2022-04-15, 00:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Invasionen verkar inte komma nån vart, ryssarna tycks mest trampa vatten.
Det som förvånar mig är att ryssarna så oproblematiskt verkar ha erkänt förlusten publikt.
Citera
2022-04-15, 00:09
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det som förvånar mig är att ryssarna så oproblematiskt verkar ha erkänt förlusten publikt.

Den sjönk. Omöjligt att ljuga om. De ljuger om varför den sjönk.
Citera
2022-04-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja något måste han ju göra gubben. Massförstörelsevapen, allmän mobilisering och inkallande av värnpliktiga, angripa fler länder. Vem vet. Putin är dock lite feg.
Putin är ju sannolikt trängd om det stämmer att han väntat en snabb och relativt enkel seger. Att förlora kriget mot Ukraina finns nog inte i hans tankar, då tar han troligen till vad som helst. Där kan han dock få motstånd av andra högt uppsatta Ryssar, tror jag.

Allmän mobilisering och kalla in värnpliktiga kan vara tänkbart men då blir kriget också uppenbart för ryska mammor och pappor som skall skicka sina söner till fronten, det blir inte helt bekymmerslöst.

Att angripa fler länder i det läge Ryssland är nu är väl inte heller en lätt framgång. Georgien, Moldavien, Finland, baltländerna, Sverige? I samtliga fall kommer det att kosta och är osäkert, nog inte den strategi Kreml har högt på agendan nu.

Massförstörelsevapen riktat mot Ukraina ligger nog närmast tillhands men jag hoppas såklart att även detta alternativ stoppas i den ryska ledningen.
Citera
2022-04-15, 00:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Var pågår de mest intensiva striderna i dag? Har det kommit igång på allvar i Donbass än, eller väntar man på bättre väglag? Tycker att det varit väldigt snålt med underrättelser de senaste dagarna, liksom väldigt litet diskussion om kriget på marken. Har det inte smällt en hel del i Kherson igen, förresten?
Citera
2022-04-15, 00:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
SSO Agriculture Division har nu fått sina första förluster i det pågående kriget.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1514542433664905216?s=20&t=FpyTGBOHCBzWQI1NsB30dw

Heder åt bönderna! De har gjort ett fantastiskt jobb i Ukraina!
Citera
2022-04-15, 00:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Den sjönk. Omöjligt att ljuga om. De ljuger om varför den sjönk.
Ingenting är omöjligt att ljuga om. Putin har inte ens erkänt invasionen av Ukraina ännu. Skulle kunna säga att det är en hybridbåt med u-båtsfunktion. Inget är för korkat idag.
Citera
2022-04-15, 00:16
Medlem
LibBells avatar
Jag tänkte att de 200 000 som Ryssland ansamlat runt Ukraina var på tok för få för att ta några betydande delar av UA.

Jag trodde dock inte de skulle vara så dåliga som de visat sig vara.

VDV? Tycker nästan synd om dem. De har satts in som om de skulle klara sig på något magiskt sätt utan vettig stridsledning och air support. De har blivit slaktade...

Ryska Svartahavsflottan? degraderad till ofrivvilig undervattenstjänst. RFS Moskva lyckades inte ens försvara sig själv, inte konstigt att de inte lyckades försvara sitt tidigare förlorade landstigningsfartyg.

Försörjningslinjer och logistik? Ja, det har inte gått så bra....

Rysslands arme har ju tappat enormt i anseende och materiel...

De kan dock bomba civila och förstöra städer bra....men klarar inte av att bekämpa motståndare militärt...

"Russian warship....."
Citera
2022-04-15, 00:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Sjömännen ombord var inga mongoler utan förmodligen Moskvas och St Petersburgs finest. 500 döda i ett bräde kan förhoppningsvis väcka reaktioner, så att deras död inte var förgäves.

Men de kanske lever? De har hoppat i livbåtarna. Nu när de har slarvat bort sin båt kan de få strida i Kharkiv och Izium istället. Leve Putin!
Citera
2022-04-15, 00:21
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men de kanske lever? De har hoppat i livbåtarna. Nu när de har slarvat bort sin båt kan de få strida i Kharkiv och Izium istället. Leve Putin!

Har alltså så många som 500 dödats med båten? 🤔
Citera
2022-04-15, 00:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Jävla rävsax den här konflikten. Ser inte hur den kan avslutas.

Ukraina kämpar för sin överlevnad. Får stöd av Väst och kan därför inte besegras.

Ryssland (inte bara Putin utan även folket nu) tror att Ryssland riskerar att utplånas om de backar.
Eftersom offensiva NATO-vapen kommer att placeras i massiv mängd längs gränsen isåfall.
Ryssland skulle ha en kniv mot strupen för all framtid.

Hur fan hittar man en vapenvila eller fred i det läget?

Den unika twisten är ju att Ryssland har kärnvapen.
Så massiva flygattacker från NATO eller invasion för att knäcka Ryssland går inte.
Det skiljer den här konflikten från kriget i Jugoslavien där Serbien tvingades vika ner sig till slut.
Kan känna samma sak. Ryssland har genomfört en invasion i Ukraina men känner sig antagligen hotat på riktigt av andra länder i närområdet som "ansluter sig till fiendesidan". Det drar ihop sig mer och mer. Till storm, alltså, för att se det lite filmiskt.
Citera
2022-04-15, 00:22
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Heder åt bönderna! De har gjort ett fantastiskt jobb i Ukraina!

Mycket fint jobb är väl för inte de är 3e störst på pansar i Europa numera. Dessutom har de klarat av vårsådden med läste jag till 75% jämfört med ifjol. De räknar med att ha skörd som täcker hela Ukrainas behov plus export mitt i ett brinnande krig imponerande.
Citera
2022-04-15, 00:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lite fina vårbilder från Donbas. En BTR från UAF blastar en stridsvagn från Röda Armén ordentligt. Med en obligatorisk explosion som följd.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1514717131438501894

Det är egentligen inget fint med det, Proffs som mosar ungdomar i Putins namn, vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in