2022-04-17, 00:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Förlåt men jag förstår inte din frågeställning, vad menar du?

Att Rysslands plan är att ta över UA och expandera har jag svårt att tro. Att skapa en buffertzon för att markera och skydda sig, ja. Vem är väst att bestämma över ett annat land och tränga sig på?

Men jag förklarade tydligt.

Enligt vad vi har lärt oss i tråden fanns det inget Ukraina och folket är ändå ryssar, så hur skulle några ukrainare kunna ha gjort något?

Slutsatsen är att antingen var Bandera ryss, eller så är Ukraina en stat lika god som någon annan.

Alla vet också vilka som tränger sig på. Det är Ryssland och Putin och det började 2014.

Och ja, jag skall be om ursäkt för att jag tog ett argument som du kanske inte har framfört själv, men jag tyckte också det var tydligt genom att skriva att vi har lärt oss i tråden.

Men vad tycker du nu, gör existensen av Bandera att du blir glad över Rysslands mördande och våldtäkter i nutid, eller kan det vara så att Rysslands invasion är ett rent övergrepp?
Citera
2022-04-17, 00:02
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Point takin'. Fråga inte utan att själv svara på min fråga. Så endast för att detta händer i vår direkta närhet är det mer angeläget, är det så du menar? Av vilken anledning tycker du att Ryssland helt plötsligt bestämde sig för att agera? För att återinföra Sovjet-imperiet 2022?

För att Putler är galen? Enda svaret som är rimligt för mig.

Förmodligen också för att han är livrädd för NATO/USA vilket han efter sina truppers insats i Ukraina bör vara. Men då se som bästa alternativ att anfalla sin granne är svårt att förstå.
Citera
2022-04-17, 00:03
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Som sagt, ryssar startade Donbass-kriget och orsakade 14 tusen människors död.
Azov bestådde huvudsakligen av östukrainare varför språket i bataljonen var ryska. Azov grundades 23 dagar efter att ryssarna startade kriget.

Nej ryssarna bara försvarade sina liv, för de inte vill bli ihjälbrända som de i Odessa.

Dom vill ha kvar sina demokratiska rättigheter inom Ukraina. Vilket nekats av Kiev bestämt i över 8 år.
Citera
2022-04-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Tyvärr. Källan är underkänd. Wikipedia är utsatt för påverkanskampanjer. Jag önskar vetenskapligt källmaterial. Peer-reviewed.
Då får sjölejonet leta efter det själv och återkomma.
Citera
2022-04-17, 00:04
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Here we go, nu var helt plötsligt alla vackra ord om att "lära sig" och vad mer du nu svamlade om kastade ut, och det "rimliga" är att Väst böjer sig för de ryska obefogade kraven om att Ukraina inte har rätt att välja den väg de själva önskar. Varför skulle Ryssland få bestämma detta?

Du får gärna undervisa mig! Att väst ska böja sig har jag ändå inte sagt! Om du inte gillar vad jag säger så får du presentera dina argument! Vi befinner ju oss i Sveriges främsta diskussionsforum, så låt oss dra nytta av detta, och lära oss av varandras åsikter! Låt höra!
Citera
2022-04-17, 00:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Wiki är ju ingen trovärig källa. Det har ju Wiki själva sagt.

Men det är en introduktion och länkar till undersökningar.

Fast du har säkert bättre källor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Väldigt lång, tänker varken försöka besvara hela eller avfärda med att skrika ryssstroll.

Europa är nog chockade över Rysslands sätt att reagera på upplevda hot. Speciellt Tyskland och Italien kan man tänka. Sen är det historia i det också. Ryssland har bettet sig väldigt sovjetiskt i det här vilket säkert hänger ihop med Putins ålder och bakgrund. Många såg nog inte allvaret i det innan. Förväntade sig att Ryssland skulle bete sig mer som ett vanligt land, dvs fortsätta sälja olja och gas, ganska trygga med alla sina kärnvapen.

Sen att ett land styrs av en person så länge och på det sättet. Putins egen världsbild påverkar nog. Jag tror det svider när UA vänder sig bort från Ryssland. Oavsett om det innebär ett riktigt militärt hot eller inte.
Man måste kunna se det från rysk synvinkel för att förstå bättre. Jag läste häromdagen Putin långa artikel gällade Ukraina. Alla skrev att det var ett bevis att Ryssland vill bli ett nytt Sovjet och skulle invadera fler länder. Det var inte vad Putin beskrev utan han gav oss en liten historielektion om Ukrianas flytande gränser genom tiderna, och även Rysslands naturligtvis. En intressant synpunkt han hade är att om de forna då villiga sovjetstaterna nu svär sig fria från ansvar så kan dom också rulla tillbaka sina gränser till 1922. Det var det närmaste jag kom "sovjetexpandering" som andra märkligt nog uppfattade texten som.

Vad Putin egentligen vill och ville var att bevara de vänskapliga kontakterna med de slaviska folken som delar språk och kultur (Belarus, Ryssland och Ukraina), att återgå till relationen före kuppen 2014. Han hyllade det Ukrainaska folkets hårda arbete och potential och saknade det historiskt täta samarbetet vad det gäller handel och utveckling. Han liknade relationerna med Tyskland och Österike och andra länder som delar kultur och språk. Väst slog medevetet in en kil mellan folken med hjälp av Ukrianas ultranationalister i väster och NATO. Det enda sättet som Putin tydligen fann för fred i Donbas och långsiktigt en bättre relation folken emellan var att gå in i Ukriana och slå ner hatet ultranationalisterna förgiftar folket med. Som vi ser blev det inte riktigt så enkelt utan allt verka eskalera men han gjorde väl ett sista försök.

Det här är tyvärr inte bara Putins världsbild utan delas av många ryssar.

För att kunna vinna mot en stark fiende så måste man förstå fienden och det gör inte väst. Vår möjliga nästa diktator i Ukraina, Oleksiy Arestovych, gör det och han spelar ut oss fullständigt med hjälp av den obegåvade Zelenskyj.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Inte ett så dåligt dagsverke väl. Ytterligare en dag när Röda Armén alltså inte lyckas avancera ens en meter. Ser fortfarande ingen rysk offensiv nånstans.

Nä det ser snarare ut så här på flertalet ställen i öster. Vita armbindlar som lägger ner vapnen.

https://twitter.com/i/status/1515422548925767689
Citera
2022-04-17, 00:06
Medlem
Se där ja, nu börjar det yras om påstådda kemiska vapen igen. Var bara en tidsfråga.

Citat:
"Ampules with chemical agents, including sarin, found in a village of Bilky, Sumy region, after the retreat of Russian military. This was stated by Yuri Bova, the mayor of Trostianets town in Sumy region. He said Ukraine's security services SBU are investigating"
https://twitter.com/olgatokariuk/status/1515396533935558658
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Nej ryssarna bara försvarade sina liv, för de inte vill bli ihjälbrända som de i Odessa.

Dom vill ha kvar sina demokratiska rättigheter inom Ukraina. Vilket nekats av Kiev bestämt i över 8 år.

Som sagt, ryssar startade Donbass-kriget och orsakade 14 tusen människors död.
De anföll Sloviansk, Kramatorsk, Avdiivka, Mariupol etc och tvingade Ukraina att försvara människorna som bor där.
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Väst hamnar dock i ett knepigt dilemma om Ryssland skickar en eller ett par kärnvapenstridsspetsar mot ukrainska städer. Ska de gå in med konventionella styrkor? Svara med samma mynt och skicka lika många stridsspetsar mot ryska städer? Eller sända iväg allt de har och ödelägga Ryssland? Det finns nog individer i den ryska ledningen som kalkylerar med att väst inte gör något av detta. Därav lockelsen att tillgripa kärnvapen om krigslyckan inte vänder eller en fredlig överenskommelse nås.

Det blir definitivt ett slut för Ryssland som stat då alla hämningar släppt och världen tvingas svara. Inget land går säkert om Ryssland är villiga att använda massförstörelsevapen i ett invasionskrig man själv startat.

Det blir en samordnad attack mot alla strategiska ryska mål.
Citera
2022-04-17, 00:07
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men det är en introduktion och länkar till undersökningar.

Fast du har säkert bättre källor

Det var ju du som påstod något, och har därmed bevisbördan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in