2022-04-14, 11:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag vet inte om någon här verkligen kan svara på frågorna, men jag ställer dem ändå. Vilken betydelse har fartyget haft för kriget som utspelar sig på land? Har det använts för att skicka in robotar i Ukraina?

Moskva har inte haft någon större betydelse för landstriderna som sådana. Betydelsen det haft är att kunna slå på långt avstånd mot flyg, med sina många och långräckviddiga luftvärnsrobotar, och därigenom kunna skydda kustnära landoperationer, fartygsförflyttningar och annat med sitt luftvärnsparaply.

Utöver det har fartyget spelat en avskräckande roll för fientliga eller NATO-anslutna flottoperationer, då det bär mycket kraftiga sjömålsrobotar.

Det har, med nästan 100% säkerhet, inte använts för att avlossa kryssningsrobotar, utan för att skydda de mindre fartyg som avlossat dem från luftangrepp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag vet inte om någon här verkligen kan svara på frågorna, men jag ställer dem ändå. Vilken betydelse har fartyget haft för kriget som utspelar sig på land? Har det använts för att skicka in robotar i Ukraina?

Fartyget hade massa luftvärn med lång räckvidd.

Dessutom har de många kryssningsmissiler men jag är osäker om dessa använts.
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Kommer rapporter att delar av skeppet Moscows besättningen räddades av turkiska marinen och att skeppet skjunkit.

https://twitter.com/acejaceu/status/1514463292617601028?s=21&t=qJPZiskwHQL23Y1xAabPgg

Fiffigt. Slå ut radarn och sen sänka skeppet alltså. Imponerande om det stämmer. Hur många gånger har Ryssland underskattat UA nu och vad har det kostat dem?
Citera
2022-04-14, 11:04
Medlem
Aftonbladet påstår att det sjunkit.

I så fall enligt rysk uppgift av sig själv.
Citera
2022-04-14, 11:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Bra symbolvärde att skeppet heter Moskva. Moskoviternas Moskva är sänkt.
Citera
2022-04-14, 11:05
Moderator
-Info-s avatar
Joakim Paasikivi om sänkningen av kryssaren Moskva:

Citat:
Paasikivi: ”En oerhört stor förlust för rysk sida”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/paasikivi-en-oerhort-stor-forlust-for-rysk-sida/
Citera
2022-04-14, 11:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Moskva har inte haft någon större betydelse för landstriderna som sådana. Betydelsen det haft är att kunna slå på långt avstånd mot flyg, med sina många och långräckviddiga luftvärnsrobotar, och därigenom kunna skydda kustnära landoperationer, fartygsförflyttningar och annat med sitt luftvärnsparaply.

Utöver det har fartyget spelat en avskräckande roll för fientliga eller NATO-anslutna flottoperationer, då det bär mycket kraftiga sjömålsrobotar.

Det har, med nästan 100% säkerhet, inte använts för att avlossa kryssningsrobotar, utan för att skydda de mindre fartyg som avlossat dem från luftangrepp.
Samt lednings/sambandsfartyg för Svarta havsflottan, så mer en prestigeförlust än reell militär inverkan.
Citera
2022-04-14, 11:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har inte varit i Ukraina men vad jag hört från en bekant som växt upp i Ukraina (nyligen) så är soppa och grytor det vanligaste man äter (med lite tillbehör).

Den typen av mat är väl också praktiskt att göra sådana fältransoner av, lätt att värma och äta direkt ur påsen.
Citera
2022-04-14, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra symbolvärde att skeppet heter Moskva. Moskoviternas Moskva är sänkt.

En intressant parallell till slagkryssaren Deutschland som sänktes i Norge under namnet Lützow efter att Hitler nojat sig över propagandaförlusten i att sänka ett fartyg med det namnet.

Putin var inte lika förutseende alltså.
Citera
2022-04-14, 11:08
Moderator
-Info-s avatar
Det här var ny information:

Citat:
The Ukrainian Bayraktar TB2 damaged the radar of the Moscow Cruiser which resulted the ship on being defenseless against the Ukrainian Neptune Anti-Ship Missiles. 50 out of 500 sailors have been rescued by the Turkish Navy after it reportedly sank.

https://twitter.com/acejaceu/status/1514463292617601028?s=21&t=qJPZiskwHQL23Y1xAabPgg

Tidigare läste jag om att drönare vilseledde kryssaren, men här skriver de att drönare slog ut fartygets radar. Och därefter var det ett lätt mål för Neptune-missilerna. Kan det stämma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, och att, enligt ryska uppgifter, "hela" besättningen blev "evakuerad" ifrån "ammunitionsbranden", tyder på att de ukrainska uppgifterna om att man, de facto, sänkt den ryska kryssaren med två Neptun missiler kan stämma. T.o.m Ryssland har ju erkänt att "ammunitionsbranden" var allvarlig!

Georgierna lyckades få in en missilträff på detta fartyg 2008, och tvingade det till ett år i torrdocka för reparation. Så, å ena sidan, det är svårt att direkt sänka ett så stort fartyg, (20 gånger tyngre än en Visbykorvett).

Å andra sidan så verkar kryssaren vara oförmögen att ens skydda sig själv, trots att dess huvuduppgift är att just skydda en landstigningsstyrka mot hot ifrån luften, till sjöss och under ynder ytan, inte att bombadera markmål.

Hela fartygets basering i Svarta havet, under den nuvarande strategiska och taktiska situationen, är märklig. Men vem har sagt att Ryssland agerar strategiskt och taktiskt klokt?

Jag kan tänka mig att detta kommer vara en enorm moralhöjare om det visar sig stämma att Ukraina lyckats med bedriften att sänka Moskva. Eller är det kanske bara en "special operation" från rySSk sida i syfte att främja korallreven?

Imponerande snabba uppdateringar på wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_cruiser_Moskva
Citera
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oj, kommer Ryssland att börja bomba Kyiv? Det har inte hänt förr eller?
Det känns som det hotet har utgånget datum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in