2022-04-16, 08:31
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Vad är galet? Ryssland ställer fullt rimliga krav för fred.

1:Avmilitararisera och var neutral för NATO lovade att inte expandera österut. Säger ukraina nej till detta är detta ett hot och man vill inte ha fred.

2:Erkänna krim som ryskt, krimborna har redan haft fria val där 85% ville tillhöra ryssland. det handlar om att respektera folkviljan.

3: Erkänna Donbass som självständiga och låta dessa bestämma sin egna väg.

Detta är fult rimliga krav. Ryssland vill inte erövra land utan respektera Ukrainas suverränitet.

Ukraina accepterar inte dessa krav visar att Kievregimen är ett hot mot världsfreden och använder sitt egna folk för meningslösa krig.

Glömde du punkt 4 där Ukraina gör motstånd när dess invånare blir våldtagna och avrättade av orcher från öst?

Kan ju omöjligt accepteras.
Citera
2022-04-16, 08:36
Medlem
Ni som anser att väst bör fortsätta gå all in i denna konflikt. Hur ser er game plan ut? Regimskifte? Dyker inte en ny Putin snart upp? Total ödeläggelse av Ryssland (med risk för att samma sak drabbar väst) i förhoppniningen att något nytt och bättre växer fram?
Citera
2022-04-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Nej, jag menar inte Putin. Putin är hjärndöd och han fightas med inre demoner. Jag menar ukrainas president som vill eskalera kriget.
Visserligen är Ukriana en stormakt avseende export av grödor men nu är kriget mot ryssen det viktigaste, Zelenskyj är ju trots allt vald av ukrainarna för att ta tillvara Ukrainas intressen först.
Och nu är ju det viktigaste att försöka städa upp och rensa Ukraina från mordiska gräshoppsryssar som vill föröda landet, det förväntar sig nog varje ukrainare sig av sin folkvalde och populäre president.
Så det demokratiska Ukraina eskalerar inte kriget man bara försvarar sig och har ju fullt stöd för det i folkrätten.
Citera
2022-04-16, 08:43
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Ni som anser att väst bör fortsätta gå all in i denna konflikt. Hur ser er game plan ut? Regimskifte? Dyker inte en ny Putin snart upp? Total ödeläggelse av Ryssland (med risk för att samma sak drabbar väst) i förhoppniningen att något nytt och bättre växer fram?
Ut ur Ukrainas fastställda landsgränser från 1991 och var beredda på att betala feta skadestånd.
Och sen fortsätter santionerna till Putins regim är avsatt och krigsförbrytare ställs inför rätta.
Sen kan dom göra vad dom vill internt i det där stora skitlandet, dom är ju inte kapabla att få Ryssland att utvecklas framåt ändå.

Ovan är väl Ukrainas högsta ultimatum.
Kommer inte ske men det vore absolut rättvisa.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-04-16 kl. 08:45.
Citera
2022-04-16, 08:45
Medlem
Citat:
Jag tror att det är oundvikligt att Putin administrationen blir tvungna att avgå om vi någonsin skall komma tillbaka till någorlunda vettig relationer mellan väst och Ryssland igen.
Jag hoppas verkligen att det inte behöver gå så långt som att ödelägga Ryssland med militär makt.
Frågan är väl snarast hur långt Rysslands befolkning tillåter Putin att åderlåta landet innan det sker nåt.
De trogna ute i ödemarken lär väl sakna sina pojkar och medelklassen i storstäderna kommer nog att agera då de får gå tillbaka till sovjetstandard.
Vi får se.
Citera
2022-04-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Den snabba förändringen beror nog på att omvärlden förändrats, under din livstid har vi haft fred i Europa med undantag av inb.rdeskriget i Jugoslavien. Men det var inte nära på att nå oss då det var internt inom ett land och man skulle hitta sina gränser.
Det som händer nu är att ett land invaderat ett annat land, och där vi står inför att vi kan behöva försvara oss. Då funkar det inte att bara lägga sig platt.
Att det gått fort kan jag hålla med om, själv trodde jag faktiskt inte att Putin var så korkad att han skulle genomföra det han nu gör.

Fast västs principfasthet och ovilja att kompromissa (t ex om Ukrainas neutralitetsstatus och möjligheter att komma med i NATO) fanns ju innan invasionen.

Hade detta krig verkligen varit närmre oss än Jugoslavienkriget om inte NATO / EU / Sverige hade tagit så tydlig ställning och till och med levererat vapen som håller på att avgöra krigets utgång?
Citera
2022-04-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Vi som är äldre vet vad det ryska systemet är kapabelt till. Det kommunistiska Ryssland kollapsade 1991 och ett nytt system med en enväldig diktator byggdes upp. Jag tycker detta är farligare. Putin har uttryckt sina tankar i böcker och skrifter och det står klart att han vill bygga ett imperium. Vi ligger vid Östersjön som han vill kontrollera.

Värst är diktatorn och osäkerheten om vad denne kan göra. Du kan läsa här om diktatorer i närtid:

https://www.ilsileno.it/rivistailsileno/2020/07/24/psychopathology-of-dictators/

Ja förstår dig till fullo. Men sett till historian har Sverige lyckats komma undan med häpnadsväckande saker, Herman Lundborg inspirerade en Österrikare som givetvis blev galen, hjälpa grannlandet kryptera men inte på samma vis som Turing.. Men ändå har vi klarat oss från konflikt vilket vi säkert fortsatt kunna gjort i många år..

Men jag tror inte vi klarar oss denna gång sett till vad som sker i världen och här hemma. Och allt sker på en och samma gång. Men vi måste hålla vakande ögon tillsammans här hemma, inte vem som dödar vem där borta. Lyckas man sansa forumen (för det finns intellektuella typer här inne) bilden blir mycket enklare att både se och förstå.

Ser folk skriva om vikingarna, en funderare
är ju hur bönder på kort tid lär sig strida i sköldborg? någon/några måste ha ansett det viktigt att envisa nordmän lär sig arbeta i grupp. 🤷‍♂️
Citera
2022-04-16, 08:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Fast västs principfasthet och ovilja att kompromissa (t ex om Ukrainas neutralitetsstatus och möjligheter att komma med i NATO) fanns ju innan invasionen.

Hade detta krig verkligen varit närmre oss än Jugoslavienkriget om inte NATO / EU / Sverige hade tagit så tydlig ställning och till och med levererat vapen som håller på att avgöra krigets utgång?
Det har aldrig varit aktuellt att Ukraina ska gå med i Nato.
Oj där sprack invasionen grundförklaring...
Men nu får Nato snart 2 nya medlemsländer pågrund av den där djävla puckade diktatorn...
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-04-16 kl. 08:55.
Citera
2022-04-16, 08:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
2:Erkänna krim som ryskt, krimborna har redan haft fria val där 85% ville tillhöra ryssland.
och sedan fick de stå och se på hur deras semesterparadis förvandlades till en militärbas och där den som klagade blev arresterad och försvann.

Idag vill dessa 85% inte vara en del av Ryssland längre.
Vill du fortfarande att folkviljan skall respekteras så borde en ny omröstning ske, och där internationella valobservatörer släpps in för att garantera att valet är fritt.
Citera
2022-04-16, 08:52
Medlem
Citat:

Jag anser det, kriget i Jugoslavien var ett inbördeskrig där de olika länderna/fraktionerna stred hur de skulle dela upp sitt gamla land. I det här kriget är det en stat somm invaderar en annan etablerad(Erkänd stats) teritorie.
Dessutom med fakta bakom som visar på en större ambition.
Nu skall jag inte förringa Balkankriget och det lidandet som drabbade Jugoslaverna, men det var fortfarande lokalt.
Citera
2022-04-16, 08:56
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Den snabba förändringen beror nog på att omvärlden förändrats, under din livstid har vi haft fred i Europa med undantag av inb.rdeskriget i Jugoslavien. Men det var inte nära på att nå oss då det var internt inom ett land och man skulle hitta sina gränser.
Det som händer nu är att ett land invaderat ett annat land, och där vi står inför att vi kan behöva försvara oss. Då funkar det inte att bara lägga sig platt.
Att det gått fort kan jag hålla med om, själv trodde jag faktiskt inte att Putin var så korkad att han skulle genomföra det han nu gör.

Putin måste ha fått oerhört mycket felaktig information från sina generaler etc. Ingen av dem hade nog förväntat sig att chefen skulle löpa amok och starta ett storkrig, utan försnillningen av renoveringspengarna och sminkningen av det befintliga materialet skulle hålla för en inspektion.
Apropå inspektion, jag jobbar i dagarna med min revisor. Undrar hur det funkar i Ryssland?
Citera
2022-04-16, 08:59
Medlem
Lawlines avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/u4ea3t/practically_the_entire_crew_of_the_cruiser_moscow/

En beskrivning om hur sänkningen av Moskva gick till. Dåligt motiverade befäl som bara tyckte att det är en vanligt rutinuppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in