2022-04-16, 08:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
"Moskva" fallet visade en gång till vilket äckligt, efterblivet folk ryssarna är. Det räcker att kolla deras sociala medier. Nästan alla kräver kraftig "HÄMND" för baljan.
Men! Samtidigt påstår dessa undermänniskor att det inte var Ukraina som gjorde detta. Det är svårt erkänna för "storryZZen" att ”lillebror” gav ordentligt med stryk. De påstår att det var UK proffs som sänkte båten med "Harpoon" tack vare hjälp fr luften med USA spanare/drönare. Eller det var kanadensiska dykare som placerade en sprängladdning där.
Och vad kräver dessa orcher? Ja, kärnvapenbomba! Vilka då??? UK, Kanada eller USA? Nej. Ukraina!
Alltså fega äckliga ryZZvin! KILL THEM ALL!
Jag väntar med spänning när man erkänner 500 döda på havsbotten tillsammans med ”MoZkva”. Jag kommer at fira ordentligt! Och njuta av hönornas gråt och ylande i SevaZtopol’!
Glad Påsk!
Ja stackars ryssar som har svårt munart hantera detta. Först att inte kunna erkänna att hon blev sänkt av Ukrainas robotar utan att det var en brand. Sen hämnas genom att bomba fabriken som tillverkat robotarna och sen nu börja skylla på,GB och USA!

Påminner om deras idiotiska bortförklaringar om sina massakrer på,civila i Butja.
Citera
2022-04-16, 08:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
De tjocka tanterna har fel. Det är bara att kolla på tidslinjen av vad som hände.
Ukraina var ute med uppgifterna om att man hade träffat Moskva med missiler långt innan SOS signalerna började sändas.
Hur fan skulle de veta att Moskva antingen har träffats av en mina eller branden som ryssarna först påstod?

Man har ingen radar att ta sikte på Moskva, och satelliter kunde inte se genom ovädret, men ändå så visste man att Moskva sjönk?? Man fick en uppenbarelse och chansade med att gå ut och säga att man träffat Moskva med missiler?

Du hör ju själv hur osannolikt någon annan teori låter än att det sänktes av missiler.

Okej.

Har inte sett några tidslinjer av förloppet, men allt du säger låter rimligt.
Jag köper det.
Citera
2022-04-16, 09:07
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja stackars ryssar som har svårt munart hantera detta. Först att inte kunna erkänna att hon blev sänkt av Ukrainas robotar utan att det var en brand. Sen hämnas genom att bomba fabriken som tillverkat robotarna och sen nu börja skylla på,GB och USA!

Påminner om deras idiotiska bortförklaringar om sina massakrer på,civila i Butja.

Ja...och det är nästan säkert nu att inga räddades. Varför är släkten tysta och inte protesterar? Ja, FSB ringde och sa att de förlorar 7 millioner RUR som betalas ut för döda orcher om de går ut med infon. Dvs rysshonor säljer sina mäns lik för pengar fr propagandaapparaten. Vilket folk! Verkligen stinker "rysk kultur".
Citera
2022-04-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Om man nu vill dyka på den någon gång när kriget är över, så vore det ju trevligt om dykdjupet är någorlunda mänskligt. Då måste man ju först ta reda på ungefär var den befann sig när missilerna träffade och sedan utgå därifrån för att få en grov uppfattning.
Inte lätt att komma över sjökort online för Svarta Havet i alla fall.

Troligen ligger den mellan 30 - 100m djupt enligt jämförbara kartor med djupangivelser enligt Dailymail utpekad förlisningsplats.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10718499/Ukraine-war-Kyiv-claims-successful-hit-Russian-warship.html

Så inga långa dyk m endast komprimerad luft.
Citera
2022-04-16, 10:59
Medlem
Tsarevitjs avatar
Det är oklart hur många som omkom vid denna händelse. Ett 50-tal lär ha räddats av ett turkiskt fartyg. Besättningen var på cirka 500 man. Det finns dock information som säger att det dessutom fanns en marininfanteribataljon om cirka 600 man ombord. Dödssiffrorna kan därför variera mellan några hundra och kanske ända upp till tusen man. Någon som har ytterligare information om detta?
Citera
2022-04-16, 11:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
-Ukraina saknar radar som kan "se över horisonten" och kunde därmed inte ha tagit sikte på Moskva.
  1. Ukraina har massvis med radarsystem som kan se över horisonten. T.ex. flygvapnet Su-24, Su-27 och MiG-29.
  2. Ukraina har andra medel som kunde lokalisera Moskva bortom horisonten. T.ex. drönare signalspaning och satellitbilder. Detta underlättas därtill av att Moskva har opererat i ett smalt band utanför kusten under hela kriget, bortsett från de två perioder, då hon har legat i Sevastopol.
  3. Ukraina får måldata från NATO. Dels från satelliter, dels från luftburen radar och dels från signalspaning.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
-Ingen satellit har kunnat verifiera att några robotar har skjutits mot Moskva.

Ingen satellit har kunnat verifiera att Moskva träffades och sjönk och totalt sett så har hon bara fotograferats av satelliter (som är tillgängliga för allmänheten) ungefär en gång per dygn, eller en gång vartannat dygn, under hela kriget, så att ingen satellit upptäckte 2st små sjömålsrobotar mitt i natten när de inte kan se ett jota, under de fåtaliga minuter som robotarna var i luften är inte förvånande. Tvärtom så skulle det vara extremt uppseendeväckande om någon satellit hade lyckats ta en bild.
Citera
2022-04-16, 11:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
En mina hade knappas sänkt Moskva!

Varför inte? Minor kan sänka långt större fartyg än Moskva och Moskva hade inget minskydd.
Minor har sänkt både slagskepp, kryssare , handelsfartyg och passagerarfartyg som varit större än Moskva.

Däremot så är det osannolikt att det skulle ha varit en mina.
Citera
2022-04-16, 11:52
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Här är en radarbild på Moskva från en satellit:
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/04/satellite-image-pinpoints-russian-cruiser-moskva-as-she-burned/

Och här är djupkurvor för Svarta havet.
https://twitter.com/nHenrikJ/status/1514712087871774720
Citera
2022-04-16, 12:30
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Det är oklart hur många som omkom vid denna händelse. Ett 50-tal lär ha räddats av ett turkiskt fartyg. Besättningen var på cirka 500 man. Det finns dock information som säger att det dessutom fanns en marininfanteribataljon om cirka 600 man ombord. Dödssiffrorna kan därför variera mellan några hundra och kanske ända upp till tusen man. Någon som har ytterligare information om detta?

Lär ju inte ha funnits en bataljon med infanterister ombord då dessa inte fyller någon funktion på skeppet annat än att ta plats och äta upp maten.

Det lär förmodligen röra sig om att besättningen minus några som hamnat i vattnet omkom. Hög sjö samt mörkt gjorde räddningsinsatsen omöjlig. Så 400-500 döda är fullt möjligt och kanske tillochmed troligt.
Citera
2022-04-16, 12:37
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Varför inte? Minor kan sänka långt större fartyg än Moskva och Moskva hade inget minskydd.
Minor har sänkt både slagskepp, kryssare , handelsfartyg och passagerarfartyg som varit större än Moskva.

Däremot så är det osannolikt att det skulle ha varit en mina.
Moderna stora örlogsfartyg har gott om vattentäta skott, länspumpkapacitet, läcktätningsutrustning och utbildad personal som kan fixa ett hål i skrovet efter en mina.

Har själv tjänstgjort på bla jagare i svenska flottan och var utbildad på räddningsskolan i Berga på bränder och läcktätning samt utbildad skyddsdykare i Karlskrona med inriktning på bla läcktätning utifrån.

Skulle det ändå varit en mina, tyder det i så fall på en urusel besättning som misskött allt vad klart skepp och stridsberedskap innebär!
Citera
2022-04-16, 12:40
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj

Extremt osannolikt att det skulle finnas en embarkerad marinstyrka på 600 man ombord. Det är inte ett sådant skepp med sådan funktion. Det finns inte plats för 600 extra pax, och det skeppets uthållighet då det kommer till tid till bunkring skulle ju halveras isåf. Det är inte bara att lasta på mer rödbetor. Då det är fullt i skeppsskafferiet är det fullt.

Jag tror att infon om att ca 50 räddades känns mest trolig.
Att alla överlevde eller att en bataljon var ombord är lika stor mängd propaganda från respektive sida.
Citera
2022-04-16, 12:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:
En mina hade knappas sänkt Moskva!

Nej knappast. För stort fartyg för det. Inte ens stora lastfartyg sjunker av att gå på minor och än mindre ett större krigsfartyg. Om det dessutom stämmer att kaptenen och merparten av besättningen dödades så var det nåt mycket katastrofalt som inträffade.

Vore dock synnerligen märkligt om det inte bilder tagna av satelliter offentliggörs. Det bör synas på skadorna om fartyget träffades av missiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in