2022-04-14, 06:26
Medlem
Pletheneiss avatar
Hej!

Jag har tagit ett lån på 2000 kr från ett låneföretag, det har kostat mig totalt 626 kr, det vill säga, jag måste betala tillbaka totalt 2626 kr.

Jag läste någonstans att jag enligt lag har rätt att undvika att betala de där 626 kr i ränta och avgifter (förutom administrationsavgifter) OM jag nu lyckas betala tillbaka lånet inom 2 veckor från det att jag tog lånet, stämmer detta?
Citera
2022-04-14, 06:30
Bannlyst
Nej det stämmer inte
Citera
2022-04-14, 07:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det kan väl vara olika på olika företag. Vissa har väl räntefritt första månaden men då vi inte vet vart du tagit lånet så är det svårt att veta.
Det kanske bara var förr i tiden man hade räntefritt när man tog sms-lån första månaden. Har själv aldrig end funderat en sekund på att ta dessa skitlån.
Citera
2022-04-14, 08:10
Medlem
Många som skyltar med 14 dagar räntefritt, men det är väl egentligen konsumentlagen som säger att man har 14 dagar på sig att ångra.

Så borde väl funka att bara säga till långivaren att du ångrar det och betalar tillbaks inom 14 dagar.

Obs jag är inte insatt i detta ämne utan gissar bara
Citera
2022-04-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Många som skyltar med 14 dagar räntefritt, men det är väl egentligen konsumentlagen som säger att man har 14 dagar på sig att ångra.

Så borde väl funka att bara säga till långivaren att du ångrar det och betalar tillbaks inom 14 dagar.

Obs jag är inte insatt i detta ämne utan gissar bara

https://www.konsumenternas.se/lan--b...lan/angerratt/
"På de flesta typer av lån och krediter, utom bolån, har du ångerrätt i 14 dagar. Du måste alltså höra av dig till långivaren inom den tiden om du ångrar ditt låneavtal"

https://www.sverigekredit.se/angra-ett-sms-lan
"Lagstiftat finns en ångerrätt på 14 dagar när du tar ett smslån. Detta framgår av 21§ konsumentkreditlagen. När du använder dig av ångerrätten betalar du enbart räntan för dagarna från att pengarna betalades ut tills du betalat tillbaka dessa."

Så ja du har delvis rätt, själv kände jag inte till detta.
Citera
2022-04-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Hej!

Jag har tagit ett lån på 2000 kr från ett låneföretag, det har kostat mig totalt 626 kr, det vill säga, jag måste betala tillbaka totalt 2626 kr.

Jag läste någonstans att jag enligt lag har rätt att undvika att betala de där 626 kr i ränta och avgifter (förutom administrationsavgifter) OM jag nu lyckas betala tillbaka lånet inom 2 veckor från det att jag tog lånet, stämmer detta?

Enligt distansavtalsagen så har du den rätten.

Men det handlar inte om att betala tillbaks lånet, utan du behöver reklamera (dvs använda din "ångerrätt") inom 2veckor.

Det görs enklast genom att maila företaget senast 14dygn efter att du tog lånet (inte när du fick pengarna utan när du signerde avtalet) och medalar att du har ångrat ditt avtal med hänvisning till distansavtalslagen

Avgifter osv ska även de återbetalas när avtalet ångrats , däremot kan du behöva betala uppslupen ränta för de dagar du haft pengarna i din ägo.
Citera
2022-04-14, 12:08
Medlem
Herculandes avatar
Tack för alla svar!

Då var jag inte helt ute och cyklade!

Har kontaktat min långivare nu och inväntar svar!
Citera
2022-04-14, 12:15
Medlem
Herculandes avatar
Fick detta som svar:

” Hej,

Tack för ditt mejl.

För att ångra ditt lån behöver du betala in 2011 kr per dagens datum. Betalningen görs direkt på din profil via Zimpler betalning.

När vi tar emot din betalning kommer du att få ett mejl samt ett sms som bekräftar att betalningen har nått oss. När du får den bekräftelse är det väldigt viktigt att
du kontaktar omgående att detta var ett ångrat lån. För ens kommer vi att handlägga ditt ärende som ett ångrat lån och skriva av avgifterna.

Fram tills att du fått bekräftelsen ber vi dig att inte ansöka om en utökning eller ny kredit för att ångerrätten ska gälla.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in