2022-04-14, 23:34
Medlem
Felstavarens avatar
Nämen skicken kväll! Här sitter man och firar skärtorsdag på ett slott i forna DDR när man nås av nyheten att den ruskiga federationen slutligen bekräftat att RFS Moskva fått en ny permanent kajplats på havets botten. Hela gänget skålade i sekt när vi nåddes av nyheten, sedan fortsatte vi med öl och ubåt uppe på rummen för att fira.

Lite trist med sjömännen dock, det glädjer mig inte särskilt mycket att tänka på deras öde. Vissa kanske förtjänade det, andra inte. Huvudsaken är att krigsmaskinen är satt ur spel.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror att om inte denna pågående offensiv i Donbas lyckas så kommer Putin antingen få nöja sig med det han erövrat och försöka försvara det, eller så får han säga att det är ett krig och mobilisera värnpliktiga. Ursäkt kommer nog vara anfall mot ryskt territorium.

Jag är inte säker.., Putin har satsat allt på en vinst. Ett krig som inte sak behövdes..

Han kunde ju han ha meddelat sin pensionering till nästa "val", ge stafettpinnen till nästa och levt resten av sitt liv i lyx och hyllad i de ryska historieböckerna. Han valde inte detta.., utan han vill ha mera.., det är inte bara envishet utan på en annan nivå..

En desperat människa som ser sitt (hyllade) liv (på hemmaplan) bli helt dissekerat till rännstenen, kan finna på otäcka saker. Även jänkarna utesluter inte detta :

CIA director warns Russian threat of tactical nuclear weapons should not be taken "lightly"

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-04-14-22/h_312213803972ddfd3de6696c16f4d172
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du verkar inte bitter över att Ryssland invaderar ett land i Europa nära oss?

Fanns någon "Kalle" här igår som blev förfärad över hur man hade mage att ge sig på en så fin båt. Gjorde tydligen mer ont i honom att ett så ståtligt skepp anfallits än att läsa om morden och våldtäkterna. Den nivån på empati.
Citera
2022-04-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Vad är det tramset på att den har ju själv sagt detta jag citerar vad putin sagt det är ju högst relevant till detta ämne var på dina sagt och han har hänvisat till olika artiklar det här är en självförsvarsakt. Så lite trist att ni ska hålla på med just roll det blir ingen givande diskussion jag är ju här för att diskutera och även dela med mig och mina åsikter jag får inte betalt av någon jag är en patriot ingen betala mig för att vara här. Sluta tro på myten om rysstroll det är många svenskar som är neutrala eller som stödjer 🇷🇺.

Risken att du har ett arbete är iofs rätt liten, men om du ändå har ett är det en njutning att dina skattepengar går till att finansiera vapen till Ukraina.

Finna en lösning dock, flytta till din förlovade diktatur.
Citera
2022-04-14, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryssarn
Jag vet inte vad som är mest tillfredsställande. Att Ukraina sänkte skorven eller om idioterna lyckades sänka sitt eget jävla skepp? 🤣🤣
Om dom sänkte den själva så får dom hoppas att östersjöflottan är skickligare än svarta havsflottan 😅😅🤦

Det är den, men outnumbered. Inget som kommer att stoppa oss iofs.
Citera
2022-04-14, 23:39
Medlem
Jävla rävsax den här konflikten. Ser inte hur den kan avslutas.

Ukraina kämpar för sin överlevnad. Får stöd av Väst och kan därför inte besegras.

Ryssland (inte bara Putin utan även folket nu) tror att Ryssland riskerar att utplånas om de backar.
Eftersom offensiva NATO-vapen kommer att placeras i massiv mängd längs gränsen isåfall.
Ryssland skulle ha en kniv mot strupen för all framtid.

Hur fan hittar man en vapenvila eller fred i det läget?

Den unika twisten är ju att Ryssland har kärnvapen.
Så massiva flygattacker från NATO eller invasion för att knäcka Ryssland går inte.
Det skiljer den här konflikten från kriget i Jugoslavien där Serbien tvingades vika ner sig till slut.
Citera
2022-04-14, 23:40
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Ja, sänkningen kan nog skicka svallvågor högt upp i den ryska hierarkin.

Det kommer inte bli populärt med ett bojsänke som bär huvudstadens namn.

Undrar vem som får den föga önskvärda uppgiften att briefa den alltmer bunkerbleke diktatorn att hon sover med fiskarna……
Citera
2022-04-14, 23:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Får en väldigt sjunkande (no pun intended) känsla kring det här kriget.

Tror att det kan pågå i åratal, kanske ett decennium.

Ukraina backas upp av väst. Kan därmed inte förlora.
Rysslands befolkning sluter upp bakom flaggan och känner att Rysslands existens står på spel.
Kommer därför inte ge upp utan fortsätta slåss oavsett förluster.
Ukraina kan förstås inte invadera Ryssland - pga av Rysslands kärnvapen.

Så det här blir nog ett långdraget blodbad som vi inte kan överblicka.

Och ju bittrare ryssarna är, desto större risk att de börjar luta sig mot kemiska vapen och annat.
Placerar ut kärnvapen längs alla gränser och kastar ur sig vilda hot mot väst.
Om det blir riktigt desperat, kanske börjar sälja vapen till terrorister för att hämnas på väst.

Svårt att se hur det här ska sluta bra för nån det närmaste decenniet.

Det kommer inte att dra ut så länge på det, den ekonomiska matematiken sätter stopp, på ett eller annat sätt. Vi får bara hoppas på att det inte blir den slutliga lösningen, från rysslands sida.
Citera
2022-04-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland vänder sig bara till sin egen befolkning. De söker argument för att få med sig dem. De vet att ingen utanför Ryssland påverkas av deras skitsnack.
Jo, fast även om de vänder sig till sin egen befolkning så har det ju sannolikt ett syfte att påverka. I detta fall kan det vara för att få anledning att agera på andra sätt i kriget.
Citera
2022-04-14, 23:44
Medlem
StigEngstroms avatar
Ryssarna säger alltså att Moskva förlisades när hon bogserades och man hamnade i en storm? Snyggt Putler.
Citera
2022-04-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer inte att dra ut så länge på det, den ekonomiska matematiken sätter stopp, på ett eller annat sätt. Vi får bara hoppas på att det inte blir den slutliga lösningen, från rysslands sida.

Brukar sägas att krig inte kan pågå så länge.
Serbien belägrade Sarajevo i 4 år.
Assad har tagit över Syren i ett 8 år långt krig.
USA slogs i Afghanistan i 20 år.

Har inga som helst problem att tänka mig scenariot att Ryssland ställer om hela samhället till en krigsekonomi och fightar på i ett decennium. I synnerhet som Ukraina inte vågar attackera Ryssland pga kärnvapnen.
Och Kina, Indien, Asien, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika fortsätter köpa rysk olja...
Citera
2022-04-14, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Brukar sägas att krig inte kan pågå så länge.
Serbien belägrade Sarajevo i 4 år.
Assad har tagit över Syren i ett 8 år långt krig.
USA slogs i Afghanistan i 20 år.

Har inga som helst problem att tänka mig scenariot att Ryssland ställer om hela samhället till en krigsekonomi och fightar på i ett decennium. I synnerhet som Ukraina inte vågar attackera Ryssland.
Och Kina, Indien, Asien, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika fortsätter köpa rysk olja...

Putin är gammal, han lever nog inte så länge till, det ryktas om att han har cancer, brukar inte sluta väl. Det vore klokt av en efterföljare att finna koncensus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in