2022-04-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den förre ryske presidenten Dmitrij Medvedev har tagit ställning till Finlands och Sveriges eventuella medlemskap i militäralliansen Nato.

Enligt Medvedev skulle Sveriges och Finlands anslutning till Nato leda till att Ryssland vidtar åtgärder i Östersjöregionen. Åtgärderna har inte preciserats närmare under de senaste terminerna.

"Vi kan inte längre tala om en kärnvapenfri status i Östersjön - balansen måste återställas", sa Medvedev.

Visserligen är finnarna redan helt övertygade om NATO-medlemskap, men sådana här uttalanden från öst gör inte beslutet svårare för någon.

Fan ska vi gå med i NATO för
Ryssland skulle inte ha råd eller ens klara ta Finland

Varför ha vi inte en egen militär allians med Finland

Varför ska USA vara vår daddy
Citera
2022-04-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ja, nu när du lägger upp det så tydligt så tycker jag inte att vi ska gå med i NATO längre. Svenska horor är till för det svenska folket!

Oroa dig inte! Det var inte svenska horor..
Citera
2022-04-14, 10:50
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Fan ska vi gå med i NATO för
Ryssland skulle inte ha råd eller ens klara ta Finland

Varför ha vi inte en egen militär allians med Finland

Varför ska USA vara vår daddy
Därför att det är bara NATO som rysspulingarna är skraja för. Hur svårt är det att förstå?
Citera
2022-04-14, 10:52
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
NATO har inte alltid varit populärt överallt, på 60-talet slängde Frankrikes president DeGaulle ut deras högkvarter och lämnade det militära samarbetet:
1967: De Gaulle pulls France out of NATO’s integrated military structure

Orsaken var NATO:s hemliga stay behind-nätverk och deras subversiva verksamhet samt mordplaner på DeGaulle själv:
NATO’s Secret Armies, Operation Gladio, and JFK
The Audacity of de Gaulle

Går man med i NATO får man inte bara utländska t.ex. brittiska och amerikanska soldater och krigsmateriel (inklusive kärnvapen) stationerade här i Sverige, utan även en närvaro av hemliga underrättelsetjänster. Säkerhetsexperten Peter Pry menar dessutom att USA inte har kapacitet för ytterligare östlig expansion av NATO, man kan helt enkelt inte försvara nya medlemmar med sina konventionella styrkor, utan de blir i så fall enbart en slags utlösningstråd för ett nukleärt krig:
https://westminster-institute.org/events/make-peace-not-war-with-russia/

Spänningar här i norr kommer att öka i takt med att nordpolen och norra ishavet får en allt större strategisk betydelse vad gäller naturresurser och skeppsfart, varför en konfrontation mellan öst och väst ter sig troligt på lite längre sikt. Att befinna sig mitt i ett spänningsfält som Finland och Sverige gör är förstås oturligt. Vad NATO kan få av oss är pengar via den kraftigt ökade försvarsbudgeten samt möjligheten till nya soldater i vapenför ålder av prima virke, nordbor är ju som bekant bra i krig, och lämpliga att sända ut som kanonmat i NATO:s alla krig och konflikthärdar i världen.

En annan aspekt på NATO-medlemskap är också kulturella spänningar som kommer att uppstå när utländska militärer i stor mängd stationeras i Sverige. Vi lär få se mer av sådana här händelser:
Amerikanska militärer från USS Forrest Sherman köpte sex i Stockholm
Soldater är vana att festa runt, speciellt amerikaner, de ser det som en rättighet. I exempelvis Vietnam fanns under kriget ett mycket stort antal bordeller och prostituerade enbart för US-trupper. Vid US baser i t.ex. Japan förekom länge stora problem med våldtäkter etc. Sverige kommer att bli väldigt internationaliserat om vi går med i NATO.

Med detta sagt, så bör man alltså vara medveten om allt kanske inte blir alldeles idylliskt om man ansluter sig till en militärallians, och ger ut sin självständighet. Det är inte så enkelt att man får en snäll storebror som osjälviskt beskyddar en. Men en fientlig invasion från en motståndare är förstås en betydligt värre sak.
Vad är det för jävla löjliga ursäkter? Gå med i NATO NU!
Citera
2022-04-14, 10:52
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Den förre ryske presidenten Dmitrij Medvedev har tagit ställning till Finlands och Sveriges eventuella medlemskap i militäralliansen Nato.

Enligt Medvedev skulle Sveriges och Finlands anslutning till Nato leda till att Ryssland vidtar åtgärder i Östersjöregionen. Åtgärderna har inte preciserats närmare under de senaste terminerna.

"Vi kan inte längre tala om en kärnvapenfri status i Östersjön - balansen måste återställas", sa Medvedev.

Visserligen är finnarna redan helt övertygade om NATO-medlemskap, men sådana här uttalanden från öst gör inte beslutet svårare för någon.

Det här är ju redan känt. Det är inte direkt första gången Ryssland säger att de inte vill att Finland och Sverige går med i NATO.
Citera
2022-04-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det här är ju redan känt. Det är inte direkt första gången Ryssland säger att de inte vill att Finland och Sverige går med i NATO.

De tycks ändå själva anse att en påminnelse är på sin plats.

Själv håller jag med med dem. En påminnelse är bra att ha när folk glömmer bort "varför" vi skulle med i NATO. Jag tackar Putin och hans anhängare för de ständiga påminnelserna.
Citera
2022-04-14, 10:59
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
De tycks ändå själva anse att en påminnelse är på sin plats.

Själv håller jag med med dem. En påminnelse är bra att ha när folk glömmer bort "varför" vi skulle med i NATO. Jag tackar Putin och hans anhängare för de ständiga påminnelserna.

Jag är ju emot så jag tycker tvärtom. Vill inte ha krig nämligen.
Citera
2022-04-14, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Därför att det är bara NATO som rysspulingarna är skraja för. Hur svårt är det att förstå?
Jag tycker att Putin tydligt har visat att inte heller begåvningsreserven är något vidare uppdaterad, så om han ser det som nödvändigt att gå i krig med NATO så kommer han att göra det. För vår del känns det i alla fall lite tryggare att då tro att vårt medlemskap skulle innebära att det blir lite svårare för ryssarna att klampa in här. Men bättre det än knappt något motstånd alls.
Citera
2022-04-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jamen då går vi med i NATO igen då!

Skönt att se någon med orubblig övertygelse och fast karaktär
Citera
2022-04-14, 11:05
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jag är ju emot så jag tycker tvärtom. Vill inte ha krig nämligen.
Ingen vill ha krig och just därför måste Sverige gå med i NATO.
Citera
2022-04-14, 11:06
Medlem
För en gångs skull håller jag med Göran Persson och Stefan Löfven. Det är direkt olämpligt av Sverige att gå med i Nato. Vi bör så länge som möjligt bevara vår neutralitet. Vad Finland gör är egentligen helt ointressant. Svensken ser spöken på blanka dagen om man inbillar sig att Ryssland skulle ha ett intresse av att invadera Sverige. Vill man ta Finland, so what?

Tyvärr har vår bladdertacka till utrikesminister sett till att relationen till Ryssland blivit något frostig, men inte så illa att man skulle attackera oss. Vissa tror att ryssarna är ute efter Gotland. Varför är svårt att förstå, men om det är så är det ju bara att lämna ifrån sig ön vid förhandlingsbordet utan att det behöver betyda militära insatser.
Citera
2022-04-14, 11:12
Medlem
Jag vet inte hur trögfattade de tycks tro i Ryssland att finnar och svenskar är. Nu kom det en till påminnelse - trots att den förra knappt har hunnits läsas av alla morgontrötta, påsklovsfirande finnar och svenskar:

"Pyotr Tolstoy, ryska dumans vicepresident, talade om Rysslands eventuella vedergällning om Finland eller Sverige går med i Nato.

Emma Burrwos, reporter för ITV News, säger att hon har intervjuat Tolstoy på sitt Twitter-konto. Enligt dumans vice ordförande är Finland "fullt av myggor".

"Ryssland garanterar sin säkerhet så att inte ens en mygga vill flyga till vår gräns", sa Tolstoj enligt Burrows.

Enligt Tolstoj kommer Ryssland att börja släppa ut missiler om Finland eller Sverige går med i Nato. I går publicerade den finska regeringen en säkerhetspolitisk rapport, som diskuterade frågor som rör Nato-medlemskapet, men som inte direkt tog ställning till NATO-anslutningen.

– Vi har missiler som vi lägger på vår gräns mot Finland, Sverige och Polen och i Kaliningrad, säger Burrows Tolstoy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in