2022-04-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Av många tragiska förslag i tråden tar ditt ändå priset. Det är så livsförnekande att jag faktiskt råder dig att kolla upp ifall du kan få en bra deal på en begravning och sedan bara avsluta alltihop istället, för tänk så mycket pengar du kommer att tjäna på att inte leva dina sista fyrtio år. Tänk på alla sparade ostmackor, allt tvättmedel du kommer slippa köpa och att du inte kommer att behöva köpa mer kläder än en vettig sista kostym. Verkligen en storvinst både för klimatet och plånboken.

Haha 😂😂 det är ingen svält diet jag ska gå på!
Kommer knappt märkas av! Tänk en korv istället för två liksom. Klart det sparar in både pengar in längden men framför allt på hälsan.
Citera
2022-04-15, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ikeakatalog
Haha 😂😂 det är ingen svält diet jag ska gå på!
Kommer knappt märkas av! Tänk en korv istället för två liksom. Klart det sparar in både pengar in längden men framför allt på hälsan.
Dst är just det att det inte är en svältdiet som är problemet, utan bara en liten meningslös förändring som samtidigt suger fröjden ur vardagen. Att äta sig nästan mätt. Att avstå den där koppen kaffe trots att den hade varit god. Att bara ha hälften så mycket pålägg på mackan. Att skippa den där lilla trösten i lunken som god mat och dryck ändå ger. För ärligt talat, vad har vi kvar i våra Svenssonliv utöver maten? Bilen går knappt att köra med längre. Utlandsresor är bara att glömma. Rökning är ohälsosamt och spriten är för dyr att dricka. Roliga fritidsintressen har bytts ut mot motion och gym eftersom vi är mitt inne i en neurotisk fitnesstrend. Vi har inget annat att förgylla timmarna när vi inte jobbar, tvättar, städar eller gymmar med så mycket annat än god mat. Ska vi då avstå den där extra ostbiten på kvällen framför TVn också? Då föredrar jag faktiskt att Putin skickar iväg den där kärnvapenmissilen, om jag ska vara ärlig.
Senast redigerad av Latrygg 2022-04-15 kl. 11:05.
Citera
2022-04-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
I viken kristallkula har du tittat. Om inflationen fortsätter hålla i sig under hela 2022 talar allt för att nästa avtalsrörelse blir mer än 2 %. Detta kommer då ytterligare elda på inflationen under 2023.

Men som jag skriver så är inflation bra för den som har bolån och bunden ränta eftersom lånets värde sjunker mer än vad man betalar i ränta. Historiskt sett så har inflationen hjälpt till att skapa den situation på bostadsmarknaden som vi har i dag. Inflationen "amorterade" av lånen.

På 70- och 80-talet, var inflationen hög under flera år. Det skapade en rad ekonomiska problem, men den som köpt sin bostad med lånade pengar blev rik då värdet på den ökade, samtidigt som lånet framstod som allt mindre i förhållandet till värdet på bostaden och lönen.

De som har pengar i värdesäkrade tillgångar, som bostäder eller aktier, de har tillgångar som följer med inflationen upp. Inflation gör att bostadspriserna stiger, i alla fall sett isolerat till just inflationen.

Så det är som jag skriver. Hög inflation har många vinnare speciellt i ett land som Sverige där många äger sitt boende med höga bolån. Har man dessutom bundit sin ränta över några år så finns där hundratusentals kronor att tjäna.

Fundera på detta...

Du nämnde att folk med bolån blev vinnare samtidigt som du höll fast vid 2.2% i löneökning.
Då finns ingen vinnare med bolån.

Men ja, får du löneökning som motsvarar inflation och det fortsätter över lång tid så kan det i slutändan finnas några vinnare.
Dessa vinnare har även dom fått se sin livskvalitet sjunka under tiden det pågått.
Men även här lär dom flesta bli förlorare, den tid du nämner innehar att många i stort sett fick skänka bort sina bostäder.
Citera
2022-04-15, 13:08
Medlem
happilappis avatar
Sluta köp dyr mat.
Sluta gå till frisören (det borde du gjort för längesedan).
Säg upp onödiga abonemang eller byt ner dig.
Hitta ett jobb där du kan jobba hemifrån.
Citera
2022-04-15, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det är mest på Flashback jag märker av inflationen om jag ska vara ärlig. Å andra sidan kör jag knappt bil, äter gratis för det allra mesta och spenderar framförallt mina pengar på krogen där drink- och ölpriserna kunnat diffa 20-60kr, beroende på ställe, så länge jag kan minnas.

Och kom igen. Det är krigsrubriker som jag fattar att man dras igång av men säg att en vanlig singelsvensk lägger 3k i månaden på mat. Om priserna steg 10 % över hela linjen så är det 300 spänn. Det är ju knappast märkbart och vi är inte ens halvvägs dit. Matpriserna har förvisso gått upp men tillhör fortfarande en kategori som inte dragits med på samma sätt. Lite räntehöjningar på det, SL som ska ha sitt, elförsörjning som dras upp osv. men jag skulle tro att inflationen kanske toppar här någonstans. Gissar att de som binder räntorna nu tillhör samma genier som man köper aktier av under börskrascher men det återstår att se.

Sedan är det väldigt lätt för mig att sitta här och vara kaxig. Jag har det gott ställt och en riktig samhällskris känns så främmande att jag inte ens riktigt kan föreställa mig att förbereda mig inför en sådan.

Okej.

Så du äter gratis och påstår att du har det gott ställt och det enda du slösar pengar på är alkoholism? Tack för din input.

Det förklarar mycket hur man ska spara och tänka, för oss som betalar sin egen mat osv?

Hur som, det blir mycket storkok osv. Men såg att en sak vi här hemma brukar köpa ur frysdisken nyligen och hux flux gick från 20 kronor till 40. Så nog är det lite väl nu oavsett...
Citera
2022-04-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Dst är just det att det inte är en svältdiet som är problemet, utan bara en liten meningslös förändring som samtidigt suger fröjden ur vardagen. Att äta sig nästan mätt. Att avstå den där koppen kaffe trots att den hade varit god. Att bara ha hälften så mycket pålägg på mackan. Att skippa den där lilla trösten i lunken som god mat och dryck ändå ger. För ärligt talat, vad har vi kvar i våra Svenssonliv utöver maten? Bilen går knappt att köra med längre. Utlandsresor är bara att glömma. Rökning är ohälsosamt och spriten är för dyr att dricka. Roliga fritidsintressen har bytts ut mot motion och gym eftersom vi är mitt inne i en neurotisk fitnesstrend. Vi har inget annat att förgylla timmarna när vi inte jobbar, tvättar, städar eller gymmar med så mycket annat än god mat. Ska vi då avstå den där extra ostbiten på kvällen framför TVn också? Då föredrar jag faktiskt att Putin skickar iväg den där kärnvapenmissilen, om jag ska vara ärlig.
Du framstår ju som både vidrigt neurotisk och teatralisk, du kan ju lägga ner dina skämmiga kommentarer asså.

klart ryssen (Putin) är problemet fast det är judarna som klämmer ut varenda öre ur dig Svensson 🤦‍♂️🤮

att nedgradera från bil till moped är ett bra alternativ om du bor i stan.

Handla på Lidl/blattelivsaffärer
laga all mat hemma
Sälja grejer du inte använder
Senast redigerad av MrGoyim 2022-04-15 kl. 16:25.
Citera
2022-04-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
I mars låg inflationen på 6,1%, vilket är den högsta sedan december 1991. Hur kan man agera för att hantera högre levnadsomkostnader?

Personligen tänker jag fimpa frisörbesöken och istället ska mig en lättskött snaggad-frilla. Kommer spara i varje fall 4000kr per år.

Har även ett förmånligt mobilabonnemang som bara kostar mig 20kr/mån, och där jag kan ringa och sms:a hur mycket jag vill.

Har även skippat dyra betalabonnemang på tv-kanaler som jag inte tittar på längre. Blir några tusenlappar i besparing varje år där också.

Senaste 2 åren har man redan avstått utlandsresorna, så det blir väl kanske ytterligare 2 år av hemmasemestrar.

Hur tänker ni hantera stigande kostnader?

Ett tips från mig är att säga upp bredbandet. Jag skaffade chillimobil fri surf och kopplar allt jag har till telefonen. Fungerar riktigt bra och slipper bredbandskostnaden varje månad. Blir mångaa sparade tusenlappar i långa loppet
Citera
2022-04-15, 17:26
Medlem
glajarns avatar
Kommer inte behöva ändra på någonting. Har sett till att huset är betalt, bor billigt, har inga skulder överhuvudtaget så jag kommer leva på som vanligt. Det gäller att se om sitt liv.
Det här var väntat men många har väl trott att som boräntorna skulle förbli låga och folk har lånat mer än dom förmodligen klarar av.
Citera
2022-04-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Inflation är bra för oss som har huslån och bunden ränta.
Men visst känns det i plånboken när man ska tanka, handla mat eller när elräkningen kommer.

Jag har också valt att snagga mig för 50 kr hos en arab. Kör lite mindre bil, sänker temperaturen hemma.

Provade en månad att duscha på gymmet 4 gånger i veckan för att spara varmvatten och max ta några snabbduschar hemma vilket gjorde skillnad på elräkningen.

Man får hoppas att fackföreningarna gör ett hyfsat jobb i nästa avtalsförhandling så inte lönen går upp bara med de sedvanliga 2 %.

Hur är den det när vi har STAGFLATION och inte INTEFLATION.
Eller anser du att lönerna hänger meD?
Citera
2022-04-15, 19:45
Medlem
Det är alltid så att vill man spara något så köper man inte produkten. Allt annat är ju marginellt, t ex att hitta en billigare morot i en annan affär kostar restid och annat.

Det är inte värt det.

Kolla över ekonomin och klipp av det du inte behöver. Då spelar det ju faktiskt ingen roll att priset gått upp med 30% på den produkten.
Citera
2022-04-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är alltid så att vill man spara något så köper man inte produkten. Allt annat är ju marginellt, t ex att hitta en billigare morot i en annan affär kostar restid och annat.

Det är inte värt det.

Kolla över ekonomin och klipp av det du inte behöver. Då spelar det ju faktiskt ingen roll att priset gått upp med 30% på den produkten.

Beror ju såklart på vad det är för något. Att välja bort morötterna för att de kostar 10kr/kg istället för 5kr/kg som det gör i butiken 2km bort är inte mycket lönt.

Men att exempelvis begära in offerter på bilförsäkringar och sedan välja det billigaste kommer löna sig rätt bra.

I det senare fallet handlar det om löpande kostnader och på 3 år kan den ackumulerade besparingen bli många tusenlappar. Det är rätt bra lönt för att bara ägna 1 timme åt att jämföra priserna.
Citera
2022-04-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Ett tips från mig är att säga upp bredbandet. Jag skaffade chillimobil fri surf och kopplar allt jag har till telefonen. Fungerar riktigt bra och slipper bredbandskostnaden varje månad. Blir mångaa sparade tusenlappar i långa loppet

Jag har gruppavtal genom bostadsrättsföreningen så jag får ändå betala för bredbandet. Lite drygt en 100-lapp landar det på. Kan ju vara en rätt bra idé om man bor i bostadsrättsförening att kontakta styrelsen och be om de kan undersöka vilka gruppavtal som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in