2022-04-15, 12:16
Medlem
Helvete vilket liv det är på rysk TV efter Moskvas "förlisning i stormen"...

Dom skrikpratar om vilket förolämpning detta är mot Ryssland och att Ryssland nu har ett casus-belli att start all-out war mot Ukraina.

Problemet dom här idioterna inte vet är att den ryska krigsmakten brinner och blöder i Ukraina och att man inte kan eskalera mer än idag. Våroffensiven kommer bli larvigt kort.
Citera
2022-04-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanSteganos
Det tar emot att säga det men allvarligt talat börjar det bli pinsamt så mycket stryk Ryssland tar emot av Ukraina. Hur i helvete lyckas man sänka detta ryska fartyg. Var fanns fartygets försvar mot missiler?
Hur kunde det sjunka. Ryssland har stridit som helvete men knappt intaget mark alls. Vad är det för arme dom har och båtar som blir träffade gång på gång.

Varför tar det emot?

Är du som jag fostrad i 90-talets värnplikt och 80-talets ubåtskränkningar och fortfarande såg Ryssland som ett hot?
Min världsbild har ändrats lite lätt senaste månaden
Citera
2022-04-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är en 60-talsdesign, med gamla vapen. Den hade egentligen inget där att göra, och jag vet inte riktigt vad den ryska flottan håller på med i Svarta Havet, förutom upprätthåller en blockad förstås. Det finns ingen ukrainsk flotta kvar så att glida omkring med en sådan gammal skorv har ingen egentlig funktion förutom att imponera på okunniga (t.ex. Forbes), samt att demonstrera att ryssarna inte har lyckats bygga några större ytstridsfartyg i modern tid -- inte för att storleken har så stor betydelse, i detta fall, en Ticonderoga har något mindre deplacement än en Slava/Moskva men är väl runt tjugo gånger mer kapabel mot alla former av mål.

Moskva var en luftvärnsplattform som täckte upp hela Krim, Kherson offensiven och södra ukraina.
Med den ute ur leken (på maximalt förnedrande sätt) så kan Ukraina börja flyga i området möjligen.
Citera
2022-04-15, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför tar det emot?

Är du som jag fostrad i 90-talets värnplikt och 80-talets ubåtskränkningar och fortfarande såg Ryssland som ett hot?
Min världsbild har ändrats lite lätt senaste månaden
Det tar emot av anledningen att jag tycker det är för jävla grymt att alla slåss mot en ensam stackars björn. Stor men inte så stark. Så jävla lågt. Vidrigt att se på.
Citera
2022-04-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Varför tror du att Ryssland behöver landstigningar i Ukraina?
För att kunna undvika att skada civila förstås och enbart döda ukrainska soldater. Men ju mer Ukraina minskar den möjligheten för Ryssland genom att förstöra skepp och skjuta sönder konvojer mm, desto närmare kommer vi ett sådant krig som Ryssland förberedde sig för under Kalla kriget, dvs ett rent långdistanskrig med robotar och flygplan och utan några ryska soldater i Ukraina förutom i flygplan som släpper bomber. Och då kommer de civila offren i Ukraina troligen att öka enormt.
Förhoppningsvis har människorna i Ukraina flytt landet vid det laget, men omvärlden verkar vilja ha kvar dem där, antagligen för att slippa massa flyktingar. Omvärlden skulle kunna tömma Ukraina på civila på några veckor tror jag, om alla hjälpte till.
Det pågår redan, Ryssland har en begränsad mängd robotar, missiler och tillverkningskapaciteten är även begränsad, speciellt med alla sanktioner då ryssarna importerar avancerade elektroniske komponenter.

Att Ryssland bombar så lite med flyg och ändå har förlorat så många stridsplan beror på att de tvingas gå mycket närmare marken för att kunna träffa med vanliga bomber.
Ryssland har en begränsad mängd lasestyrda långdistans bomber eftersom det helt var för dyrt att bygga dom.

USA som har världens största krigsindustri fick brist på avancerade robotar mm i slutet av Irak kriget som pågick i drygt 1 månad.
Rysslands ekonomi är ungefär 1/15 av den amerikanska.

Anledningen till att man behöver skydda fartyg är flera som trupptransporter, matriel mm.
Ett stort lastfartyg kan leverera gods som motsvarar tusentals lastbilar till styrkorna i söder.

Det fanns en anledning till att kriget på havet var så blodigt under andra världskriget.
Citera
2022-04-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Även om det så var en klantig olycka så låter det ju helt osannolikt att ingen har dött.
Ammunitions lagret börjar "brinna" och ett skepp på 180 meter får såna skador att det förliser några timmar senare.
Har svårt att tro att ett sånt stort krigsskepp förliser pga. En storm i svarta havet..

Måste ju varit fruktansvärda skador på fartyget som med största sannolikhet har massor av skott för att förhindra att fartyget sjunker.

Va något gammalt amerikanskt hangarfartyg som skulle sänkas varav man beskött det med allahanda vapen som torpeder, robotar mm.
Fartyget höll sig flyttande utan problem så man var tvungen att att rigga bomber på skeppet för att slutligen kunna sänka det.

Turkiet var enda fartyg som hjälpe, alla andra ryska fartyg smet iväg så fort dom kunde.
Turkarna räddade 54 sjömän.

Det fanns 500 sjömän och 600 marininfanteri på Moskva, en rejäl smäll
Citera
2022-04-15, 12:41
Medlem
Citat:
Turkiet var enda fartyg som hjälpe, alla andra ryska fartyg smet iväg så fort dom kunde.
Turkarna räddade 54 sjömän.

Hurvida det fanns 600 marininfanteri eller inte ställer jag mig tveksam till.
Är väl inget typiskt skepp man transporterar trupper med?

Men ja jag tror nog att det dog ett par hundra i förlisningen.
Bara smällen som fick skeppet att sjunka måste ju ha dödat runt 100 människor minst.

Finns ju liknande händelser under andra världskriget där Ammunitions lagret träffas som när Bismarck sänkte https://sv.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Hood_(51)
Citera
2022-04-15, 12:41
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Moskva var en luftvärnsplattform som täckte upp hela Krim, Kherson offensiven och södra ukraina.

Självklart hade den inte någon sådan stor betydelse. Ryssarna har gott om S-300 (och derivat) på land.

Citat:

Det kan man betvivla, det finns ingen anledning alls att ha marininfanteri på den.
Citera
2022-04-15, 12:44
Medlem
Jagersros avatar
Kan vi enas om att båtjäveln sjunkit ?
Citera
2022-04-15, 12:46
Medlem
Ni som funderar på hur stor skada ett exploderande ammunitionsförråd på ett stort krigsfartyg orsakar borde titta på denna korta video från WWII när HMS Barham flyger i luften. https://www.youtube.com/watch?v=YdrISbwy_zI
Citera
2022-04-15, 12:52
Medlem
Tillssons avatar
Video om Ukrainska Neptune anti ship cruise missile system. Verkar vara väldigt effektivt. Räckvidd 30 mil!

https://www.youtube.com/watch?v=NgjDRrIqaNA&ab_channel=WeaponsofTheWorld
Citera
2022-04-15, 12:55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Spontantända, vad har du fått det ifrån???

Det är inte mitt påstående, utan ryssarnas egna. Fartyget ska ha drabbats av en ammunitionsbrand, men inte p.g.a. ukrainska vapen. Således måste vapnen ha spontanantänts, eller så måste besättningen vara bottenlöst inkompetent eller självmordbenägen.

Citat:
Skorven, var det en skorv eller raljerar du på ditt vanliga sätt?

Vi pratas om ett 40 år gammalt fartyg, som har haft bristfälligt underhåll och ytterst begränsade uppgraderingar under hela sin karriär. Plottningen för stridsledningen var t.ex. manuell med filtpennor och linjaler på plexiglas a la 1940-tal.

Citat:
Vart har du läst att man livstidförlängt den och vad ingår i ett sådant underhåll?

TASS - Russian Black Sea Fleet flagship to remain in service until 2040
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in