2022-04-16, 23:28
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Nyreggat konto som dyker upp och skall försvara rysslandsinvasion och ifrågasätta de självklara svar du fått i tråden. Ryssland attackerade ett annat land och bombar sönder det totalt. Massmördar, våldtar och torterar befolkningen, dvs beter sig som ryssar i krig brukar göra.

Att då blanda in denazifiering, usa etc för att förvilla i tråden har vi redan sett 100 gånger börjar bli tröttsamt. Ryssland kanske vinner kortsiktiga konflikten, men även detta verkar mindre troligt ju längre kriget pågår.

Sanktionerna kommer dock fortgå länge. Att några ryssar inte kan få senaste iphone,dator eller resa på semester bekymrar nog ingen.

Vänta nu. Jag har inte på något sätt försvarat Rysslands invasion av Ukraina. Däremot uppfattar jag debatten i den här tråden som oerhört ensidig och enkelspårig. Om du nyanserar dig lite och släpper hatretoriken så kanske vi kan ha en intressant diskussion? Det är väl det som är meningen med forumet?
Citera
2022-04-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssarna i Donbas? Vad hände med dem 2014-2022? Jag tar som sagt inte ställning i konflikten. Däremot tycker jag att all fakta ska upp på bordet. Även Azov-bataljonens övergrepp mot rysk minoritet i östra Ukraina.

14 000 döda civila etniska ryssar. Det var det som hände. Men det har man förstås glömt.
Citera
2022-04-16, 23:29
Medlem
Snapcounts avatar
Nya brittiska gåvor på väg :

23:22

Johnson lover Ukraina pansrede kjøretøy Storbritannia vil sende pansrede kjøretøy «i løpet av de nærmeste dagene», lover statsminister Boris Johnson.

Johnson har forsikret president Volodymyr Zelenskyj at Storbritannia «vil fortsette å levere midlene Ukraina trenger for å forsvare seg», heter det i en uttalelse fra Downing Street lørdag kveld.

I en telefonsamtale snakket de to lederne også om behovet for en langsiktig løsning for Ukrainas sikkerhet.

https://www.nrk.no/nyheter/

Finner dock inget på engelska sidor än, om vad slags "bepansrade" grejer som skall vara på väg denna gång..
Citera
2022-04-16, 23:29
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Skulle NATO gå in vore det slut på en vecka.

Att NATO skulle utgöra ett reellt militärt hot mot Ryssland om så alla deras grannländer ansluter sig är självklart helt absurt. Dock utgör NATO självklart ett hot mot Rysslands ambitioner att invadera och ockupera länder i syfte att bygga ett imperium. Det är ungefär som att jag tycker det är oacceptabelt om min granne installerar ett larm eftersom jag till sommaren kanske vill bryta mig in i hans garage och sno en gräsklippare.
Citera
2022-04-16, 23:30
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Jag försvarar verkligen inte Rysslands invasion. Jag är här för att förstå och diskutera. Frågan är inte så enkel som många vill göra gällande.

Jo, för alla som inte är Pro ryska är frågan enkel. ett land har invaderat ett annat.
Citera
2022-04-16, 23:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ryssarna i Donbas? Vad hände med dem 2014-2022? Jag tar som sagt inte ställning i konflikten. Däremot tycker jag att all fakta ska upp på bordet. Även Azov-bataljonens övergrepp mot rysk minoritet i östra Ukraina.

Vilka inte verkar vara så många. Går du till wiki om kriget finner du information om ett våldtäktsfall och det är ungefär det.

Ryssarna där hade sammantaget ett rent helvete. De blev offer för Putins expansionsplaner och fick se ryska förband dyka upp.

Totalt sett har miljoner stuckit från området i en konflikt som startades av GröFaZ i Kreml.
Citera
2022-04-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
14 000 döda civila etniska ryssar. Det var det som hände. Men det har man förstås glömt.

källa?

annars så är det ju mest stridande i den siffran, och det är främst ukrainare som dödats, inte ryssar (vilket kanske inte är så konstigt, ryssarna dödar ju ukrainare i ukraina, inte i ryssland)
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Att NATO skulle utgöra ett reellt militärt hot mot Ryssland om så alla deras grannländer ansluter sig är självklart helt absurt. Dock utgör NATO självklart ett hot mot Rysslands ambitioner att invadera och ockupera länder i syfte att bygga ett imperium. Det är ungefär som att jag tycker det är oacceptabelt om min granne installerar ett larm eftersom jag till sommaren kanske vill bryta mig in i hans garage och sno en gräsklippare.

Bra förklarat, tyvärr biter inte verkligheten på alla rysstroll här.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
14 000 totalt, soldater inkl civila från båda sidor. Omkring 10k soldater och 4k civila enligt de senaste uppgifterna. Sluta ljug.
Tysk källa baserad på FN rapport:
https://www.dw.com/en/fact-check-russia-falsely-blames-ukraine-for-starting-war/a-60999948
Senast redigerad av BonerBatman 2022-04-16 kl. 23:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Betyder det att ryssälskarnas snack om att det är samma sak som Ryssland och en ny stat inte är sant?

Förlåt men jag förstår inte din frågeställning, vad menar du?

Att Rysslands plan är att ta över UA och expandera har jag svårt att tro. Att skapa en buffertzon för att markera och skydda sig, ja. Vem är väst att bestämma över ett annat land och tränga sig på?
Citera
2022-04-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Möjligt, samtidigt så kommer östförerag och Ryssland själv troligen gynnas av alla uppbyggnadskontrakt, råvarorna hämtas ju lokalt..
Du har uppfunnit ett nytt ekonomiskt system, där ryssarna skall bygga upp det dom själva har bombat sönder och om jag förstår dig rätt så är det andra som gladeligen betalar eller var kommer pengarna ifrån?
Citera
2022-04-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
källa?

annars så är det ju mest stridande i den siffran, och det är främst ukrainare som dödats, inte ryssar (vilket kanske inte är så konstigt, ryssarna dödar ju ukrainare i ukraina, inte i ryssland)

Kiev-regimen har hållt på med avryssifiering av östra Ukraina sedan 2014. Känner du inte till är det ditt problem, bara googla. Vill du kanske ha källa på att jorden är rund också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in