2022-04-16, 17:19
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men nu kan ju ryssarna åka och besöka de ockuperade områdena på semester så det finns ju ingen större anledning att åka utomlands längre.

Låter toppen! Förslag till reseguiden kan vara att man tar med egen hjälm och mat och ser upp för ilandspolade hjältemodiga matroslik från undervattensrobotkryssaren Moskva när man badar!

Tror de enda ryska turister vi kommer se kommer vara ryssar som är bosatta i väst. Blir nog svårt att turista här med alla sanktioner. Får ryssar fortfarande turistvisum hit? Någon som har koll?
Citera
2022-04-16, 17:21
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har gått rykten om Izium och Röda Arméns kniptångsmanöver i flera veckor och nu kan de vara på gång med ett nytt försök. Jag tror inte de har kraften att lyckas dock.

https://twitter.com/HeliosRunner/status/1515337545323892741

Ryssarna har väl dock lyckats expandera sitt brohuvud väsentligt sedan de inledde den attacken? Även om det går långsamt.

Tyvärr verkar även den ukrainska offensiven för att återta Kherson ha gått i stå. Eller väntar de på ytterligare förstärkningar?
Citera
2022-04-16, 17:21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Nivån på Lancaster. Han är antingen väldigt naiv eller väldigt köpt. Intressant att se hur hans "reportage" håller för granskning.

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/
Jag tror han är betydligt närmare "väldigt naiv" på en skala mellan dina två poler. Det gör honom förvisso till ett möjligt verktyg för andra som driver propaganda (vilket säkerligen händer), men det gör honom också intressantare för oss som vill hitta våra egna analyser.
Citera
2022-04-16, 17:22
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När det gäller Moskvas inställning så tror jag det jag tror efter att ha jobbet med ryssar ett par decennium.
Gällande Landcaster så kan jag bara bedömma hans reportage genom de drygt 7 åren jag följt honom, och det är inte trovärdigt. Dessutom så ljuger han rätt ut gällande hur han är finansierad.

Självklart är han finansierad och skyddad av Kreml som låter honom befinna sig där. Azov hade om de kommit åt honom gjort honom till en sylta om man lyssnar och försöker tro på baggebo med flera.
Citera
2022-04-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Första inlägget i tråden från din sida, så skriver du ett av de bästa inläggen som skrivits i tråden. Snyggt jobbat!

När det gäller Lancaster så är det just råmaterialet som är intressant. Han tar sig dit få andra gör och han får kommentarer och bilder kring allt möjligt. Man får arbeta själv hela tiden med att kontextualisera, vilket jag bara tycker är bra. Jag hatar den här "skriva på näsan"-attityden som så ofta kommer från mer "professionell" journalistik, där det för mig alltid är uppenbart att de vill få mig att tycka en viss sak i en viss fråga. Noga redigerat och klippt. Nej Lancaster kastar sig ut och ger oss det materialet vi behöver för att skriva våra egna reportage. Det du skriver om "diskbänksrealismen" är också klockrent. Sen får man inse att han måste samarbeta med den ryska/DPR-krigsmakten för att få tilltråde till vissa områden, och det kan också påverka vilka han kan prata med. Ibland ser man att det är ett gäng journalister som liksom vallas in i ett visst område för att dokumentera och intervjua. Har människorna där förberetts på detta och valts ut av ryssarna? Såna frågor ställer man sig hela tiden. Oavsett så är hans grejer väldigt intressanta, och de enda i sitt slag för oss som inte är ryskspråkiga.
Kan förstå din inställning om man är så naiv som du verkar vara.
Lancaster blev överbevisad redan 2015 och har aldrig rapporterat något annorlunda sen dess.
Dessutom ljuger han obehindrat gällande sin finansiering, då han påstår att han är privat finansierad trots att det är klarlagt att han är anställd av Kreml.
Pojkar lär er lite om källkritik.
Citera
2022-04-16, 17:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har gått rykten om Izium och Röda Arméns kniptångsmanöver i flera veckor och nu kan de vara på gång med ett nytt försök. Jag tror inte de har kraften att lyckas dock.

https://twitter.com/HeliosRunner/status/1515337545323892741

Utgår de från Izum och avancerar rakt ner till Donetsk så blir det ju en inneslutning, inte så stor men tillräckligt många av Ukrainarna kan ju fastna i den grytan, nu tror jag att Ukrainarna är beredda och kommer att mota Olle i grind men det kan kosta, vi vet ju nästan inget om vad Ukraina har till buds vid fronten, manskap självklart men hur mycket krigsmateriel?

Det flödar ju in nya avancerade vapen men hur mycket har de lyckats placera ut och fördela.
Citera
2022-04-16, 17:23
Medlem
at0m3ns avatar
Fy fan det klippet på Expressen när Zalensky blir tillfrågad om kriget osv så börjar han nästan att gråta när dom talar om barn osv, han säger bland annat att han själv är förälder och känns som att han nästan bryter ihop. Synd vi fortfarande krigar
Citera
2022-04-16, 17:25
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det kommer bli väldigt skönt att slippa ryssarna på rivieran och solkusten i framöver. Skräpiga, stökiga, fulla, gräslig smak och alldeles för högljudda. Lite som WT-britter.

Och innan någon med för trång förhud blir upprörd över det jag skrev: jag umgås en del med ryssar i Sverige. Smarta och trevliga ryssar som lämnade landet för många år sedan. Det är inte samma sorts ryssar som turistar i Europas societsområden.
Lite som en destillation, de finaste ångorna lämnar mäsken först, kvar blir sist bara finkel.
Citera
2022-04-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Fy fan det klippet på Expressen när Zalensky blir tillfrågad om kriget osv så börjar han nästan att gråta när dom talar om barn osv, han säger bland annat att han själv är förälder och känns som att han nästan bryter ihop. Synd vi fortfarande krigar
Vi som vi i Ryssland?
Citera
2022-04-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Svenskar är sjukt rasistiska
Inte riktiga svenskar vi är toleranta och utan mindervärdeskomplex...
Citera
2022-04-16, 17:26
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vi som vi i Ryssland?
Nej men allt som sker i världen i Indien mot muslimer i Kina, i Ukraina nere i Syrien och ja överallt egentligen. Det är tragiskt.
Citera
2022-04-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Ja vad kan man säga! Han är en skådespelare, inte särskilt bra dock .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in