2022-04-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
https://www.uniindia.com/story/Military-personnel-of-NATO-among-Ukrainian-prisoners-Russia
Soldater från Nato-länder

Ja, över 10.000 privatpersoner från hela världen har anslutit för att slåss mot Ryssland.
Citera
2022-04-15, 23:22
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Det som ligger bakom och det som är faran är att ingen i dag levande person i Europa har någon personlig erfarenhet av krig. Det gäller både befolkningen och ledarna. Överlevare av WW2 har nästan alla dött.

Därför tar man inte krig på allvar. Man står och hejar på ena eller andra sidan. Tyvärr gäller det också våra ledare. Tidigare generationers europeiska ledare hade deeskalerat situationen och arbetat för en fredlig lösning. Ledare som Mitterand, De Gaulle, Kohl och så vidare. De ville inte återuppliva WW2 till något pris. Dagens ledare leker med elden och vi kommer tyvärr få se WW3.
Tala för er själva vi som har släktingar som stred emot Ryssland i Finland har väldigt klart för oss vad krig med Ryssland innebär och vad man kan förvänta sig av ryssen.
Det ryska perspektivet där ryssarna räddade världen från Tyskland och att vi ska vara evigt tacksamma kan ni glömma att vi delar.
Citera
2022-04-15, 23:23
Medlem
hur ska allt det här sluta 🙏 det kommerbli kärnvapen till slut, lr vad tänker ni?
Citera
2022-04-15, 23:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror inte ett smack på nån offensiv från Röda Armén. Samma snack gick i norr att de skulle börja inta städer etc. Ingenting hände och sen drog de sig tillbaka istället. Inga vapen på ingång heller som skrämmer precis. Ett tåg med artilleri från kalla kriget är allt man sett de senaste dagrna. Och stridsvagnarna verkar nu ha tagit slut också. Flera ryska konvojer redan attackerade av UAF i öst senaste dagrna. Oklart också vad Rysslands plan framöver är? Vad vill de uppnå nu efter fiaskot i norr?
Jag frågar mig typ samma sak. En möjlighet är väl att man återgår till bomber, robotar och raketer igen, som de första nätterna, som straff för det ena eller det andra. Samtidigt finns det ingen uppenbar poäng med förfarandet nu när man testat det som förberedelse för angrepp på marken på orter där inga ryska styrkor finns kvar i dagsläget. Möjligen om man börjar slå emot Kiev igen från luften för att sänka den ukrainska moralen. Funkade inte sist? Vet jag väl, men jag är inte rysk befälhavare.

Tillägg: Tror någon att man tar nya tag på sikt och gör ett nytt försök i hela landet?
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-04-15 kl. 23:26.
Citera
2022-04-15, 23:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ja, över 10.000 privatpersoner från hela världen har anslutit för att slåss mot Ryssland.
Ja det är väl över 600 svenskar också.

https://www.svd.se/a/y4M04E/678-frivilliga-svenskar-strider-i-ukraina
Citera
2022-04-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Okej alla ukrainare överlevde resterande befinner sig kvar i Asovstal. Bagdad bob kommer framstå som ett geni efter denna konflikt är över.

Det är en lika bra (och substanslös) gissning som dina förra.

Men vill du ha källorna så finns de . själv har jag ingen personlig åsikt (eller ser något värde i att ha en i de första två styckena)

dvs

medans det sissta stycket är min personliga reflektion och bara en av många helt absurda saker ryssarna har lärt mig om "krig" sen 24 feb, det är så många fel så man kan inte tro att det är slump eller otur.

Citera
2022-04-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Tillägg: Tror någon att man tar nya tag på sikt och gör ett nytt försök i hela landet?

Nej, man vlll nog men finns inte kapacitet. Har du sätt den ryska militären? det är ett enda stort totalhaveri.
En ny offensiv mot tex Kiev är helt otänklig eftersom ryssen hade åkt på pisk igen.
Citera
2022-04-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tala för er själva vi som har släktingar som stred emot Ryssland i Finland har väldigt klart för oss vad krig med Ryssland innebär och vad man kan förvänta sig av ryssen.
Det ryska perspektivet där ryssarna räddade världen från Tyskland och att vi ska vara evigt tacksamma kan ni glömma att vi delar.

Jag har också släktingar som stred mot tyskarna. Har aldrig hyst någon rasism mot dem för det.

Vem har sagt att man ska vara evigt tacksam för att ryssarna var de som bidrog mest till att
Tyskland besegrades under WW2? De gjorde det inte för oss utan för sig själva.
Citera
2022-04-15, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ukraina håller på och förbereder en false flag attack mot tågstationen i Lozovaya. Kharkov regionen. Ukrainas armé med sina nazister mördar civila på löpande band. Nu har dom ju även tagit dit cirkustruppen vita hjälmarna från Syrien för att få någon slags trovärdighet. Dom behöver väl professionell hjälp av vita hjälmarna för hur man iscensätter en false flag händelse.

Källa?
Vilka gunder bygger du det här på?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Om vi tar Putin på orden och utgår från att ett syfte med specialoperationen var att kastrera Ukraina för att förhindra nya försök att störa och återerövra i Donbass kan operationen knappast ses som avslutad. Nu ligger ju ukrainarna och flåsar ryssarna i nacken där nere mer än någonsin.

Ryssarna är mer eller mindre tvingade att börja bomba för att uppnå ett av sina delmål. Jag tror nämligen inte att en ny markoffensiv gör någon skillnad så tätt inpå den första kampanjen under kriget.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror inte ett smack på nån offensiv från Röda Armén. Samma snack gick i norr att de skulle börja inta städer etc. Ingenting hände och sen drog de sig tillbaka istället. Inga vapen på ingång heller som skrämmer precis. Ett tåg med artilleri från kalla kriget är allt man sett de senaste dagrna. Och stridsvagnarna verkar nu ha tagit slut också. Flera ryska konvojer redan attackerade av UAF i öst senaste dagrna. Oklart också vad Rysslands plan framöver är? Vad vill de uppnå nu efter fiaskot i norr?

Det kommer nog.., tror man vill fixa Mariupol först. Sedan så tar det nog tid att förbereda en offensiv även. Efter det så hade ju trupperna som flyttats ifrån Kiev-fronten till donbass fått mycket stryk och behöver nytt folk, det tar även tid.

Sen så skulle det ju regna i en vecka framöver också, vilket gör marken mera lerig och olämplig för "rattande" på stäppen.

I början av Maj tror jag på. Tror även pratet om "9 maj" är bara önsketänkande ifrån msm.
Citera
2022-04-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, betvivlar starkt att de har någon teknik att tala om. Kolla när Operator Starsky et al dissekerar en rysk drönare:

https://youtu.be/1sPKSMeonxg
Det är faktiskt smart att tillverka en sådan enklare variant som är en extremt kostnadseffektiv lösning som alla kan använda på fronten och är en förbrukningsprodukt.
Jag undrar hur många versioner det finns nu av Orlan-10 tidigare talades det om 11 olika variationer, jag har svårt att tänka mig att detta är samma version som flyger på 5500-6500m höjd och både filmar och belyser mål, det ska även finnas en version för telekrigföring (elektronisk krigföring).
https://informnapalm.org/en/russian-drone-orlan-10-consists-of-parts-produced-in-the-usa-and-other-countries-photo-evidence/

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
När det görs en liknande dissekering av den nya versionen så får vi veta vad den innehåller.
Däremot var den tidigare versionen byggd av allmänt tillgängliga komponenter som vem som helst kan inhandla och dessa bör vara lätta att ersätta med andra komponenter.
Att en uppgradering har skett är de flesta överens om men vad det innebär får framtiden utvisa.
Dmytro Kashchenko överste för de väpnade styrkorna i Ukraina intervjuades av "Ukrainian Military Center" i en artikel från 28 december 2021 och sa då.
Vi stöter ofta på ryska Orlan.
Dess uppgraderade version skiljer sig genom att arbetshöjden har höjts till 5500-6500m.
Vi når den inte på sådana höjder, och dess optik och navigering fungerar på ett sådant sätt att de inte påverkas av vår telekrigsutrustning.
Drönarna utför spaningsuppdrag.
https://mil.in.ua/en/news/flight-altitude-of-russians-orlan-uav-increased-to-5500-6500-meters-the-commander-of-the-58th-brigad e/
https://mil.co.ua/polkovnyk-dmytro-kashhenko-vypravyty-mozhna-bud-yaku-pomylku-krim-zagybeli-lyudyny/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in