2022-04-17, 02:52
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ryssland är mycket mer beroende av väst än tvärtom. En eventuell matbrist kommer inte leda till svält i västvärlden utan i fattiga länder. Du lever i en helt alternativ verklighet. Ryssland kan inte ens tillgodose sina naturtillgångar eller baka sitt bröd till befolkningen utan västerländsk teknologi.

Källa på det tack!
Citera
2022-04-17, 02:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland är oberoende avseende energi och mat. Västvärlden är inte oberoende av Ryssland, Hur får du ihop den ekvationen?

Ja, det är förstås inget jag har diskuterat, men om det är så kan man undra över varför de behöver mer land.

Vill du diskutera får du ta en titt först på inläggen du svarar på.
Citera
2022-04-17, 02:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ukraina varnar nu Ryssland. Rysslands flotta måste lämna Azovsjön och Svarta havet senast 23:59 den 17/4. Dessutom måste alla ryska styrkor lämna Krimhalvön senast samma tidpunkt.
https://empr.media/opinion/analytics/ultimatum-to-the-military-leadership-of-the-russian-federation-and-the-black-sea-fleet/
De delar av den ryska flottan som inte lämnat innan denna tidpunkt kommer att möta samma öde som skeppet Moskva. De ryska styrkor som fortfarande befinner sig på Krim kommer att bli eliminerade. Ukraina påminner om att Turkiet har stängt möjligheten för ryska militärfartyg att ta sig in i Svarta havet, men inte ut.
Spännande detta. Undra om Putin snällt kommer att beordra flottan att lämna och samtidigt beordra reträtt från Krim. Eller är Putin så envis att han hellre ser sina trupper bli eliminerade?

Jag är inte så säker på att detta är sant? Vem har sagt detta och till vem?
Citera
2022-04-17, 02:55
Medlem
Citat:
Livsmedelsproduktion

I stora matfabriker används västerländsk teknologi i Ryssland för att tillverka maten. Denna teknologi är nu under sanktioner och när reservdelarna tar slut blir det jobbigt.

Citat:
energiproduktion.

All energiproduktion i Ryssland från olja till gas utvinns med hjälp av västerländsk teknologi som nu är... ja, du gissade rätt; under sanktioner.

Oljepriset har inte ökat på grund av kriget i sig, utan för att marknaden förväntar sig en kraftigt minskad rysk produktion av olja på grund av sanktionerna.
Citera
2022-04-17, 02:56
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, det är förstås inget jag har diskuterat, men om det är så kan man undra över varför de behöver mer land.

Vill du diskutera får du ta en titt först på inläggen du svarar på.

Rökridåer. Begrip att det är väst och inte Ryssland som går förlorande ur detta, med meningslösa sanktioner och rysshat, Jag har beundrat USA och NATO i min naiva ungdom, men nu förstår jag bättre.
Citera
2022-04-17, 02:58
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
I stora matfabriker används västerländsk teknologi i Ryssland för att tillverka maten. Denna teknologi är nu under sanktioner och när reservdelarna tar slut blir det jobbigt.

All energiproduktion i Ryssland från olja till gas utvinns med hjälp av västerländsk teknologi som nu är... ja, du gissade rätt; under sanktioner.

Oljepriset har inte ökat på grund av kriget i sig, utan för att marknaden förväntar sig en kraftigt minskad rysk produktion av olja på grund av sanktionerna.

Totalt felaktigt. Ryska gas och olja finns i marken. Ryskt spannmål finns på åkrarna. Givetvis vet de hur man utvinner och tillvaratar detta. Om inte annat, kom med motbevis...
Citera
2022-04-17, 03:00
Medlem
Ett samtal mellan en rysk soldat i Ukraina och hans fru har läckt ut. I telefonsamtalet ger frun sin tillåtelse till mannen att våldta ukrainska kvinnor. Sen skrattar båda två hjärtligt åt hur han ska våldta ukrainska kvinnor.

Riktigt vidrigt.

https://youtu.be/-y-H5N3iF_s
Citera
2022-04-17, 03:02
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ett samtal mellan en rysk soldat i Ukraina och hans fru har läckt ut. I telefonsamtalet ger frun sin tillåtelse till mannen att våldta ukrainska kvinnor. Sen skrattar båda två hjärtligt åt hur han ska våldta ukrainska kvinnor.

Riktigt vidrigt.

https://youtu.be/-y-H5N3iF_s

Hur kan du vara säker på att det inte är propaganda? Källkritik menar jag?
Citera
2022-04-17, 03:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Rökridåer. Begrip att det är väst och inte Ryssland som går förlorande ur detta, med meningslösa sanktioner och rysshat, Jag har beundrat USA och NATO i min naiva ungdom, men nu förstår jag bättre.

Så att det har funnits ryska förband i Donbass sedan 2014 är rökridåer, för det är ju vad jag och petite kom överens om.

Det känns inte som att du vet vad du svarar på längre utan bara vill säga vad du tycker.

Men klockan är 03:02 och kanske är det bättre att vänta med det tills du har vaknat i morgon?
Citera
2022-04-17, 03:05
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det där är både lögnaktigt och felaktigt. Livsmedelsproduktion är dessutom beroende av energiproduktion. EU och USA vill ju lägga ner kärnkraft, och satsa på vindkraft och solkraft, vilken har noll funktion när energin behövs som mest... Europa får förbereda sig för att frysa och svälta. Välförtjänt!

Frysa och svälta?
Korkade blåsta mongol-troll.
Citera
2022-04-17, 03:07
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Frysa och svälta?
Korkade blåsta mongol-troll.

Tja, det är ju fakta. Sverige var tio minuter från en total energikatastrof i vintras. Blir det bättre nu tror du?
Citera
2022-04-17, 03:16
Medlem
Citat:
Totalt felaktigt. Ryska gas och olja finns i marken. Ryskt spannmål finns på åkrarna.

Du är verkligen exceptionellt korkad. Ja, oljan finns i marken eller off-shore.

Citat:
Givetvis vet de hur man utvinner och tillvaratar detta.

Ja, de vet hur man gör i ganska hög utsträckning numera. Men det krävs teknologi och maskiner för att utvinna det, något som Ryssland köper från väst. Detta är allmänkunskap och något alla normalbegåvade människor vet. Det är inte en nyhet precis, men lever man i en alternativ verklighet som du där du enligt egen utsago är "intellektuell" trots att du är en korkad åsna och ett levande exempel på Dunning–Kruger-effekten, ja, då kanske det är en nyhet.

Citat:
While the EU has been historically dependent on Russian oil and gas supplies, this dependence has proved to be a two-way street, with Russia dependent on European goods and technology.

https://thediplomat.com/2015/02/china-cannot-solve-russias-energy-technology-trap/

Citat:
The long list of advanced technologies subject to de facto bans on exports to Russia includes semiconductors, telecommunications equipment, software (including that for encryption), lasers, aviation and space systems, and oil-refining machinery. While EU sanctions are limited to sales and exports to Russia from within the union, the US now prohibits exports to Russia and Belarus from anywhere in the world of any product created using American software or equipment. With other important tech players such as South Korea, Japan, and Taiwan having joined the blockade, Russia is largely cut off from the global high-tech industry.

https://ecfr.eu/article/give-and-tech-how-technology-sanctions-can-help-counter-the-threat-from-russia/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in