2022-04-16, 19:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Då kanske vi skall låta de folkvalda ukrainska parlamentarikerna och presidenten få bestämma den saken eller? Och de verkar ju tämligen eniga och tydliga.

Det är en svag stat, ingen fungerande demokrati. De i DPR-Donbass har i praktiken inte fått rösta. Där är ingen vettig pressfrihet. Etc. Ryssland är ett skitland. Och Ukraina är, trots att väst försöker sminka grisen, också ett skitland, ingen vettig demokrati.

Zelensky blev vald på att sluta fred t ex, det är därför han fick 70% av rösterna. Folket (for whatever it is worth) ville just undgå detta idiotiska krig. Menmen, det är off-topic i förhållande till trådens ämne.
Citera
2022-04-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Whataboutism 😉

Lever du i total förnekelse? Får du betalt av Kremlin?

Jag frågade vad som går bra för Ryssland.... Hur kan det vara "whataboutism" ?
Citera
2022-04-16, 19:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Lever du i total förnekelse? Får du betalt av Kremlin?

Jag frågade vad som går bra för Ryssland.... Hur kan det vara "whataboutism" ?
Apropå att såväl Ukraina som Ryssland nu tillämpar krigslagar som kriminaliserar all opposition.
Det går inte bra för Ryssland de har skitit i det blå skåpet men mycket talar för att de siktar på långvarigt krig vilket de har resurser för
Det går inte heller bra för Ukraina som får sitt land förstört och de har oxå resurser att fortsätta.
Låsta positioner just nu och jag tror att lösning skulle kunna vara ett fördrag mellan Biden och Putin för att undvika en eskalering. Men det ser mörkt ut.
Citera
2022-04-16, 19:27
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Hur mycket lydstat var de egentligen innan? De hade eget parlament osv. Det var just positionering mot USA och NATO som var haken. Det räcker att gå igenom historik för att se detta.
Jag skulle vara villig att offra NATO inträde om jag riskerade att bli bombad imorgon.
Om det inte innebär omedelbar risk är läget ett annat.
Men du är en kaxig stridspitt så jag anrar att du är beredd att åka till Ukraina och dö . Jag är inte det.

Ryssland är skyldiga till att begå krigsbrott dagligen och du dividerar om din egen säkerhet. Svensk neutralitetspolitik har varit en skam sedan andra världskriget. Varför anklagar du mig för att vara en kaxig stridspitt när jag anser att man har en skyldighet att stå upp för demokratiska värden? Jag har gjort militärtjänstgöring och är beredd att försvara Svensk demokrati med mitt liv ja. Vill jag hamna i den situationen med dödslängtan, nej. Du kanske anser att Ukraina gjort något fel med att vilja bli ett mer demokratiskt land fria från ryskt förtryck det gör inte jag. Ryssland ska inte diktera våra villkor i några frågor överhuvudtaget.
Citera
2022-04-16, 19:29
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en svag stat, ingen fungerande demokrati. De i DPR-Donbass har i praktiken inte fått rösta. Där är ingen vettig pressfrihet. Etc. Ryssland är ett skitland. Och Ukraina är, trots att väst försöker sminka grisen, också ett skitland, ingen vettig demokrati.

Zelensky blev vald på att sluta fred t ex, det är därför han fick 70% av rösterna. Folket (for whatever it is worth) ville just undgå detta idiotiska krig. Menmen, det är off-topic i förhållande till trådens ämne.

Det är en svag stat och en svag demokrati, men på rätt väg och, viktigast, en stat och ett folk i Europa som slåss för sin överlevnad mot de rysk-mongoliska horderna. Absolut inte ett skitland, jag har varit där. Långt ifrån den ryska korruptionen och autokratin.

Zelensky vann på att han hade större trovärdighet i att rensa ut korruption i förhållande till den sittande presidenten. De hade båda fred på valprogrammet, men i båda fallen på premissen att man skulle få tillbaka Krim och utbrytarrepublikerna, hur det nu skulle gå till.

Kriget började med en rysk invasion 2014. 2022 är en ny och mer omfattande fas i samma ryska aggression.
Citera
2022-04-16, 19:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad går bra för Ryssland?

Begravningsentreprenaden.
Citera
2022-04-16, 19:38
Medlem
Citat:
Apropå att såväl Ukraina som Ryssland nu tillämpar krigslagar som kriminaliserar all opposition.
Det går inte bra för Ryssland de har skitit i det blå skåpet men mycket talar för att de siktar på långvarigt krig vilket de har resurser för
Det går inte heller bra för Ukraina som får sitt land förstört och de har oxå resurser att fortsätta.
Låsta positioner just nu och jag tror att lösning skulle kunna vara ett fördrag mellan Biden och Putin för att undvika en eskalering. Men det ser mörkt ut.

Återigen lever du i förnekelse...

Ryssarna siktade aldrig på ett "långvarigt" krig. De trodde de skulle köra över Ukraina på några dagar...

Så blev det inte och nu försöker de koncentrera vad som är kvar av deras militära styrkor till mindre områden...

Sänkningen av "Moskva" visar ganska väl hur kriget går för Ryssland... Hur många liknande skepp har de? 1-2 till?

Det går helt enkelt pissdåligt för Ryssland! Ukraina har momentum och jag är säker på att de kommer driva ut Ryssland även från de små områden de försöker ta.
Citera
2022-04-16, 19:58
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Återigen lever du i förnekelse...

Ryssarna siktade aldrig på ett "långvarigt" krig. De trodde de skulle köra över Ukraina på några dagar...

Så blev det inte och nu försöker de koncentrera vad som är kvar av deras militära styrkor till mindre områden...

Sänkningen av "Moskva" visar ganska väl hur kriget går för Ryssland... Hur många liknande skepp har de? 1-2 till?

Det går helt enkelt pissdåligt för Ryssland! Ukraina har momentum och jag är säker på att de kommer driva ut Ryssland även från de små områden de försöker ta.

Ryssland kommer aldrig att kunna hålla hela Ukraina om de inte bombar sönder landet på ett sätt som till sist gör att resten av världen måste kliva in och försvara landet. Tredje världskriget kan alltså komma om Ryssland inte upphör med attacken. Ryssland har varit ett skitland sedan kommunisterna tog över och borde ha krossats efter andra världskriget när de redan var på knä. Det hade besparat världen mycket lidande.
Citera
2022-04-16, 20:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Lite semantik på frågan "Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?"

Vad är "dåligt"?

Man kan tala om:
1) det går dåligt rent operativt. Når Ryssland sina objectives?
2) hur det går strategiskt, på ekonomisk, diplomatisk och säkerhetsmässig nivå.
3) om det går så dåligt som det beskrivs i medierna.

Mina svar är
1) beror på vilka mål man trodde de hade. Jag tror deras primära mål är att ta Donbass och markera att NATO inte ska utvidga. Det sista är ett rent politiskt mål, men de behöver en bra förhandlingsposition. Jag tycker det är ovisst hur det går här.
2) Strategiskt går det uselt.
3) Det går helt säkert mycket bättre än vad det låter som i media.
Citera
2022-04-16, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion
Ryssland kommer aldrig att kunna hålla hela Ukraina om de inte bombar sönder landet på ett sätt som till sist gör att resten av världen måste kliva in och försvara landet. Tredje världskriget kan alltså komma om Ryssland inte upphör med attacken. Ryssland har varit ett skitland sedan kommunisterna tog över och borde ha krossats efter andra världskriget när de redan var på knä. Det hade besparat världen mycket lidande.

Var Sovjet på knä efter andra världskriget efter att dom krossat tysken och hunnit före jänkarna till Berlin, påstår du det?
Citera
2022-04-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Lite semantik på frågan "Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?"

Vad är "dåligt"?

Man kan tala om:
1) det går dåligt rent operativt. Når Ryssland sina objectives?
2) hur det går strategiskt, på ekonomisk, diplomatisk och säkerhetsmässig nivå.
3) om det går så dåligt som det beskrivs i medierna.

1: Det går utmärkt för Ryssland. Alla förluster har de räknat med!
2: Ryska folket jublar och Putin är rikare än aldrig förr!
3: Självklart går det lika utmärkt som Rysk media säger! Västerländsk media bara gissar.
Citera
2022-04-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katnisse
Var Sovjet på knä efter andra världskriget efter att dom krossat tysken och hunnit före jänkarna till Berlin, påstår du det?

Helt rätt, dom var starkare än någonsin trots 20 miljoner döda!

Citat:
After the war was followed by drought, famine, typhus epidemics and purges. In the famine after the war, people ate grass to keep themselves from starving. In 1959, for the ages of 35 and over, there were only 54 men for very 100 women, with a total deficiency of 12.2 million men.
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-04-16 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in