heller att det var på det viset, det finns gott om exempel från den tiden att man uppskattade den svenska befolkningens homogenitet avseende en mängd aspekter.
Men vad är det som du attraheras av i ett Sverige från den tiden? Paludans åsikter kring islam hade ju knappast orsakat några större reaktioner på 50-talet eller ens långt senare än så. Jag är ändå så gammal att jag minns en tid då det öppet talades om islam som ett imponerande virrvarr av jönserier som präglade några av de sämsta samhällen som världen har skådat. I hård konkurrens.