2022-04-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det fanns inget pågående folkmord. Det är bara en lögn Kreml kokat ihop för att få stöd för invasionen hos den inhemska befolkningen.

Det är ett folkmord 8000 personer har dött min källor är Putin själv.
Han har sagt att 8000 ryssar har dött i östra Ukraina men Ryssland har inte begått några krigsbrott eftersom det är Han har nekat och sagt att det är false flag av Ukraina så därför väljer att tro på honom han han får inte ljuga.

Jag är svensk patriot och jag är neutral och opartisk i denna fråga. För mig bryr jag mig bara om sanningen tar ingen sida. Mig kan ni lita på att jag är opartisk i mina inlägg
Citera
2022-04-17, 00:26
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej, Ryssland har all skuld. Den här jävla "balansen" du yrar om finns inte, den försvann samma dag som Sovjetunionen kollapsade.

Det är dags att det misslyckade alkoholiserade folket i öst, också kallat "ryssar", accepterar det.

Äsch! Nu tramsar du ju bara utan anknytning till vare sig vetenskap eller fakta. Givetvis finns det en balans mellan stormakterna, med en tyst överenskommelse om vad som får göras och vad som är tabu. Den balansen är rubbad. Vem har rubbat den? För den intellektuelle så är inte det givna svaret Ryssland.
Citera
2022-04-17, 00:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Men da Europa behover rysk olja/gas sa maste dom kopa.

Rubeln pa samma niva som innan sanktioner. Bra klirr i kassan nar Europa maste kopa rysk olja/gas.

Ungern har termisk energi och borde kunna lösgöra sig helt från rysk gas.
Citera
2022-04-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Äsch! Nu tramsar du ju bara utan anknytning till vare sig vetenskap

Vilken vetenskap? Källa.

Citat:
eller fakta.

Vilken fakta? Källa.

Citat:
Givetvis finns det en balans mellan stormakterna,

Ryssland är ingen stormakt.

Citat:
med en tyst överenskommelse

Vilken överenskommelse? Att Ryssland ska få diktera villkoren för alla sina grannar och hela östeuropa? Att ryssarna, ungefär 140miljoner människor, ska diktera villkoren för över 300 miljoner människor mot deras vilja? Gå och lägg dig, din äckliga imperialist.

Citat:
För den intellektuelle så är inte det givna svaret Ryssland.

Du är inte intellektuell. Förövrigt kan man notera följande:

Nyreggat konto: check
Upprepar Kremls och Dugins propaganda(och inget annat): check
Citera
2022-04-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man måste kunna se det från rysk synvinkel för att förstå bättre. Jag läste häromdagen Putin långa artikel gällade Ukraina. Alla skrev att det var ett bevis att Ryssland vill bli ett nytt Sovjet och skulle invadera fler länder. Det var inte vad Putin beskrev utan han gav oss en liten historielektion om Ukrianas flytande gränser genom tiderna, och även Rysslands naturligtvis. En intressant synpunkt han hade är att om de forna då villiga sovjetstaterna nu svär sig fria från ansvar så kan dom också rulla tillbaka sina gränser till 1922. Det var det närmaste jag kom "sovjetexpandering" som andra märkligt nog uppfattade texten som.

Vad Putin egentligen vill och ville var att bevara de vänskapliga kontakterna med de slaviska folken som delar språk och kultur (Belarus, Ryssland och Ukraina), att återgå till relationen före kuppen 2014. Han hyllade det Ukrainaska folkets hårda arbete och potential och saknade det historiskt täta samarbetet vad det gäller handel och utveckling. Han liknade relationerna med Tyskland och Österike och andra länder som delar kultur och språk. Väst slog medevetet in en kil mellan folken med hjälp av Ukrianas ultranationalister i väster och NATO. Det enda sättet som Putin tydligen fann för fred i Donbas och långsiktigt en bättre relation folken emellan var att gå in i Ukriana och slå ner hatet ultranationalisterna förgiftar folket med. Som vi ser blev det inte riktigt så enkelt utan allt verka eskalera men han gjorde väl ett sista försök.

Det här är tyvärr inte bara Putins världsbild utan delas av många ryssar.

För att kunna vinna mot en stark fiende så måste man förstå fienden och det gör inte väst. Vår möjliga nästa diktator i Ukraina, Oleksiy Arestovych, gör det och han spelar ut oss fullständigt med hjälp av den obegåvade Zelenskyj.

Jag läste den också. Men även 1922 har Ukraina hela kusten?

Historien längre bakåt ska jag erkänna att jag skummade igenom. Läste noga från sovjet och framåt. Det var mycket om Ukraina som språngbräda in i Ryssland och främmande makter. Jag såg att han tyckte det och kan tänka mig att fler i Ryssland tänker så. Samtidigt är Ryssland stort. Hotet från Ukraina känns inte rimligt. Ser man det från Ukrainas sida vill de slippa ha det som Belarus och hoppas på EU och NATO för att slippa. Det blev också tydligt att Ryssland (Putin) har svårt att släppa taget och acceptera att andra länder bestämmer över sig själva. Ett alternativ för honom hade varit att hota mindre med vapen och fortsätta handla med EU. Det hade förstås varit bättre för Ryssland.

P.S.
Läste den väldigt medveten om att Putin inte är historiker till yrket och det knappast är hans version som är den slutgiltiga sanningen. Min förhoppning är att han faktiskt menade någonting med sina långa stycken om broderfolk etc och drar sig ur nu så vi slipper uppleva skiten som kommer annars i östra UA.
Senast redigerad av YBB641 2022-04-17 kl. 00:43.
Citera
2022-04-17, 00:32
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
En civilisation som väljer mellan utplåning och fortlevnad. Valet är enkelt. Eller hur? Eller önskar du död och förstörelse? Det gäller i högsta grad i den aktuella konflikten.

De som mumlar om den starkes rätt och den svage borde lägga sig ned och acceptera sitt öde verkar av någon underlig anledning alltid göra det från en styrkeposition...

Genom historien har de starka alltid försökt förtrycka de svaga och de svaga har fått lida oerhört men ingen despot, diktatur eller imperium har överlevt för alltid. Ukraina kommer besegra Ryssland, det kommer kosta blod och lidande från båda sidorna men ukrainarna är inga slavar och hur gärna du och din sockerpappa i kreml skulle vilja att alla bara föll på mage och krälade i stoftet så kommer så inte ske.
Citera
2022-04-17, 00:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Hårda brudar i Tjeckien

De har levt under den sovjetiska stöveln i 40 år och tänker inte ta en minut till av sånt skit. Heja Tjeckien!
Citera
2022-04-17, 00:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det var ju du som påstod något, och har därmed bevisbördan.

Där tar nog lilla gubben helt fel, för du skrev så här.

Citat:
Ryssarna i Donbas? Vad hände med dem 2014-2022? Jag tar som sagt inte ställning i konflikten. Däremot tycker jag att all fakta ska upp på bordet. Även Azov-bataljonens övergrepp mot rysk minoritet i östra Ukraina.

Du påstår alltså något om att det har försiggått övergrepp.

Nu är jag så vänlig att du behöver inte bevisa dem.

Vad vi har sett hittills är alltså att jag har gjort ditt jobb, men vilken tack fick jag för det?

Om du har kännedom om en massa övergrepp kanske det vore en bra idé att berätta om dem för oss, så slipper du ju mitt inlägg redan i förstone.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men jag förklarade tydligt.

Enligt vad vi har lärt oss i tråden fanns det inget Ukraina och folket är ändå ryssar, så hur skulle några ukrainare kunna ha gjort något?

Slutsatsen är att antingen var Bandera ryss, eller så är Ukraina en stat lika god som någon annan.

Alla vet också vilka som tränger sig på. Det är Ryssland och Putin och det började 2014.

Och ja, jag skall be om ursäkt för att jag tog ett argument som du kanske inte har framfört själv, men jag tyckte också det var tydligt genom att skriva att vi har lärt oss i tråden.

Men vad tycker du nu, gör existensen av Bandera att du blir glad över Rysslands mördande och våldtäkter i nutid, eller kan det vara så att Rysslands invasion är ett rent övergrepp?

Lämna känslorna åt sidan. "Du" "Vi" " alla" har inte lärt oss ett dugg...

Har JAG ( jag skriver mina egna tankar och åsikter)- konstaterat och tyckt att UA aldrig funnits?

Ser att vi haft en diskussion om huruvida civilbefolkningen i Donbass vill tillhöra UA eller Ryssland och huruvida förtryckta de upplevt sig att vara (även dokumenterat) från UA:s regering.

Bandera var inte ryss utan född i Staryi Uhryniv, Österike/Ungern. Vad menar du?

Konstaterandet av Banderas roll och azovz existens i UA ger mig iaf en rimlig förklaring till Putins "nazi paranoia"... b.l.a

Tolkar du mina inlägg som ett hejja-rop för hur Ryssland agerar får du nog gå tillbaka till mina andra inlägg.
Citera
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
De som mumlar om den starkes rätt och den svage borde lägga sig ned och acceptera sitt öde verkar av någon underlig anledning alltid göra det från en styrkeposition...

Genom historien har de starka alltid försökt förtrycka de svaga och de svaga har fått lida oerhört men ingen despot, diktatur eller imperium har överlevt för alltid. Ukraina kommer besegra Ryssland, det kommer kosta blod och lidande från båda sidorna men ukrainarna är inga slavar och hur gärna du och din sockerpappa i kreml skulle vilja att alla bara föll på mage och krälade i stoftet så kommer så inte ske.

Vänta nu... är inte din analys lite väl enkelspårig? Vem är den starke och vem är den svage i den här konflikten? Det är ju långt ifrån självklart. Jag tycker du borde tänka dig för innan du gör svepande och kategoriska uttalanden om den aktuella konflikten.
Citera
2022-04-17, 00:38
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Där tar nog lilla gubben helt fel, för du skrev så här.

Du påstår alltså något om att det har försiggått övergrepp.

Nu är jag så vänlig att du behöver inte bevisa dem.

Vad vi har sett hittills är alltså att jag har gjort ditt jobb, men vilken tack fick jag för det?

Om du har kännedom om en massa övergrepp kanske det vore en bra idé att berätta om dem för oss, så slipper du ju mitt inlägg redan i förstone.

Kan du motbevisa övergreppen? Fram med bevisen. Jag gillar inte ryssen, men övergreppen är ett faktum.
Citera
2022-04-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är inte så enkelt. Man kan slå ut raffinaderierna, men det skulle nästan garantera ett svar med kärnvapen. Dessutom står Europa still utan rysk olja. All olja från Mellanöstern är inte lämplig i alla europeiska raffinaderier.
Utan att bli alltför teknisk så är alla råoljor inte likadana, och alla raffinaderier är heller inte likadana. Raffinaderier är redan relativt olönsamma, så att spendera massor av pengar på att bygga om raffinaderierna för att därefter kunna köra dyrare oljor som är olämpliga för tex bensinspecifikationerna i EU är ingen bra ekonomi. Och raffinaderierna är privatägda, inte statliga.

Redan i sommar är det till exempel väldigt stor risk för total brist på Asfalt (Bitumen, för att vara exakt) i hela norra Europa.
Förut gjordes den på råolja från Venezuela, men den är under sanktioner från USA, då började man göra den på biprodukter efter raffinering av rysk olja, nu är inte heller den oljan önskvärd.
Samma sak gäller däck, köp era vinterdäck redan nu, för i höst finns det inte många på marknaden skulle jag gissa.

Dessutom kommer nya utsläppsregler för sjöfart nästa år. Dom nya reglerna innebär en fartsänkning för all fartyg som transporterar gods till sjöss, även olja. Det betyder att försyningskedjan som redan nu är så rubbad att den är på gränsen till trasig efter Corona, Suez, och skenande bränslepriser, utsätts för ännu ett enormt slag.

Lägger man ihop allt ovan har man den perfekta stormen inför 2023, där priser kommer skena, tillgången minska, valmöjligheterna blir färre, och de politiker vi har som skall styra upp det hela är helt enkelt inte kapabla att göra obekväma val.
Europa kan ersätta den Ryska olja även om det tar tid att anpassa raffinaderier.
Däremot har världen svårare att ersätta den ryska oljan så troligtvis ändras endast vilka länder den exporteras till.
Någonstans måste man förstå att "väst" är endast ca 13% av världens befolkning och det finns andra marknader som inte har den ekonomiska möjligheten att välja bort rysk export.
Det finns en risk för svält i vissa fattiga delar av världen pga det som sker, en del länder brottas med en större problematik än västs sanktioner mot Ryssland.
Att ersätta rysk olja, gas och export innebär även som du beskriver att andra marknader påverkas allt från konstgödsel till bildäck (köpte nya Nokian Hakkapeliitta för några veckor sedan) osv.
Dyrare energipriser, drivmedel och transporter lär märkas då det är grundstenar för det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in