2022-04-17, 00:26
Medlem
kromosomxyzs avatar
Det finns säkert nån tråd i ämnet men jag vill få klart för mig varför polisen varken använder gummikulor eller vattenkanoner. Finns det någon juridisk orsak/anledning? Eller materiell anledning?

Med tanke på senaste dagarnas kravaller så borde väl det blir ett aktuellt ämne att ta upp i politiken/samhällsdebatten?

Jag skiter fullkomligt vilka det är som beter sig vidrigt. Jag är mer intresserad varför inte polisen har mer verktyg att använda sig av. Vad är anledningen? Strikt politiska? Ekonomiska? Risker för skador? Vad beror det på?
Citera
2022-04-17, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Det finns säkert nån tråd i ämnet men jag vill få klart för mig varför polisen varken använder gummikulor eller vattenkanoner. Finns det någon juridisk orsak/anledning? Eller materiell anledning?

Med tanke på senaste dagarnas kravaller så borde väl det blir ett aktuellt ämne att ta upp i politiken/samhällsdebatten?

Jag skiter fullkomligt vilka det är som beter sig vidrigt. Jag är mer intresserad varför inte polisen har mer verktyg att använda sig av. Vad är anledningen? Strikt politiska? Ekonomiska? Risker för skador? Vad beror det på?

Ekonomiska och juridiska skäl misstänker jag utan att jag fördjupat mig i det så mycket.
Citera
2022-04-17, 00:51
Avslutad
Det finns inga vattenkanoner i Sverige. Den enda som fanns sattes i bruk på 50-talet och vad jag vet kom den aldrig till användning och togs ur drift i början på 70-talet den står säkert och samlar dam på ett museum någonstans i Sverige. Gummikulor har de diskuterat till och från, det är väll upp till rikspolisstyrelsen att bestämma och de anser om jag uppfattat det korrekt att de är "mycket farligt" speciellt om man träffas på nära håll så finns risken att personen avlider. I USA använder man tex. beanbags detta kanske hade varit ett "skonsammare" alternativ i Sverige eller elbatonger.

Här förklarar de hur en gummikula kan vara dödlig eller förlama någon

Det finns också en bestämmelse om att det är förbjudet att maskera sig vid demonstrationer (med vissa religösa undantag). Jag är väldigt förvånad över att polisen inte omhändertog en enda person som var maskerad, detta trots att det finns lagstöd, och att döma av klippen så var det väldigt många som var maskerade.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-04-17 kl. 01:19.
Citera
2022-04-17, 00:54
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Hypotes snuten rakt ur röven.
Gummikula i ögat kan orsaka en jävla skada.
Vattenkanoner kanske är ett elände att använda då en mobb snabbt kan sprida ut sig.
Citera
2022-04-17, 08:28
Medlem
Polisen har inte fört fram önskemål om vattenkanoner, säger justitieministern.
https://www.expressen.se/nyheter/morgan-johanssons-svar-efter-upploppen-inte-skrivbordsgeneral/

Vi får se. De kanske ändrar sig nu. Tror inte man känner sig vidare bekväm i de situationer som nu varit om man inte ens får en möjlighet till att försvara sig och sin utrustning.

Pepparspray användes dock. Har varit med om att ta hand om en pepparsprayad, ett par minuter efter. Det var inte speciellt mysigt kan jag lova. Alltså att andas in det som fanns kvar i luften.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-04-17 kl. 08:31.
Citera
2022-04-17, 10:53
Moderator
Tystnads avatar
Pga av tidigare politiska beslut kan tänkas.

möjligt man tänker om nu.

Ännu mera anmärkningsvärt är att Polisen inte ens verka ha fordon avsedda för upplopp, med mycket bättre skydd och galler för rutorna mot kastade föremål och för mig vissa har "plogar" för få undan bröten, Vet att Malmö Polisen lånat Danska Polisens fordon vid olika tillfälle , tror till och med man såg en sådan på filmer från Malmö igår (blå skåpbil), den stod vid Paladuan där han höll sitt tal .
Citera
2022-04-17, 11:15
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:

Om man skaffar dessa verktyg så måste man samtidigt medge att man tappat kontrollen.
Jag tror problemet ligger där.
Citera
2022-04-17, 12:11
Medlem
procentarns avatar
Citat:

Man vill väl inte reta upp folk ännu mer. De tyckte väl det räckte med nedbrända bilar.

Polisen försöker ju bli kompis med dessa upprorsmakare, inte så smart att bete sig våldsamt då. Dessutom behövs allt vatten till att släcka bilar, snarare än att spraya folk.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det finns inga vattenkanoner i Sverige. Den enda som fanns sattes i bruk på 50-talet och vad jag vet kom den aldrig till användning och togs ur drift i början på 70-talet den står säkert och samlar dam på ett museum någonstans i Sverige. Gummikulor har de diskuterat till och från, det är väll upp till rikspolisstyrelsen att bestämma och de anser om jag uppfattat det korrekt att de är "mycket farligt" speciellt om man träffas på nära håll så finns risken att personen avlider. I USA använder man tex. beanbags detta kanske hade varit ett "skonsammare" alternativ i Sverige eller elbatonger.

Här förklarar de hur en gummikula kan vara dödlig eller förlama någon

Det finns också en bestämmelse om att det är förbjudet att maskera sig vid demonstrationer (med vissa religösa undantag). Jag är väldigt förvånad över att polisen inte omhändertog en enda person som var maskerad, detta trots att det finns lagstöd, och att döma av klippen så var det väldigt många som var maskerade.

Nu var det ingen demonstration utan upplopp och vilka maskeringsregler som gäller vid upplopp bryr sig nog ingen om.

Brandkåren har "vattenkanoner". Bara ta brandsprutan, ställa in den i rätt läge och börja spraya.
Citera
2022-04-17, 12:17
Avslutad
För att sossar i det här landet har infiltrerat alla myndigheter och institutioner. De skulle aldrig komma på tanken.
Senast redigerad av Grus-Olle 2022-04-17 kl. 12:47.
Citera
2022-04-17, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn

Nu var det ingen demonstration utan upplopp och vilka maskeringsregler som gäller vid upplopp bryr sig nog ingen om.

Spelar ingen roll bestämmelsen är fortfarande tillämpbar.
Minns ett "upplopp" i Göteborg för flera år sedan då hörde jag från min balkong att polisen i deras högtalare ropade att det råder maskeringsförbud. Det var en komedi att titta på när andra grannar från deras balkonger ropade "där är en till" när ett 20-tal blev omhändertagna. De ska tydligen ha fått minst 1500kr i böter enligt GP (även fängelse finns med på straffskalan). 1500kr och en notis i registret i 5 år borde vara avskräckande nog för dessa ligister som hävdar att de redan har näst intill inga förutsättningar till att få jobb.
1500 x 1000 = 1.5mkr, blir inte 4 polisbussar men kanske en eller två, vet inte direkt hur mycket en kostar men det är i alla fall något; och ja vilken arbetsgivare vill anställa en som fått böter för något sådant?
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-04-17 kl. 13:18.
Citera
2022-04-17, 14:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Polisen skaffade en bil med vattenkanon 1954, men använde den aldrig. Den står nu på polismuseet.

Anledningen till att den aldrig användes och polisen inte ville ha vattenkanoner i sin utrustning var beslutet att behålla polisrytteriet. Man menade att hästar är bättre på att lugna, skingra och flytta på människor, och att vattenkanoner är olämpliga att använda på vintern i ett kallt land.

Polisrytteriet har enheter i Stockholm, Göteborg och Malmö som är tänkta att täcka var sin region. Varför de inte sattes in i dessa kravaller förstår jag inte.

Än mindre förstår jag tystnaden i media. Polisforskaren nämner inte Rytteriet, polischefen gör det inte. Här luktar gravad hund.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-04-17 kl. 14:41.
Citera
2022-04-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Polisrytteriet har enheter i Stockholm, Göteborg och Malmö som är tänkta att täcka var sin region. Varför de inte sattes in i dessa kravaller förstår jag inte.
Hade man kunnat flytta runt rytteriet bland de områden som nu blev drabbade? Eller fungerar de enbart i de tre storstäderna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in