2022-04-17, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det är en komplicerad fråga, det medges. Jag hävdar att det är Paludan som stått för oordningen, hade han inte varit där och gormat så hade inget skett. Det är Paludans upplopp.

Ja yttrandefrihet är svårt. Det måste trots allt vara något man har att säga. Syftet kan inte vara att enbart provocera en annan grupp av människor, utan innehåll.

Som jag har sagt flera gånger; Hammarbyklacken, de värsta huliganerna, är extremt explosiva personer. När de tågar genom städerna på väg till en match med sina grönvita flaggor är det dubbla led av poliser hela vägen.

Om jag skulle stå längs denna led och urinera på en Hammarbyflagga..... Det går inte att tänka sig vad som skulle hända. Fullständigt otänkbart, staden skulle ligga mer eller mindre i grus. Har jag rätt att göra detta: JA.
Är det bra att jag gör detta: NEJ

Vi har ordningslagens andra kapitel.
Du fattar tydligen inte. Ord är inte våld. Det är essensen i yttrandefriheten. Du får prata, det är tillåtet. Man är inte ansvarig för att någon annan tar till våld om de inte gillar ens ord. Det är inte ett dugg svårt. Det blir svårt för dig, eftersom du ska försöka argumentera för att en människa som inte är våldsam skulle vara ansvarig för andra människors våldsamma handlingar. Det blir jävligt svårt och komplicerat. För oss som bara respekterar allas yttrandefrihet och håller varje människa ansvarig för sina egna handlingar är det lätt och okomplicerat.
Citera
2022-04-17, 00:07
Medlem
MrsEjPKs avatar
Säga vad man vill men Pauldan visar verkligheten.Svensk polis är ett skämt.Morgan Johansson är ett skämt.
I Sverige råder yttrandefrihet så är det och så skall det vara.
Att vi tagit in folk som inte vill förstå detta är ytterligare ett misslyckande.
Jag säger det igen,ge polisen befogenheter att bunta ihop dom,snör dom i häkte och sedan utvisa dom.
Senast redigerad av MrsEjPK 2022-04-17 kl. 00:11.
Citera
2022-04-17, 00:08
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Polisen Björns (som var med i Örebro) inlägg:

Citatet från Evelyn Beatrice Hall: ”Jag gillar inte dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem.” har aldrig varit närmare sanningen än de senaste dagarna.
Polisens uppgift vid demonstrationer och manifestationer är att värna om vår grundlagsskyddade yttrandefrihet och demonstrationsfrihet. I ett demokratiskt land ska man kunna uttrycka sin åsikt utan risk för förtryck, hot eller våld.
Polisen lägger inga värderingar i vilken åsikt det är, vi värnar rätten att uttrycka den. Polisen skyddar inte och står bakom åsikten utan bara rätten att få uttrycka den.
De senaste dagarna har demokratin och grundlagarna fått sig en rejäl törn.
När vi har försökt att svara upp för yttrandefriheten och demokratin har vi mötts med ett våld jag aldrig har mötts av tidigare. Torsdagens kravaller i Linköping och Norrköping och fredagens kravaller i Örebro kan närmast beskrivas som en krigszon.
Bilar har satts i brand, vi har mötts av stenkastning och ett helt ursinningslöst våld. Ett våld så kraftigt att man har varit osäker på om man ska komma därifrån med livet i behåll. Flertalet poliser och civila har skadats och egendom för enorma summor har förstörts.
Stenen som kastas mot polisen i hjälm och uniform kastas inte bara mot en polis. Den kastas mot en pappa som ser fram emot att få fira påsk med sina barn. Den kastas mot en mamma som innan jobbet har kramat om sina barn och lovat att komma hem igen.
Våldet och stenen som kastas skadar inte bara oss, den sätter vår yttrandefrihet och demokrati ur spel.
Vi kan inte acceptera våldet. Vi måste stå upp för demokratin och yttrandefriheten.
I ett land som Sverige ska det inte behöva ske med livet som insats!

En polis jag respekterar med hela mitt hjärta, riktigt bra skrivet! Skönt att det finns poliser som Björn, som faktiskt står upp för det som vi svenskar tagit för givet i alla dessa år men som hotats på senare tid. Tack Björn!
Citera
2022-04-17, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Ja, vissa gör det.

Varför folk "flyr" till väst är för att allt är tillåtet och gratis, ingen säger emot. Det finns ingen moral kvar i väst, man gör som man vill och man kommer undan med det. Därför är problemen här.

Hade man sagt till en början, kom inte hit övh, eller ha som krav att man ska bete sig, hade det inte varit några problem. Men vi har ändå ondskan inifrån att strida emot, den äckliga PK-lobbyn och vänstern.
Dom flyr från sina sharialagar hit för att ta del av friheten och att allt är gratis. Då kan knappast sharialagar vara bättre. Det är en direkt motsägelse.
Det andra håller jag med om. Högre krav och striktare regler.
Citera
2022-04-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Här ser man också vänsterns sätt att rapportera om händelsen.
En människa gör något fullt lagligt, och en hel hord människor gör något olagligt och livsfarligt.

Svt text:s rubrik: ”Högerextremist brände koraner i malmö”.

Håll era barn borta från svt så långt det bara går.
Ja Svt är ofta vidriga med sin helt uppenbara vänsterpropaganda. Det är äcklande att tvingas betala för skiten. Enligt demokratiparagrafen som de förhåller sig till finns det lämpligt nog också många undantag angående kravet på opartiskhet. Tror dock att epitetet högerextremist är ganska urvattnat vid det här laget.
Citera
2022-04-17, 00:11
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Dom flyr från sina sharialagar hit för att ta del av friheten och att allt är gratis. Då kan knappast sharialagar vara bättre. Det är en direkt motsägelse.
Det andra håller jag med om. Högre krav och striktare regler.
Precis, de flyr för att få frihet - göra exakt vad de vill, när de vill, hur de vill. Sharialagar är bättre för samhället och ordningen, inte för individens anarkismtendenser (till skillnad från västvärlden).
Citera
2022-04-17, 00:12
Medlem
Buss brinner på Rosengård, så ni vet så är det inte slut i Malmö!
https://www.sydsvenskan.se/2022-04-16/direktrapportering-fran-oroligheterna-i-landskrona-och-malmo
Samt också https://www.sydsvenskan.se/2022-04-16/skottlossning-i-malmo--en-skadad-hittad - person skjuten (långsökt, men osäker om det har o göra om samma sak)
Senast redigerad av spark040 2022-04-17 kl. 00:16.
Citera
2022-04-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Inte läst tråden, bara sett nyheterna.
En fråga.
Alltså en sak jag inte förstår är varför dessa ungdomar reagerar så starkt på koranbrännandet.
Det generella intrycket man får är inte att det var djupt troende muslimer som kastade stenarna..
De intervjuade en ung kille på nyheterna som sa att han var muslim. Han sa att han tyckte att de betedde sig fel när de gav sig på polisen. De som kastade sten och bråkade kändes ju inte direkt som samvetsgranna religiösa. Det generella intrycket jag får är inte att de som var mest aggressiva var de som var mest kränkta av koranbrännandet.

De som bråkade var väl personer som fick en ursäkt/svepskäl för att bete sig så.

Att bränna koranen är något som muslimer blir väldigt kränkta av, för mig är det ofattbart men jag är inte mycket för religion. Tyvärr får vi leva med mer sånt religiöst dårskap framöver. Men jag behöver inte bränna koraner eller rita deras profet, så att så länge som det stannar där kan jag ignorera det.

Men att muslimer blir väldigt upprörda av det är förväntat. Sen tror jag att dessa ligister lever inte som muslimer, men många har muslimska föräldrar osv. Dom ser sig säkert som muslimer ändå. Men framförallt är dom kriminella avskum som hatar samhället och polisen.
Citera
2022-04-17, 00:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Precis, de flyr för att få frihet - göra exakt vad de vill, när de vill, hur de vill. Sharialagar är bättre för samhället och ordningen, inte för individens anarkismtendenser (till skillnad från västvärlden).
Uppenbarligen är det inte bättre, då hade man inte flytt. Samhället består av individerna, flyr dom finns inget samhälle kvar. Att förespråka sharialagar i tron att det fungerar när flera exempel tyder på massflykt från sharialagar hit till friheten går liksom inte ihop...
Citera
2022-04-17, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jo det tycker jag. Att häda religion har inget med yttrandefrihet att göra, och många helt öppna och demokratiska länder har regler just att man inte ska häckla andras religion.

Om man lyssnar på vad Paludan vrålar i sin megafon så har det ju inget med yttrandefrihet att göra. Det är en barnslig blandning av könsuttryck och hat, som bara har ett enda syfte, att kränka en av våra världsreligioner. Det är så sjukt att detta ens kan få förekomma, så jag kan definitivt skriva under på en justering av lagen som förbjuder denna typ av provaktiva barnsligheter som inte har något med yttrandefrihet att göra.
Varför ska religioner ha speciallagstiftning som andra ideologier inte har?
Yttrande och demonstrationsfrihet innebär att man får kritisera, provocera, håna, utmana ideologier man inte gillar.
Ska vi inte få göra det med kapitalism, kommunism, liberalism etc, och då inte minst det som är den förhärskande ideologin i ett samhälle?

Varför ska ideologier som har fantasier om påhittade övernaturliga väsen, som de säger stödjer deras ideologi, ha särställning? De har precis som andra ideologier idéer hur samhället skall organiseras, styras och hur människor bör/ska leva.

Yttrande och demonstrationsfrihet är grundlagsskyddat, ordningslagen som gäller för tillstånd är inte överordnad grundlagen. När en demonstration urartar kan förstås polisen ingripa för att återställa ordningen och skydda övriga medborgare.

Skulle man behöva tillstånd från överheten för att nyttja sin yttrande och demonstrationsfrihet har men inte denna frihet.
Typ AFA m.fl. som motdemonstrerar mot t.ex. NMR söker aldrig tillstånd, de använder sig av denna frihet och rättighet, att det sen urartar i våld är en annan sak.

Även enfaldiga idioter har yttrande och demonstrationsfrihet. Än så länge.
Citera
2022-04-17, 00:18
Medlem
TonyMoontanas avatar
Upplopp i stadsdelen Rosengård i Malmö Just nu, flera bränder runt om i Rosengård och många arga demonstranter. Fullt med polisbilar. Bland annat en stadsbuss som brinner och flera ungdomar kastar sten mot polis och brandkår
Citera
2022-04-17, 00:19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Skulle då sannolikt pingstvänner, sverigedemokrater, moderater och sjundedagsadventister kasta gatstenar och elda bilar?

Troligen nix va? detta är ett bekymmer som är förknippat med muslimer
Däremot skulle säkerligen moskéer och bönelokaler vandaliseras. En och annan imam skulle nog få ta emot dödshot också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in