2022-04-16, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag skulle angripa galningen och ingen annan.
Nu är galningen på fri fot medan alla andra dör.

Vad är galet? Ryssland ställer fullt rimliga krav för fred.

1:Avmilitararisera och var neutral för NATO lovade att inte expandera österut. Säger ukraina nej till detta är detta ett hot och man vill inte ha fred.

2:Erkänna krim som ryskt, krimborna har redan haft fria val där 85% ville tillhöra ryssland. det handlar om att respektera folkviljan.

3: Erkänna Donbass som självständiga och låta dessa bestämma sin egna väg.

Detta är fult rimliga krav. Ryssland vill inte erövra land utan respektera Ukrainas suverränitet.

Ukraina accepterar inte dessa krav visar att Kievregimen är ett hot mot världsfreden och använder sitt egna folk för meningslösa krig.
Citera
2022-04-16, 05:30
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzzelito
https://www.aftonbladet.se/a/wOGx45
Försts gången i mitt liv som jag är sugen på att köpa ett frimärke! Men måste ju bara älska detta. Ukraina vinner informationskriget på KO!

Haha de får inte glömma Ghost of Kiev... Nu bli han avis! Ghost of Kiev vill också vara med på frimärke!
Japp Ukraina vinner kriget på sociala medier och i mainstream-media. Ryssland vinner det riktiga kriget. I slutändan är det senare det enda som räknas XD
Citera
2022-04-16, 05:37
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

1:Avmilitararisera och var neutral för NATO lovade att inte expandera österut. Säger ukraina nej till detta är detta ett hot och man vill inte ha fred.

2:Erkänna krim som ryskt, krimborna har redan haft fria val där 85% ville tillhöra ryssland. det handlar om att respektera folkviljan.

Detta är fult rimliga krav. Ryssland vill inte erövra land utan respektera Ukrainas suverränitet.

Ukraina accepterar inte dessa krav visar att Kievregimen är ett hot mot världsfreden och använder sitt egna folk för meningslösa krig.

Men... Är det säker på det? För enligt Aftonbladet och Expressen så är Putin galen och vill tar över Europa! Han vill återupprätta gamla sovjet! 24 Feb så vaknade han upp på fel sida och ville attackera Ukraina helt oprovocerat. Från ingenstans! Sverige måste joina Nato nu för Putin är oberäknelig! Hjälp! (så här mycket koll om kriget har majoriteten av svenskarna...)
Citera
2022-04-16, 06:56
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Ryss inte samma som kommunist. Din rasism mot ryssar hjälper inte.

Putin är verkligen inte kommunist men en produkt av det system Bolsjevikerna byggde på tsarrysslands yta fram till 1991. Som "ryss" har man valet att följa eller försvinna. Om man stödjer är man medskyldig till Putins brott.
Citera
2022-04-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Med tanke på vilka satelliter som Pentagon har till sitt förfogande så är det svårt att ignorera dem.

Fjanten är du som registrerat ditt konto i mars 2022. Säkerligen inte ditt första heller. Hade inte den här konflikten inträffat så hade du aldrig skrivit här med ditt användarnamn. Troll!

Att jag är en ny användare på Flashback har ju ingenting med att göra att du inte haft ett enda rätt hittills. Sen är det lite svårt för satelliter att se genom oväder kamrat fjant.
Citera
2022-04-16, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Det där var det mest idiotiska jag läst på länge. Fria val? Hade du läst nåt om dom valen hade du fattat att dom var allt annat än fria. Att du inte har läst vet man eftersom du inte ens får sifforna rätt. 85% var valdeltagandet, 96% av rösterna var fär att tillhöra Ryssland. Du ser inget misstänkt i en sådan enorm seger? För sådana siffror brukar endast finnas i diktaturer.

Putins krav ger jag inget för, den som litar på något den mannen säger är antingen köpt, hjärntvättad eller idiot. Eller alla tre.
Citera
2022-04-16, 07:14
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newminority
Ärligt talat Sverige vafan håller ni på med? Är det så här vi blev uppfostrade att hålla på mot varandra? Jag e född på 80 talet och blir gråtfärdig och hur fort de gick utför.:.. Men jag har aldrig någonsin känt mig hotad av Ryssland, eller något annat land för den delen under min uppväxt.. Men beteendet man ser från svensken idag är tragiskt, (menar inte alla, somliga har vettet kvar och håller sig från personliga påhopp och önskan om döda Ryssar)

Är det vårat krig som svenskar? Ja menar har ni som önskar död/jublar åt andras död inget folkvett kvar?

Rädd för Ryssland? Eller helt plötsligt avgudar Ukraina? jävla medgångssupport.. Vår regering drar oss mot krig, inte Ryssland.

Jag vill bli uppdaterad på vad som händer, och man ska lyssna på all info och sen sortera ut det som verkar realistiskt.

Kom igen för fan låt oss lyssna på alla som har något vettigt att berätta om, inga påhopp eller trams. Just nu är det inte vårat krig, hoppas verkligen inte det blir det heller.

Ignorera alla som inte klarar av att diskutera på ett vuxet sätt.

Jag börjar.

Eftersom många diplomater från olika länder väljer att återvända till Kiev så drar jag slutsatsen att dem vet mer än dem ger sken utav. Lät som att de ”regnat” bomber över Kiev enligt vår media för 2 dagar sen? Underligt…

Vi som är äldre vet vad det ryska systemet är kapabelt till. Det kommunistiska Ryssland kollapsade 1991 och ett nytt system med en enväldig diktator byggdes upp. Jag tycker detta är farligare. Putin har uttryckt sina tankar i böcker och skrifter och det står klart att han vill bygga ett imperium. Vi ligger vid Östersjön som han vill kontrollera.

Värst är diktatorn och osäkerheten om vad denne kan göra. Du kan läsa här om diktatorer i närtid:

https://www.ilsileno.it/rivistailsileno/2020/07/24/psychopathology-of-dictators/
Citera
2022-04-16, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newminority
Ärligt talat Sverige vafan håller ni på med? Är det så här vi blev uppfostrade att hålla på mot varandra? Jag e född på 80 talet och blir gråtfärdig och hur fort de gick utför.:.. Men jag har aldrig någonsin känt mig hotad av Ryssland, eller något annat land för den delen under min uppväxt.. Men beteendet man ser från svensken idag är tragiskt, (menar inte alla, somliga har vettet kvar och håller sig från personliga påhopp och önskan om döda Ryssar)

Är det vårat krig som svenskar? Ja menar har ni som önskar död/jublar åt andras död inget folkvett kvar?

Rädd för Ryssland? Eller helt plötsligt avgudar Ukraina? jävla medgångssupport.. Vår regering drar oss mot krig, inte Ryssland.

Jag vill bli uppdaterad på vad som händer, och man ska lyssna på all info och sen sortera ut det som verkar realistiskt.

Kom igen för fan låt oss lyssna på alla som har något vettigt att berätta om, inga påhopp eller trams. Just nu är det inte vårat krig, hoppas verkligen inte det blir det heller.

Ignorera alla som inte klarar av att diskutera på ett vuxet sätt.

Jag börjar.

Eftersom många diplomater från olika länder väljer att återvända till Kiev så drar jag slutsatsen att dem vet mer än dem ger sken utav. Lät som att de ”regnat” bomber över Kiev enligt vår media för 2 dagar sen? Underligt…

Det är mycket i det här kriget som är större än bara en konflikt mellan Ryssland och Ukraina.
Det handlar om hur Ryssland ser på sin omvärd och deras retorik, och att de vill styra sina grannländers politik.
Det gör att hela Europa känner sig och är hotade, lyssnar du på vad Putin administrationen och jämför det med vad de faktiskt gör kommer du förstå skillnaden.
Du säger att du vill vara uppdaterad men det blir svårt då ena sidan(Ryssland) enbart rapporterar lögner, och inte tillåter objektiva reportrar från sina områden. Sen är det krig så även Ukaina distribuerar en hel del propaganda.
Sen en mängd mer eller mer välvilliga som skapar egna händelser.
Nu är jag är jag äldre en du och har erfarenhet av att samarbeta med olika kulturer. Jag har då erfarenhet av Ryssk administrationen och de var full av korruption rena lögner och en hel del hot(Som i bland verkstäldess). Då pratar jag om ren industriverksamhet och där syftet var att förse sig med pengar(Under hela 2000talet)
Så jag ser ett reelt hot för om Ukraina nu faller eller hade lagt sig platt hade samma krav ställts på fler länder.
Först de gamla sovietstaterna men troligen i förlängningen även gamla varsavapakten och norden.
Sen att man försöker motarbeta en del som oberörda sprider den Rysska propagandan är en del av det, finns nog många som faktiskt vill förstå vad som händer som faktiskt tror det finns en del sanning i den
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-04-16 kl. 07:36.
Citera
2022-04-16, 07:26
Medlem
Ryssland kan under det korta tidsperspektivet föra krig. Ryska lösningar på längre sikt

Kontrollera marknaden - Ex priskontroller,

Olika indirekta dolda skatter: ex tvinga ryska exportföretag att köpa rubel

Olja och gas kommer hålla dem flytande ett tag

printa pengar

Sänka folks standard - botten är NK

Restriktioner i folks resande och informationsinhämtning

Kanske bli en kinesisk vasallstat

Så Ryssland har lösningar kortsiktigt men långsiktigt?

https://www.youtube.com/watch?v=aEpk_yGjn0E&t=813s

Om Väst bestämmer sig för ta kostnaden så är Ryssland lost, även om man gör ovan. Har väst viljan? Under WWI och WWII så hade väst det. Denna gång blir kostnaden mycket lägre så väst borde ha viljan.
Citera
2022-04-16, 07:33
Medlem
Allt det här snacket om vad NATO har "lovat" och att man brutit ett löfte (om att inte expandera) är tragikomiskt.

Sen när värdesätter Putin sanningen och ärlighet?
Han och hans tjuvpolare är patologiska lögnare.

Att sitta i korrupta ryska regeringen och böla, för att elaka NATO brutit ett löfte, det är ju patetiskt.

Ukraina är inte heller med i NATO och kommer inte att vara med i NATO under Putins livstid.

NATO-frågan är en icke-fråga.

NATO har fö aldrig petat på rysk mark.
NATO är inget territoriellt hot mot Ryssland.

Och skulle NATO vilja göra pyttipanna av Ryssland, behöver man inte Ukrainas mark.

Det finns 100 andra möjligheter.
Citera
2022-04-16, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
For stor konsumtion av hollywood filmer. I realiteten har usa forlorat alla sina krig. Precisionsmissiler made in usa, varfor sa manga barn, kvinnofolk doda. USAs krigsbrott val dokumenterade men ignoreras av tomtar som OS.

Jag gissar att du inte är svensktalande. Helt OK att du skriver här men skaffa ett bättre översättningsprogram eller skriv på engelska om det är lättare.

Tråden handlar inte om USA:s eller påstådda krigsbrott. Den handlar om Rysslands invasion och krig* mot Ukraina.

Så hur du tror ryska militären, folket och Putin reagerar över sänkningen av Fartyget Moskva i svarta havet? Jag gissar att Putin är rasande. Ryska militären är ledsna och ryska folket vet ingenting. Vad tror du om skälet det sjönk? Jag är ganska säker på att yttre krafter i form av Ukrainskt våld fick skeppet att sjunka.

*Kanske ett ord du inte får skriva.
Citera
2022-04-16, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssland kan under det korta tidsperspektivet föra krig. Ryska lösningar på längre sikt

Kontrollera marknaden - Ex priskontroller,

Olika indirekta dolda skatter: ex tvinga ryska exportföretag att köpa rubel

Olja och gas kommer hålla dem flytande ett tag

printa pengar

Sänka folks standard - botten är NK

Restriktioner i folks resande och informationsinhämtning

Kanske bli en kinesisk vasallstat

Så Ryssland har lösningar kortsiktigt men långsiktigt?

https://www.youtube.com/watch?v=aEpk_yGjn0E&t=813s

Om Väst bestämmer sig för ta kostnaden så är Ryssland lost, även om man gör ovan. Har väst viljan? Under WWI och WWII så hade väst det. Denna gång blir kostnaden mycket lägre så väst borde ha viljan.

Väst mal Ryssland till skit, på det militära planet och på det ekonomiska. Det är bara en tidsfråga.

Varje gång Ryssland utmanar Väst, händer samma sak.
Ryssland kraschar och det gör ont överallt.

Ryssland tävlade mot Väst under större delen av 1900-talet och det var bara dyrt och smärtsamt.

Nu har oljekungen Putin fått för sig att han är mer än en avdankad KGB-råtta med tur. Stort misstag.
Han tror att han är en historisk härförare.

Genom att invadera Ukraina, har han satt eld i arslet på NATO, EU och hela jävla västvärlden.

Gute reise.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in