2022-04-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
😆 Lär väl inte bli så värst många ryska turister i väst i år. Eller detta decennium kanske…
Men nu kan ju ryssarna åka och besöka de ockuperade områdena på semester så det finns ju ingen större anledning att åka utomlands längre.
Citera
2022-04-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I en uträkning där Ukraina vinner är det också det bästa att göra ur humanitär synpunkt. Ge dem utrustning och soldater till en snabb vinst.

Det sämsta som finns är en evig konflikt där folk bara dör utan att man direkt kan skönja någon mening eller rationalitet i det.

Drömmen vore att Ryssland kunde inse hur djävla dåligt det går för dem; liksom Mariupol ännu inte erövrat, och deras brohuvud söder om Izjum har de lyckats utöka med fantastiska 700 meter per dag de senaste 24 dagarna, och den senaste veckan eller mer verkar det knappt ha hänt någonting. Man kan bara tolka det som att förbandens anfallsförmåga är mer eller mindre förbrukad.

Förmodligen kan det komma att dröja flera månader innan vi får se en större rysk offensiv igen, och det är väl högst osäkert att det finns någon politisk vilja till det, men vad vet man med en tokig romantiker som Putin som ledare. Det är inte utan att man påminns om ledare som Napoleon, som förvisso var rationell i krigandet men annars hade sitt huvud bland molnen.

Så här ser nog imperiers fall ut, rakt in i kaklet.
Citera
2022-04-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Det ska bli otroligt skönt att slippa odjuren i sommar och många somrar framöver.
Kommer du inte sakna dom ryska feta männen som drar in sina speedos innanför skinkorna när det ska solas?
Senast redigerad av Sir89 2022-04-16 kl. 17:14.
Citera
2022-04-16, 17:11
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det senaste från ryssen:

” I en spansk bar i Alicante attackerade tre ryska turister bartendern, som hälsade dem med orden "Ära åt Ukraina!"

https://twitter.com/antiputler_news/status/1515332570262781962?s=21&t=ypaBIyue1CBf5NPP35QS0g

Det kommer bli väldigt skönt att slippa ryssarna på rivieran och solkusten i framöver. Skräpiga, stökiga, fulla, gräslig smak och alldeles för högljudda. Lite som WT-britter.

Och innan någon med för trång förhud blir upprörd över det jag skrev: jag umgås en del med ryssar i Sverige. Smarta och trevliga ryssar som lämnade landet för många år sedan. Det är inte samma sorts ryssar som turistar i Europas societsområden.
Citera
2022-04-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ja, det sista som överger människan är hoppet.

ska jag vara helt ärlig så tror jag att du kommer anse att Rysslands enorma brakförlust och implosion som land är nån annans fel och att det är synd om Ryssland.

För det första borde du nog besöka skitlandet, åk till Belgorod eller nån annan stad vi hör i flödet och se hur jävligt dom har det.

Sen borde du fundera på vad det beror på att du kan sitta i Sveirge och kasta skit på Sverige och USA.
Svaret är att du är i en demokrati och försöker du göra det i Ryssland, alltså kritisera landet du är i, då åker du i fängelse.

Bara det borde ju vara tillnyktrande.
Citera
2022-04-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Titta på de intervjuades kroppsspråk m.m.

Sedan kan man förstås fundera över om makten i Moskva är så enormt korkade att de ger sitt sitt stöd till mord och våldtäkter på civila.
När det gäller Moskvas inställning så tror jag det jag tror efter att ha jobbet med ryssar ett par decennium.
Gällande Landcaster så kan jag bara bedömma hans reportage genom de drygt 7 åren jag följt honom, och det är inte trovärdigt. Dessutom så ljuger han rätt ut gällande hur han är finansierad.
Citera
2022-04-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ska vi ha tillbaka Norge då? i omröstningen 1905 röstade 99.95% för upplösning! och Sverige hade inte ens allmän rösträtt då. Men det tycker du är rimliga siffror?????

Men inte när Krim hade omröstning och 96% röstade för att bli en del av Ryssland? skulle du påstå att dagens Ryssland är mindre demokratiskt än Sverige 1905?

Så ja bara säga åt norrmännen att det är tillbaka in i unionen tills vi haft en omröstning för valresultaten på 99.95% är inte rimliga.

Vad har en omröstning som hände 1905 att göra med nåt?
Citera
2022-04-16, 17:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Azov = Nazister. End of story. Som de flesta andra här så är det så att ändamålet helgar medlen. Då samarbetar man med vem som helst. Nazister och vänsterliberaler går hand i hand.
Varför är det "vänsterliberalt" att med alla möjliga medel försvara sitt land? Det är tvärtom patriotiskt och nationalistiskt. Ungefär på samma sätt som norska patrioter saboterade för de tyska invasionstrupperna under WW2.
Citera
2022-04-16, 17:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi får se

Putin och hans generaler kan knappast stanna nu, tärningen är kastad och om Putin ska ha någon som helst trovärdighet så måste han ju uppnå något av de mål han satt upp inför omvärlden och inhemskt i Ryssland, enda sättet är enligt mig att gå på offensiv, frågan är om han hinner innan Ukraina startar sin
Det har gått rykten om Izium och Röda Arméns kniptångsmanöver i flera veckor och nu kan de vara på gång med ett nytt försök. Jag tror inte de har kraften att lyckas dock.

https://twitter.com/HeliosRunner/status/1515337545323892741
Citera
2022-04-16, 17:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det kommer bli väldigt skönt att slippa ryssarna på rivieran och solkusten i framöver. Skräpiga, stökiga, fulla, gräslig smak och alldeles för högljudda. Lite som WT-britter.

Och innan någon med för trång förhud blir upprörd över det jag skrev: jag umgås en del med ryssar i Sverige. Smarta och trevliga ryssar som lämnade landet för många år sedan. Det är inte samma sorts ryssar som turistar i Europas societsområden.
Även i Alperna blir det skönt att slippa de här okultiverade bufflarna. Håller dock med om att vi inte ska dra alla ryssar över en kam.
Citera
2022-04-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Första inlägget i tråden från din sida, så skriver du ett av de bästa inläggen som skrivits i tråden. Snyggt jobbat!

När det gäller Lancaster så är det just råmaterialet som är intressant. Han tar sig dit få andra gör och han får kommentarer och bilder kring allt möjligt. Man får arbeta själv hela tiden med att kontextualisera, vilket jag bara tycker är bra. Jag hatar den här "skriva på näsan"-attityden som så ofta kommer från mer "professionell" journalistik, där det för mig alltid är uppenbart att de vill få mig att tycka en viss sak i en viss fråga. Noga redigerat och klippt. Nej Lancaster kastar sig ut och ger oss det materialet vi behöver för att skriva våra egna reportage. Det du skriver om "diskbänksrealismen" är också klockrent. Sen får man inse att han måste samarbeta med den ryska/DPR-krigsmakten för att få tilltråde till vissa områden, och det kan också påverka vilka han kan prata med. Ibland ser man att det är ett gäng journalister som liksom vallas in i ett visst område för att dokumentera och intervjua. Har människorna där förberetts på detta och valts ut av ryssarna? Såna frågor ställer man sig hela tiden. Oavsett så är hans grejer väldigt intressanta, och de enda i sitt slag för oss som inte är ryskspråkiga.

Nivån på Lancaster. Han är antingen väldigt naiv eller väldigt köpt. Intressant att se hur hans "reportage" håller för granskning.

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/
Citera
2022-04-16, 17:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Sedan kan man förstås fundera över om makten i Moskva är så enormt korkade att de ger sitt sitt stöd till mord och våldtäkter på civila.

Nej så sannolikt mycket false flags.
Vadå, det är väl standardmall 1A där Röda armén drar fram?
Att det är något som tolereras (om inte till och med uppmuntras) uppifrån ter sig solklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in