Citat:
Ursprungligen postat av
kromosomxyz
Det finns säkert nån tråd i ämnet men jag vill få klart för mig varför polisen varken använder gummikulor eller vattenkanoner. Finns det någon juridisk orsak/anledning? Eller materiell anledning?
Med tanke på senaste dagarnas kravaller så borde väl det blir ett aktuellt ämne att ta upp i politiken/samhällsdebatten?
Jag skiter fullkomligt vilka det är som beter sig vidrigt. Jag är mer intresserad varför inte polisen har mer verktyg att använda sig av. Vad är anledningen? Strikt politiska? Ekonomiska? Risker för skador? Vad beror det på?
Man vill väl inte reta upp folk ännu mer. De tyckte väl det räckte med nedbrända bilar.
Polisen försöker ju bli kompis med dessa upprorsmakare, inte så smart att bete sig våldsamt då. Dessutom behövs allt vatten till att släcka bilar, snarare än att spraya folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
sweetcrypto
Det finns inga vattenkanoner i Sverige. Den enda som fanns sattes i bruk på 50-talet och vad jag vet kom den aldrig till användning och togs ur drift i början på 70-talet den står säkert och samlar dam på ett museum någonstans i Sverige. Gummikulor har de diskuterat till och från, det är väll upp till rikspolisstyrelsen att bestämma och de anser om jag uppfattat det korrekt att de är "mycket farligt" speciellt om man träffas på nära håll så finns risken att personen avlider. I USA använder man tex. beanbags detta kanske hade varit ett "skonsammare" alternativ i Sverige eller elbatonger.
Här förklarar de hur en gummikula kan vara dödlig eller förlama någon
Det finns också en bestämmelse om att det är förbjudet att maskera sig vid demonstrationer (med vissa religösa undantag). Jag är väldigt förvånad över att polisen inte omhändertog en enda person som var maskerad, detta trots att det finns lagstöd, och att döma av klippen så var det väldigt många som var maskerade.
Nu var det ingen demonstration utan upplopp och vilka maskeringsregler som gäller vid upplopp bryr sig nog ingen om.
Brandkåren har "vattenkanoner". Bara ta brandsprutan, ställa in den i rätt läge och börja spraya.