Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-15, 19:54
  #61
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
För att bedöma "geo"-politik kan man strunta i var länderna ligger. Som de flesta termer är "geo-politik" en falsk beteckning avsedd att leda tankarna fel. Geopolitik har inte med geografi att göra. Man kan strunta i var länderna ligger, vad de heter eller vilken av stormakterna de kommer att sugas in i.

Allt handlar istället om storlek. De stora sväljer de små. USA fixade färgrevolution i Kazakhstan januari så att ryska trupper kunde gå in. Nu j-vlas ryssarna med Ukraina så att EU kan gå in och NATO förstärkas med bl.a oss.

NATO betyder att vi kan skickas som USA:s soldater och ställa till trassel i andra länder för att skrämma in dem i större enheter. Mer NATO betyder mer kallt krig och alla måste söka skydd under stormakternas kärnvapenparaplyn. Mer NATO betyder att stormakterna gynnnas.

Så i detta fall verkar det som som det ryska parlamentet bett Putin om anfall av Ukraina för att stärka EU.

Att "Putin plötsligt blivit galen" är Expressens förklaring. Inget händer av en slump som FDR sade.
Då förstår jag hur du menar. Till viss del kan jag nog instämma.
Citera
2022-04-15, 20:10
  #62
Medlem
Norrbagg79s avatar
Kanske man kan kalla det en massuggesion med Putin, Dumaen och propagandan vart alla parter fyrar på elden, tills man til slut blir förblindad och bollen inte kan stoppas. Tror nog TS har rätt i at Putin inte er så eneväldig som kan synas.
__________________
Senast redigerad av Norrbagg79 2022-04-15 kl. 20:12.
Citera
2022-04-15, 20:19
  #63
Medlem
Julskinkatos avatar
Folk som hjälpte Putin till makten tänkte att han var perfekt. Enväldig och uppstyrd till viss del.
Men i grunden lite naiv. Så dom kunde hålla på och roffa åt sig.

Kriget är en del av en maktkamp mellan USA och Ryssland. USA vill hindra att Ryssland åter blir en stormakt, vilket regimen i Ryssland hjälper till med med sin destruktiva och genomkorrupta politik.
Putins sovjetnostalgi spelar såklart in. Den delas kanske av vissa inom gamla KGB men inte så många andra.
Sen är det ett sätt för regimen att hålla sig kvar vid makten, tänker dom. Ett europeiskt Ukraina skulle bli ett "farligt" exempel för Ryssland. Tycker Putins regim.
Citera
2022-04-15, 20:24
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är Rysslands krig. Om ryska folket inte står bakom så är det nu hög tid för folket att göra något åt saken.

Så som folket här borde göra något åt saken,vad kan vi göra?
Citera
2022-04-15, 20:34
  #65
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag skulle inte uttrycka mig så men det verkar som om kriget kan ha stöd hos folket. (men på Fb är alla ryska val manipulerade, förstås, ryssarna skulle egentligen hellre välja Gudrun Schyman)
Du har nog rätt! Ryssjävlarna och deras politiker är äckliga as som attackerar sina grannländer.
Synd att inte Putin kunde stoppa asen!
Citera
2022-04-15, 20:42
  #66
Medlem
Så här avslutar nämnde Michail Zygar sin bok "Männen i Kreml":
"Den här boken vissr att Putin, hur vi än föreställer oss honom, inte existerar i sinnevärlden. Det är inte Putin som har fört Ryssland till dagens situation - faktiskt motsatte han sig länge dessa metamorfoser. Men sedan gav han efter; han insåg att det blev lättare så. Putin trodde inte att Ryssland var omringat av fiender från alla håll. Putin hade inte som plan att stänga ner alla oberoende tevekanaler. Putin hade inte som mål att stödja Viktor Janukovitj. Han ville inte hålla en olympiad i Sotji. Människorna omkring honom trodde att de kunde gissa sig till hans önskningar, men i själva verket förvekligade de sina egna. Den nuvarande bilden av Putin som den förskräcklige ryske tsaren är uttänkt åt honom, delvis utan hans delaktighet: av sviten, av personer i väst som han samspelat med, av journalister. /.../ Vi har alla tänkt ut vår egen Putin. Han blir knappast vår sista."

Om nu stormakts- och imperiedrömmarna från början satt i Kremls väggar och inte i presidentens huvud, är det då värt risken att pressa Putins regim till bristningsgränsen i förhoppningen att den faller?
Citera
2022-04-15, 20:57
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Så som folket här borde göra något åt saken,vad kan vi göra?
Något i stil med som gjordes med förra tsaren skulle kanske fungera?
Citera
2022-04-15, 21:00
  #68
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Något i stil med som gjordes med förra tsaren skulle kanske fungera?
Ja för förra gången ledde det ju till frid, fröjd och ett evigt lyckorike
Citera
2022-04-15, 21:21
  #69
Medlem
Ryska parlamentet är i princip Putins knapptryckarkompani. Det gamla mönstret från sovjettiden är kvar. Det är klart det blir svårt att skaffa sig en realistisk bild av läget om man är omgiven av nervösa ja-sägare vilket Putin är. Han har själv bäddat för den här situationen genom att förtrycka all opposition och mörda dissidenter och politiska motståndare .
Citera
2022-04-15, 21:26
  #70
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Ryska parlamentet är i princip Putins knapptryckarkompani. Det gamla mönstret från sovjettiden är kvar. Det är klart det blir svårt att skaffa sig en realistisk bild av läget om man är omgiven av nervösa ja-sägare vilket Putin är. Han har själv bäddat för den här situationen genom att förtrycka all opposition och mörda dissidenter och politiska motståndare .
Det där håller inte längre. Denna gång gick parlamentet mot Putins parti som förlorade omröstningen. (Det gör nästan aldrig EU-kommissionens förslag.)
Citera
2022-04-15, 21:42
  #71
Medlem
Mycket intressant men oavsett vem som ville ha krig mest så hade det inte blivit nåt krig om inte Putin ville det. Garanterad finns det personer förutom Putin som ville ha krig.
Citera
2022-04-15, 21:54
  #72
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Mycket intressant men oavsett vem som ville ha krig mest så hade det inte blivit nåt krig om inte Putin ville det. Garanterad finns det personer förutom Putin som ville ha krig.
Jag är ingen expert på det ryska statsskicket. Men jag börjar tro att det existerar en maktbalans mellan Duman och presidenten. Om Putin inte gått med på förslaget hade han riskerat att sparkas. Han ville prova Minskavtalet lite till. VAd han själv egentligen innerst inne ville, vet vi inte. Men presidentens jobb är att verkställa vad folket vill. Och folket ville ha krig för Donbas. (Vilket var åt h-lv-t- men det var demokratiskt.)

Jag vet att jag kommer att bli stenad nu men jag tror Ryssland kan ha bättre demokrati än USA.

77% av ryssarna valde Putin. Biden hade bara 36% approval senast. Jag tror att Putin även i verkligheten har mer stöd än Biden har i deras respektive länder. Ryssarna vill inte ha någon "Gudrun Schyman" som ledare. Amerikanerna vill inte ha en senil tafsare. Den västerländska demokratin har förstörts.

Putins parti kan förlora i Duman. Det kan knappast EU-kommissionens förslag göra.

Ryssarna har kunnat se CNN. Vi har inte tillgång till ryska medier. Men nyligen drog CNN själva tillbaka sändningarna i Ryssland. CNN hänvisade till en rysk lag om media under kriget. CNN vågade inte sända. De uppgav risk för fängelsestraff. Men det var inte ryssarna som kastade ut CNN, de har sänt där länge. Kanske de andra amerikanska kanalerna är kvar, jag har inte kollat.

OK, jag vet vad ni kommer att säga. Köp enkelbiljett dit. Men det gäller att ha fakta rätt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-15 kl. 22:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback