2022-04-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Stämmer det ens? Visst, långt ifrån allt de säger är lögn - men tillskillnad från exempelvis Pentagon drar de sig inte för rena lögner. (Pentagon förlitar sig ju mer på vaga formuleringar - "enligt någon källa" - och sedan sprider medier vidare informationen som sanning.)

Det ligger väl i linje med vad de hotat med senaste tiden. Bättre än kärnvapen som alla gissade här iaf.
Citera
2022-04-16, 20:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Han levererar ju mest andra personers upplevelser. Hur personer "upplever" saker är ju som bekant ofta motstridigt. Säkerligen har Lancasters t ex ofta fel om var verkanseld kommer ifrån, liksom dina vänner också skulle ha det. Så det du ser i hans videos är ju inte objektiva fakta. Det är hur människor har upplevt kriget.

Håller med om vad någon annan skrev; om han är lönad utan att uppge det, så är det suspekt.

Men det viktigaste är att man får ut något av att skimma 10-15 intervjuer han gör om man är intresserad av kriget; hellre det än att se ännu en video med några talking heads på CNN som pratar om vad Putin vill eller hur kriget går.

Men det är inte rätt att jämföra dessa två informationskanaler.

Lancaster skall förstås jämföras med liknande information från Ukraina.

En fråga du kan ställa dig är den här - om Lancaster är någorlunda neutral - varför har man så svårt att finna material som han har filmat på mark kontrollerad av Ukraina?

Det har gått åtta år och han borde ha kunnat ge sig in i sådana områden någon gång.
Citera
2022-04-16, 20:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror han är betydligt närmare "väldigt naiv" på en skala mellan dina två poler. Det gör honom förvisso till ett möjligt verktyg för andra som driver propaganda (vilket säkerligen händer), men det gör honom också intressantare för oss som vill hitta våra egna analyser.

Du menar, som vill tycka att det är bra att Ryssland invaderar och mördar, våldtar och plundrar.

Ja, det har du nog rätt i.
Citera
2022-04-16, 20:57
Medlem
Får känslan av att ju längre tid kriget tar ju grövre vapen kommer Putin-aset använda
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men det är inte rätt att jämföra dessa två informationskanaler.

Lancaster skall förstås jämföras med liknande information från Ukraina.

En fråga du kan ställa dig är den här - om Lancaster är någorlunda neutral - varför har man så svårt att finna material som han har filmat på mark kontrollerad av Ukraina?

Det har gått åtta år och han borde ha kunnat ge sig in i sådana områden någon gång.

Jag håller med dig om att man inte ska jämföra CNN med Ukraina, min poäng är att man ska ha en informationskonsumtion som är som en matpyramid, och den ska gärna innehålla 20% Lancaster-figurer, om du förstår metaforen.

Jag har aldrig sagt att han är neutral, snarare tvärtom. Men jag tror att man själv ska göra den mixen. Istället för att hitta en nyhetskälla som är neutral (vilken sådan källa finns i denna konflikt) så ska man mixa själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Har inte sett ryssarna släppa siffror på ukrainska förluster innan, inte för att jag drar någon större tilltro till dem; Om möjligt är de ännu mindre tillförlitliga än ukrainsk statistik över ryska förluster.
Men det funkar som ett tak.
Om du läser källan så framgår mer information.
Om man ska titta är de siffror som Ukraina presenterar om ryska förluster så är det alltid +200, +300, +100, du ser aldrig en exakt siffra t.ex 153.
Över den tid som siffrorna presenteras så finns det orsak att fundera på om dagliga avrundningar med tiden kan ha orsakat en siffra som är felaktig men då det saknas underlag om hur avrundningarna sker så vet man inte.
Citera
2022-04-16, 20:58
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Russian MoD reports the amount of western weapons onboard of the military transport plane that was shot down was large

intressant om detta stämmer då.

Synd bara att UA inte haft något plan i luften där och då i Odessa för ryska MoD

Citat:
In a very weird claim, as no Ukrainian transport planes in the region recently

Russian ministry of Defense claims Ukrainian transport plane with weapons shot down near Odesa https://liveuamap.com/en/2022/16-april-russian-ministry-of-defense-claims-ukrainian-transport #Ukraine

https://mobile.twitter.com/Liveuamap/status/1515383241326350337
Citera
2022-04-16, 20:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Skrivs nu i Norsk media at ryssland hävdar at de skjutit ned et transportplan med västliga vapenleveranser vid Odesa. Tycker väst/Ukraina er lite bakpå med forsiktighetsåtgärder t.ex i samband med leveranser om detta visar sig korrekt.

Känns osäkert dom skulle flyga in vapenlaster i stället för utspridda marktransporter.
Citera
2022-04-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men då ryssland behöver cash money så måste dom sälja …

Men da Europa behover rysk olja/gas sa maste dom kopa.

Rubeln pa samma niva som innan sanktioner. Bra klirr i kassan nar Europa maste kopa rysk olja/gas.
Citera
2022-04-16, 21:01
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att man inte ska jämföra CNN med Ukraina, min poäng är att man ska ha en informationskonsumtion som är som en matpyramid, och den ska gärna innehålla 20% Lancaster-figurer, om du förstår metaforen.

Jag har aldrig sagt att han är neutral, snarare tvärtom. Men jag tror att man själv ska göra den mixen. Istället för att hitta en nyhetskälla som är neutral (vilken sådan källa finns i denna konflikt) så ska man mixa själv.

Blir inte det tokigt då? då väger du ju information som är omöjlig att verifera mot information som veriferas av flera av varandra oberoende källor.

det är som att hålla sig till "kostcirkeln" men naturligtvis dricka en flaska klorin ibland för det sa en snubbe på facebook botar covid-19 (det har ju dessutom hänt....)
Citera
2022-04-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Synd bara att UA inte haft något plan i luften där och då i Odessa för ryska MoD

https://mobile.twitter.com/Liveuamap/status/1515383241326350337

Ajdå. har ryssarna sänkt sitt eget fartyg och skjutit ner ytterligare ett av sina egna plan på samma vecka...

tur att VDV är ryssas, annars hade jag faktiskt varit tvungen att tycka synd om dem...
Citera
2022-04-16, 21:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:

För en någorlunda korrekt bild är det förstås bra att konsumera så mycket som möjligt.

Det han producerar existerar och kan alltid vara intressant på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in