Citat:
Ursprungligen postat av
RobertEriksson99
Kort version:
Fyra tydliga observationer vi har om de som identifierar sig själva som ”anti-rasister” gemensamt gör:
1. Stöttar icke-vit massinvandring till västvärlden
2. Ser det som positivt att vita börjar mixa med icke-vita.
3. Höjer alltid upp icke-vita grupper och pratar samtidigt alltid negativt om vita.
4. Svartmålar alla som vill att vita ska leva vidare.
Detta visar på att man inte är neutral eller inte bryr sig, eller att man ”bara” är emot ”rasism”, ”hat” eller förtryck. Det ser snarare ut som man egentligen bara är antivit.
De kan lätt motbevisa anklagelser om att de skulle vara antivita genom att bara vara tydliga med att de vill att vita ska leva vidare, men få av dem gör det.
Detta är i grunden en väldigt bra och tydlig lista och den passar absolut in på väldigt många.
Jag har genom åren stött på en hel del av dessa, både online och i verkligheten, och det är särskilt intressant att se hur olika icke-vita "anti-rasister" verkligen blivit upprörda när något område i deras hemland fått lite mera annan-färgad invandring.
Som exempel har jag på ett annat forum för flera år sedan, där jag själv var aktiv i många år, vevat fram och tillbaka om detta med bl.a. en man som levde i västra Europa men som ursprungligen var från Kina, samt en indier som levde i USA.
Bägge hade inga problem att köra konstant på med 1-4, men det blev särskilt intressant när, under den tiden som jag diskuterade med dem, Guangzhous afrikanska befolkning växte med stormsteg och hade enligt vissa uppskattningar så många som 200 000 afrikanska invånare. (Kinesiska staten har dock deporterat, stoppat visum, begränsat invandring så antalet har nu fallit till under 15 000)
Denna kinesiska anti-rasist hade verkligen tydliga problem med denna utveckling, till den graden att man kunde se hans frustration i texterna, men försökte förstås påstå att detta inte alls hade något att göra med att han inte gillade att afrikaner kom in i stora massor, utan att allting hade med socioekonomiska och geografiska faktorer att göra och inget med att han verkligen inte ville ha stora mängder afrikaner i Kina.
Likaledes intressant var diskussionen med indiern, och trots att de var få till antalet så hade han mycket problem att hålla nerverna i styr när teman som kom upp var afrikanska utbytesstuderanden i Indien. Samma gällde där och has problem hade "förstås" inget att göra med rasism utan det var helt enkelt inte ekonomiskt hållbart, Indien hade mycket egna studeranden och arbetslösa etc.
Detta är inte de enda jag stött på med samma attityd, men de som jag jag kommer ihåg bäst då jag debatterade med dem i 4-5 år. Särskilt skenheligt då bägge hade själva fördelaktigt nog bosatt sig i vita länder.
Från min sida sett skulle jag säga att de värsta anti-rasisterna av denna sort har varit svarta kvinnor, särskilt muslimer, som sett sig som intellektuella nog att ha mycket åsikter om 1-4 men däremot vara väldigt avigt inställda till tanken på att folk från andra raser eller kulturer skulle bosätta sig i deras länder. Jag har dock inte diskuterat så länge med dessa som med de två andra herrarna, varför personerna i sig inte etsat sig så tydligt in i mitt minne, utan bara faktumet att dom varit många.