2022-04-17, 15:41
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Överste Paasikivi intervjuas is SvD, Han ser att 75% av ryssarnas styrkor är redan aktiverade och 30% av dessa är utslagna. Om Ryssarna fortfarande har problem med en liten grupp i Azovstal så tyder det på att ryssarna har mycket stora problem i övrigt. En så liten grupp borde inte vara nått problem,ändå har dom gnetat på i flera veckor.

Den ryska kollapsen kommer närmare för var dag som går. Snar kommer vi se retirerande ryska styrkor fly och Ukrainska jägarförband kommer plocka pansar så det bara skriker om det. Antalet dödade ryssar har ökat sakta den senaste tiden, snart kommer siffran 20100dödade ryska soldater klicka över 30000. Fram med ännu en popcornbunke och njuta av förintat ryskt pansar.

https://www.svd.se/a/jaEgJ9/joakim-paasikivi-om-rysslands-problem-i-mariupol

trevligt dom inte har låst artikeln.

Kan väl inte vara nån som är rädd för ryssen längre, mer pajasland får man leta efter.
Hela världen skrattar åt "den stora starka björnen"
Citera
2022-04-17, 15:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ännu en rysk fabrik som tillverkar krigsmateriel har fått stänga och personalen har skickats hem. Sanktioner? Kapitalbrist?

https://twitter.com/MFardplrCN1ZgZl/status/1515684455729487876
Citera
2022-04-17, 15:42
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Tiden har väl varit ute i flera veckor? Att de överhuvudtaget erbjuder kapitulation antyder att det fortfarande bedöms vara en jobbig uppgift att knäcka försvaret. De vill inte ge sig ner i tunnlarna och jag förstår dem. Vem vill vara förste man ner där liksom? Det är ju mer eller mindre en hundraprocentig garanti att man dör då.

De behöver dock bli klara med sin uppgift så att de inte binder upp trupperna där längre än nödvändigt. Så man lär nog eskalera sin insats men fortsätta att använda samma metoder som tidigare. Jag tippar att det kommer fortsätta vara väldigt segdraget kring stålverket.
Tror inte de får ner de ryska värnpliktiga där. Kanske Mellanöstern regementet?
Citera
2022-04-17, 15:43
Medlem
12 miljoner ukrainare är på flykt. 5 miljoner har lämnat landet. Förmodligen kommer de flesta från ockuperade områden. Man kan undra hur många som bodde i dessa områden innan ockupationen och hur många som bor kvar. Det borde vara mindre än hälften. Nu står säkert en massa hus tomma om de inte är förstörda. Vem äger nu alla dessa tomma bostäder. Är det Putin eller ryska staten? Kommer de att delas ut till hemlösa ryssar eller säljas till högstbjudande?
Citera
2022-04-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, det har du naturligtvis rätt i men de västerländska medierna måst förhålla sig till varandra. De kan inte fabricera nyheter hur som helst. Då kommer andra media att rapportera annorlunda.

Men visst kan det bli ett problem även i Väst om vissa narrativ blir förhärskande.

Vi som var med under kalla kriget vet ändå att TASS kan man inte lita på.

Jag säger bara, Nazist! Första gången jag läste att Putin skulle "denazifiera" Ukraina så tyckte jag tanken var genial (från Putins sida då) Eftersom nazist idag kan bokstavligt talat betyda vad/vem som helst!

Ni har kanske rätt allihopa, den typen av rapportering jag önskar kanske helt enkelt inte är möjlig vid en sån här konflikt, vad vet jag..
Citera
2022-04-17, 15:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Mer lögner. Om du står på regeringen och riksdagens sida och är emot Ryssland som har gemensamma fiender med Sverige så är det väl DU som är förrädaren? Hur kan någon frisk patriot stå på ett korrupt Sveriges sida ? Man är inte patriot då utan nazist / fascist som de är i Ukraina
Sverige är inte korrupt. Ryssland är korrupt. Och Sverige och Ryssland har definitivt inte några gemensamma fiender. Det är Ryssland som hotar, mördar och våldtar. Det är Ryssland som gjort sig till paria i resten av världen.
Citera
2022-04-17, 15:45
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
12 miljoner ukrainare är på flykt. 5 miljoner har lämnat landet. Förmodligen kommer de flesta från ockuperade områden. Man kan undra hur många som bodde i dessa områden innan ockupationen och hur många som bor kvar. Det borde vara mindre än hälften. Nu står säkert en massa hus tomma om de inte är förstörda. Vem äger nu alla dessa tomma bostäder. Är det Putin eller ryska staten? Kommer de att delas ut till hemlösa ryssar eller säljas till högstbjudande?

Det är inte helt ovanligt efter krig att det helt enkelt flyttar in nya invånare i husen. Vill minnas ett flertal sådan vittnesmål från andra konflikter där folk återvänder bara för att hitta sina hus upptagna av andra.
Citera
2022-04-17, 15:46
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Ryssarna har kränkt vårt luftrum, territorialvatten och provocerat oss sedan de var efterblivna kommunister. Ryssland är Sveriges evige fiende.

Dessutom har Kina mer vett än att ställa sig på förlorar sidan.
Nato har kränkt vårat luftrum betydligt oftare än Ryssland
https://www.globalpolitics.se/nato-storspoar-ryssland-stort-da-det-galler-krankning-av-svenskt-territorium/
Citera
2022-04-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag säger bara, Nazist! Första gången jag läste att Putin skulle "denazifiera" Ukraina så tyckte jag tanken var genial (från Putins sida då) Eftersom nazist idag kan bokstavligt talat betyda vad/vem som helst!

Ni har kanske rätt allihopa, den typen av rapportering jag önskar kanske helt enkelt inte är möjlig vid en sån här konflikt, vad vet jag..
Nej naturligtvis måste man sovra i rapporteringen. Man kan inte ta Ukrainska uppgifter för gott. Naturligtvis inte.

Men de Ryska uppgifterna är ofta helt lögnaktiga.
Citera
2022-04-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Nato har kränkt vårat luftrum betydligt oftare än Ryssland
https://www.globalpolitics.se/nato-storspoar-ryssland-stort-da-det-galler-krankning-av-svenskt-territorium/
Vi har ett partnerskap med NATO. Det har vi inte med Ryssland.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Det är riktiga hjältar som försvarar Maruipol. Soldaterna har varit omringade i flera veckor men lyckas ändå hålla stånd mot våg efter våg av ryska zombies och muslimska getknullare från Tjetjenien.

Tankarna går till krigarna i filmen 300.
Senast redigerad av Jiren 2022-04-17 kl. 15:51.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag säger bara, Nazist! Första gången jag läste att Putin skulle "denazifiera" Ukraina så tyckte jag tanken var genial
Genialiskt att denazifiera Ukraina som har en jude som ledare? Det är ju tvärt om så infantilt att det är skrattretande. Herregud vad blåsta ryssarna är. Smärtsamt att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in